• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Ton Christianen: Werkelijkheid versus realiteit?

Opinie 5 november 2013

Ton Christianen: ‘Knuffel je klant’

Ik ben 1,94 mtr en weeg iets meer dan 100 kg. In een verleden, toen ik nog meer haar op mijn bol had, heb ik de zwarte band jiu-jitsu gehaald. Heb daarnaast een bepaalde vorm van Kung Fu beoefend. Ben ook actief geweest als uitsmijter (het woord “portier” staat wat netter) bij kroegen en discotheken. Tijdens mijn studie een bijbaan gehad, waarbij ik op Schiphol achter zakkenrollers en ander gespuis aan mocht rennen. Kortom, ik sta doorgaans best stevig in mijn schoenen. Totdat…

 

Ton Christianen (t.christianen@osb.nl) is bedrijfsadviseur bij OSB.

 

..ik naar de tandarts moet.   Dan verander ik in een weekdier. De nacht daarvoor slaap ik onrustig.  Als ik in die stoel lig, staat het zweet op mijn bovenlip en loopt het bijna dun in de broek. Het bloed kruipt uit mijn gezicht zodat je weinig kleurverschil ziet met mijn witte overhemd.  Krampachtig knijp ik in mijn knokkels en apathisch probeer ik te volgen wat op het TV scherm gebeurd wat in het plafond is gemonteerd zodat je “rustig”  naar TV kan kijken terwijl die gepromoveerde automonteur met een vergrootglas op zijn bril met zo’n haakje aan mijn kiezen zit te pulken.

 

Wat ook niet echt helpt, is dat wij een moderne tandarts hebben. Al het personeel, inclusief de tandarts zelf, heeft een mintgroen poloshirt aan met zijn/haar naam erop gedrukt.  Mijn tandarts heet Jacques.  Maar dat wil ik helemaal niet weten!! Ik vind het een beetje eng als iemand met een dergelijk beroep zo nadrukkelijk laat zien hoe hij heet.  Doe een witte jas aan en gedraag je als een medicus. Trieste waarheid is dat mijn kinderen (10 en 8 jaar) het beter doen bij de tandarts. Mijn dochter noemt me steevast een “watje”  als ze me voorafgaand aan het bezoek onrustig door de huiskamer ziet ijsberen. Gelijk heeft ze.

 

Ergo, mijn werkelijkheid is dat een bezoek aan de tandarts gelijk staat aan ellende. Maar is dat ook realiteit? Nee! Die man (oprecht vriendelijk) heeft me nooit echt wat aangedaan. Sterker nog, ik heb nog nooit een gaatje gehad! En het is onderhand ook traditie geworden dat als we weer naar huis rijden en ik aangeef “nou, dat viel eigenlijk wel mee” er  vanaf de achterbank steevast de reactie komt: “Zie je wel dat je een watje bent”. Mijn kinderen hebben gelijk. Ik beeld het me zelf in dat een bezoek aan de tandarts erger is dan feitelijk de situatie.

 

 Wat is nu de link met de schoonmaakbranche? Ik spreek met zekere regelmaat ondernemers die erg flexibel willen zijn. Die aan de klant willen laten zien hoe buigzaam ze kunnen zijn om de problemen snel en adequaat op te lossen. Helemaal niets mis mee. Maar soms mag men zich mijns inziens wel wat prominenter profileren als vakman/vrouw. Als de professional die weet op welke wijze een optimale vorm van bedrijfshygiëne tot stand kan komen.  Als ik het daar met sommige ondernemers over heb klinkt wel eens de reactie:  “Nee, want zo zien klanten ons niet. Wij zijn maar schoonmakers”.    

 

Wat is uw “werkelijkheid” en wat is uw “realiteit”? Bent u “slechts” schoonmaker of bent u hygiënespecialist? En hebt u zelf ook niet een beetje in de hand hoe uw werkelijkheid er uit ziet en of dat ook uw realiteit wordt?  Ik zal u,  de volgende keer dat ik uit de tandartsstoel kruip, laten weten of het me gelukt is of ik de realiteit mijn werkelijkheid heb kunnen maken.

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren