• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Ton Christianen: ‘Knuffel je klant’

Opinie 18 april 2014

Ton Christianen: ‘Knuffel je klant’

Kan me voorstellen dat uw eerste reactie bij het lezen van deze titel (en al visualiserend het fysieke contact hierbij behorend) er één is, dat dit relaas bedoeld moet zijn voor een andere beroepsgroep dan de onze. Is niet zo, althans, niet in de zin waarin ik het er over wil hebben.  

 

Ton Christianen (t.christianen@osb.nl) is bedrijfsadviseur bij OSB

 

Onlangs schreef ik een column voor de website van OSB met de titel ‘Meer betalen? Graag!’ Strekking van die column was dat, op basis van eigen ervaring, klanten best meer zouden willen betalen als ze het ultieme gevoel krijgen van “klant zijn”. Maar ja, wa’s het ultieme gevoel als je kort daarna iets hoort over de overtreffende trap ‘knuffel je klant?’

 

We zijn bezig met de voorbereidingen van de Algemene Ledenvergadering (ALV) en zoals fervente bezoekers van ons gewend zijn, bieden we naast een plenair programma ook diverse workshops aan. Een van die workshops gaat over klantenbinding.  Mijn collega Melanie, die druk bezig is met de programmering, kwam mijn kantoor binnen en riep enthousiast:  ”Ton, hoe heet die workshop ook al weer? ‘Knuffel je klant’, toch?…”

 

Vervolgens bleef er even een korte stilte hangen. (komt niet vaak voor in mijn kantoor…) Moest even laten bezinken wat ze zei maar waarschijnlijk keek ik daar heel appelig bij..

 

Met een grijns op mijn tronie uitgelegd wat de juiste naam (‘Knuffel DE klant’) is en het misverstand was snel uit de lucht. Ben daar wel over blijven nadenken. Er schijnt zelf een boekje te zijn met die naam! Echt! Ik heb het even nagekeken en via de site van onze ronde blauwe vriend kom je er achter dat het boekje voor 25 euro de jouwe mag zijn. Moet nie gekker worre…

Aan de andere kant… zonder daadwerkelijk al te fysiek te worden,  het is wel een interessante discussie.  Tot hoever ga je? Feit is wel dat klanttevredenheid vaak leidt tot hogere omzet c.q. langdurige klantrelaties.

 

Het aparte is, dat iedereen die in de dienstverlening actief is, zich wel  “klantgericht” vindt. Ik ken weinig mensen (bij nadere overpeinzing niet één) die zeggen ”ik zit weliswaar achter de telefoon op de afdeling klantenservice, maar elke consument blaf ik met plezier af”, of “ik ben accountmanager en het liefste wat is doe ik mijn relaties schofferen”. Of wat dacht je van “ik ben objectleider en mijn dag kan niet meer stuk als ik mijn klanten volledig tegen me in het harnas heb gejaagd”. Nee toch? 

 

Toch kunnen klanten gaan lopen. Omdat ze niet tevreden zijn, zich niet gehoord voelen en vult u maar in. En dan bedoel ik niet alleen in de schoonmaak, maar “Nederland  breed”. We kennen allemaal de verhalen van de internetaanbieder, elektriciteitsleverancier, zorgverzekeraar etc..

 

Ik ga toch maar eens nadenken over het begrip ‘klanttevredenheid’ omdat wij uiteraard ook een vereniging met ‘klanten’ zijn.  Want als we allemaal vinden dat we klantgericht bezig zijn maar toch de kans bestaat dat klanten gaan lopen, aan wie ligt dat dan? Dat wil overigens niet zeggen dat (in mijn beleving) klanten altijd gelijk hebben .

 

En wat betreft dat boekje? Gaat mij nu even te ver om het te lezen. Maar wat als mijn gewaardeerde collega bij wijze van proef nu eens laat zien wat het effect is als je klanten knuffelt?  Als ze daardoor langer blijven? Je weet maar nooit. Er zijn gekkere dingen gebeurd die nu tot norm zijn geheven.  Wijlen Prins Claus was de eerste die zijn stopdas af deed in officiële kringen en dat is nu gemeengoed geworden.

 

Dus Melanie, wees een trendsetter op onze Algemene Ledenvergadering! Wellicht vliegen klanten en leveranciers in de schoonmaakbranche elkaar voortaan in de armen! Mooi kiekje voor op de cover van ons volgende OSB magazine…   

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren