• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Adema: ‘We moeten de branche aantrekkelijker maken’

Nieuws Schoonmakend Nederland 23 september 2021

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!

Op donderdag 23 september besteedde BNR aandacht aan het personeelstekort in de schoonmaaksector. Jongeren kiezen niet meer voor het vak en mede door Covid is veel personeel vertrokken naar bijvoorbeeld de GGD. In gesprek met BNR stelt Piet Adema dat de branche aantrekkelijker gemaakt moet worden.

De voorzitter van Schoonmakend Nederland stelt dat de schoonmaak een cruciale rol in het leven speelt, van leven tot dood. “We zijn onmisbaar voor een gezond en goed functionerende maatschappij. Voor Covid hadden we al last van personeelskrapte en deze is tijdens Covid alleen maar toegenomen. We hadden het al zien aankomen en we kunnen er misschien met elkaar wat aan doen.”

Krapte groter door verschillende factoren

Adema vertelt in gesprek met BNR (het hele fragment is hier te beluisteren) dat door de pandemie Nederland weinig arbeidsmigranten heeft mogen ontvangen. Daar mist een gedeelte van de instroom. Feit is tevens dat jongeren moeilijk zijn te enthousiasmeren voor een baan in de schoonmaak. Tel daarbovenop dat veel contracten parttime zijn, wat onvoldoende is voor een leefbaar inkomen. Dat draagt bij aan de krapte in de sector.

De voorzitter van Schoonmakend Nederland wijst ook met de vinger naar het kabinet. “Als je meer uren zou bieden, dan zie je dat mensen toeslagen, zoals huurtoeslag gaan missen. Daar zou het kabinet iets aan kunnen doen. Dat geldt ook voor gratis kinderopvang, er werken veelal vrouwen in onze sector.”

Mooie en waardevolle branche

Tegenover BNR verklaart Adema dat het lastig is om jongeren te laten instromen in de sector. Het is een punt dat hoog op de agenda staat bij de komende cao-onderhandelingen. “Het gekke is dat wij beter betalen dan de horeca en de thuiszorg en dat wij zeker beter betalen dan de vakkenvullers in de supermarkt. En toch is het moeilijk om jongeren binnen te krijgen, terwijl het een hele mooie en waardevolle branche is.” Hij haalt dan ook aan dat het stereotype van ‘het liever biertjes rondbrengen dan de pot poetsen’ niet helemaal op gaat. “De branche is zo ontzettend breed. Wij maken ook cleanrooms schoon en daarmee kun je zeggen dat zonder schoonmaak we ook geen smartphones hadden.”

Wat kan de branche zelf doen?

In de rest van het gesprek wordt Adema gedwongen om een spiegel voor te houden. Hij haalt wederom de salarissen in de schoonmaak aan, die beter zijn dan in sommige andere sectoren, en stelt dat er hard wordt gewerkt om de ’employability’ te verbeteren. “Maar we zullen zelf ook de markt op moeten en laten zien hoe belangrijk en aantrekkelijk de schoonmaakbranche is.”

Daarnaast is er in de schoonmaak voldoende ruimte voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De Schoonmakend Nederland voorzitter zegt dat deze mensen nauwelijks worden aangeboden. “Dat zou meer kunnen, maar daar hebben we de gemeentes voor nodig en dat is ook best lastig. Het is een samenspel. We zullen het met elkaar moeten doen.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer schoonmakend nederland

Schoonmakend Nederland benoemt Niek Jan van Kesteren tot interim-voorzitter

Schoonmakend Nederland benoemt Niek Jan van Kesteren tot interim-voorzitter

Schoonmakend Nederland start Groeiprogramma voor mkb’ers Schoonmaak toont veerkracht: Forse omzetstijging

Schoonmakend Nederland start Groeiprogramma voor mkb’ers

Ledenvoordeel Schoonmakend Nederland dankzij samenwerking met De Arbodienst

Ledenvoordeel Schoonmakend Nederland dankzij samenwerking met De Arbodienst

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren