• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Ton Christianen: Mee praten of Over praten?

Opinie 6 januari 2011

Ton Christianen: omgekeerde wereld of keren we de wereld om?

Ton Christianen (t.christianen@osb.nl) is bedrijfsadviseur bij OSB. De missie van Ton is “om OSB (weer)toegankelijker te maken voor ondernemers die echt willen”.

 
De afgelopen tijd heb ik de diverse internetforums bekeken en gelezen. Gewoon omdat ik benieuwd ben naar wat er allemaal wordt gezegd en gedacht over OSB, over de branche in bredere zin etc. In ieder geval op zoek naar visies en meningen waar ik wat van kan leren, waar ik wat mee kan. Een aantal punten vielen me daarbij op. Ten eerste het gemak waarmee soms woorden worden geschreven die, althans ik, tamelijk beledigend of schofferend vind. Nu ga ik een stevige discussie niet uit de weg en de mensen die mij een beetje kennen weten dat ik recht voor zijn raap ben. Meer dan eens ben ik te weinig tactvol dan goed voor me is, maar de wijze waarop mensen op internet soms bejegend worden, is echt tenenkrommend. Nu wil ik niet de moraalridder uithangen en de kersttoespraak over waarden en normen is voorbehouden aan Hare Majesteit, maar een beetje meer respect mag wel.
 
Wat me ook opviel, is dat er veel discussies en meningen zijn over OSB, over het keurmerk, over het lidmaatschap van OSB etc. Het is uiteraard goed dat hier over wordt gediscussieerd, maar de informatie op grond waarvan men de discussies voert is vaak niet volledig. Is dat een verwijt? Nee hoor, maar het maakt dat het beeld vaak genuanceerder is dan men denkt. Ook merk ik dat er vaak nog heel veel sentiment is vanuit het verleden t.o.v. OSB. Zoals ik al in mijn eerste column “ Sentiment kost geld” schreef is dat begrijpelijk, maar de realiteit nu is echt anders! Zijn we er al? Nee, maar we zijn hard op weg. Elke marathon begint tenslotte met een eerste stap! Uiteraard staan er nog genoeg punten op de agenda die we willen aanpakken, zoals de toelatingscriteria tot de vereniging (en dan specifiek de 3 jaar eis), een goed starterspakket etc. Maar blijven vasthouden aan wat men weet en vindt over OSB vanuit het verleden, is jezelf spreekwoordelijk zand in de ogen strooien. Maar aan de andere kan besef ik ook heel goed dat wij die eerste stap moeten en willen zetten.
 
Zo ook de discussie over de kosten van het lidmaatschap. Er wordt heel snel gezegd dat het te duur is. Maar de vraag is, wat krijg je er voor terug? Dat moet uiteraard wel in balans zijn. Wat dat betreft is het net een schoonmaakopdracht. Als de opdrachtgever niet weet wat hij inkoopt of zich te weinig bewust is van de kwaliteit die (laat ik het maar even breed formuleren) nodig is dan wel aangeboden krijgt, is het niet vreemd (maar niet terecht) dat de focus dan op prijs komt te liggen. Wat dat betreft hebben we een wederzijdse verantwoordelijkheid naar elkaar toe. Opmerkingen/kritiek over OSB en alles wat daar mee samenhangt, prima. Maar zorg dan wel dat u beschikt over, voor zover u die niet heeft, alle feiten zoals die nu op tafel liggen. Da’s uw verantwoordelijkheid. Onze verantwoordelijkheid is het om die informatie beschikbaar te stellen aan u. Pas dan kan er, in mijn optiek, een discussie ontstaan die zo veel mogelijk gebaseerd is op feiten en minder op aannames of “ van horen zeggen” . 
 
Vandaar mijn oproep aan de niet leden van OSB; laat mij de eerste zijn die mijn verantwoordelijkheid wil nemen. ik ga graag met u in gesprek. Ik wil u graag voorzien van informatie, van feiten. Op grond daarvan kunt uw mening verder vorm geven. Of u lid wordt van OSB of niet, is niet mijn hoofddoel. Dat gesprek kan bij u, maar kan ook bij ons. Wij hebben een prima vergaderzaal waar ik graag met verschillende ondernemers tegelijkertijd in gesprek ga. U bent van harte welkom! Maar even voor de duidelijkheid; ik wel graag met u praten over OSB, over het keurmerk, over het lidmaatschap etc. Als u echt wilt meepraten over de koers die we gaan varen, zult u lid moeten worden. Want tenslotte is het een vereniging. OSB is wat dat betreft net een boot. (nee, geen duikboot) Er is bemanning nodig die allemaal hun taken en verantwoordelijkheden heeft. Die geven hun bevindingen door aan de kapitein die op grond van de informatie die hij krijgt, een besluit neemt. Uiteindelijk staat de kapitein aan het roer. En de kapitein kan en mag, daar van afwijken. En de kapitein binnen OSB, zijn de leden. Als de leden tijdens de ALV links aangeven, gaan we links, Geven ze aan dat we naar rechts moeten, gaan we naar rechts. Dus wilt u mee aan het roer staan of wordt het “de beste stuurlui staan aan wal”? Misschien een wat simplistisch vergelijk,maar ik denk dat u wel begrijpt wat ik bedoel.
 

Interesse voor een verhelderend en open gesprek? Laat het me weten via t.christianen@osb.nl

 

Reageer op deze column in onze nieuwsgroep op  

Of reageer hier redactie@www.cleantotaal.nl

 

 
 
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren