• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Ton Christianen: OSB Keurmerk: “Kans” of “zonde van de moeite?”

Opinie Schoonmakend Nederland 11 oktober 2012

Ton Christianen: ‘Knuffel je klant’
In mijn vorige column schreef ik onder andere over mijn bezoek aan de tandarts en dat ik dan met samengeknepen billen in de stoel zit. Heb daar veel leuke reacties op gehad! Blijkbaar zijn er meer mensen die niet staan te trappelen om de halfjaarlijkse gang te maken naar die vriendelijk ogende man/vrouw met zijn/haar venijnig stekende krabbertje in de hand. Maar goed… In die column schreef ik ook over het creëren van je eigen werkelijkheid. Deze column gaat daar eigenlijk op verder.

 

 

Ton Christianen (t.christianen@osb.nl) is bedrijfsadviseur bij OSB.

 

Het mooie van mijn beroep is, dat je vele mensen spreekt uit vele windstreken. Allemaal verschillende mensen, met verschillende achtergronden, verschillende ervaringen en die verschillende wegen hebben bewandeld om te komen tot waar ze nu zijn. Maar één ding hebben ze wel gemeen, ze werken allemaal in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Ze hebben allemaal toegang tot ongeveer dezelfde materialen, dezelfde groep werknemers, dezelfde klantenkring. En toch is de ene ondernemer succesvol en de andere niet. Bij de ene gaat het slecht en bij de andere (vaak in dezelfde regio) hoor je, mwah… het is stevig doorbuffelen, maar dit jaar weer x% geplust.
 
Terug in de auto denk ik dan vaak na over die gesprekken. En terwijl ik de woorden van de ondernemer nog een rustig laat nadenderen in mijn kop, kijk ik om me heen. Probeer de omgeving in me op te nemen. Kijk om me heen naar andere bestuurders. Is het u trouwens wel eens opgevallen hoe mensen met hun hele lijf een telefoongesprek voeren terwijl ze autorijden? De armen vliegen druk gebarend door de lucht, of het lijkt net alsof ze met hun handgebaren een heel orkest dirigeren.
 
Maar nu even terug naar de realiteit. Wat maakt dat het ene bedrijf wel floreert ondanks moeilijke tijden en het andere niet terwijl we ons allemaal in hetzelfde speelveld bevinden? Heeft dat te maken met instelling, met visie of is er soms sprake van schier domme pech, of geluk? Ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat klagen in ieder geval niet helpt. Maar zit dat niet een beetje in ons Nederlanders? Dat we toch wel een wat klagerig volk kunnen zijn, waarbij het niet gauw goed is.
 
Zo ook over het Keurmerk. Jarenlang roepen velen uit volle borst dat we iets zouden moeten doen aan het gedrag in de markt. En nou doen we dat, in de vorm van een Keurmerk, en nu is dat in de ogen van velen ook weer niet goed! Nu zijn er best situaties voor te stellen dat een ondernemer begrijpelijkerwijs niet aan het Keurmerk wil/kan voldoen, maar er zijn bedrijven die aangegeven dat ze het Keurmerk niet zien zitten omdat er niet naar gevraagd wordt.
 
Nee natuurlijk niet, het is nieuw! Het is er nog niet! Maar de komende tijd zal dat gaan veranderen omdat we, zoals beloofd aan de leden, veel communicatie rondom het Keurmerk zullen starten. Er zijn inmiddels bedrijven die het lidmaatschap bij OSB hebben opgezegd vanwege het Keurmerk. Maar er zijn ook bedrijven die hebben aangegeven lid te willen worden juist vanwege het Keurmerk. En beide bedrijven hebben toegang tot dezelfde materialen, dezelfde groep werknemers, dezelfde klantenkring. De ene ziet het echter als iets overbodigs, de andere ziet het als een kans. Hadden wij het beter kunnen doen met betrekking tot het Keurmerk om iedereen aan boord te houden, of ligt het aan de instelling van de ondernemer? Of is dit te “zwart/wit” gesteld? Zeg het maar. Ik wil graag leren.
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren