• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Ton Christianen: Achteraf…

Opinie 30 oktober 2012

Ton Christianen: ‘Knuffel je klant’

Recentelijk woonde ik een begrafenis bij. Ik ben coach/trainer van een pupillen voetbalelftal bij een van de voetbalverenigingen bij ons in het dorp. De vader van een jongen die afgelopen seizoen bij mij in het team zat, is plotseling overleden. 47 jaar. Volkomen onverwacht, zonder vooraankondiging.

 

Ton Christianen (t.christianen@osb.nl) is bedrijfsadviseur bij OSB.

 

Zo raar, ik kende de man niet bijzonder goed, maar afgelopen voetbalseizoen zeer regelmatig met hem gesproken. ’s Ochtends vroeg langs de lijn, bakkie koffie doen, een eerste grap en een grol, de vorderingen van zijn zoon bespreken, soms samen in dezelfde auto naar een uitwedstrijd. En nu…is niet meer, weg, zo maar, verdwenen. De kerk zat vol. Koen had een rijk leven. Een gezin met vier kinderen, veel vrienden, gewaardeerd collega, actief in verschillende verenigingen. De kerk zat vol. En terecht. De dienst stond in het teken van zijn dynamisch leven. Tussen de herinneringen door die werden opgehaald door o.a. zijn tweelingbroer, broer, zwager en collega’s, werden foto’s getoond van Koen, zijn gezin, zijn familie. Gewone foto’s die dan een extra betekenis krijgen. Foto’s die een verdergaand beeld geven van een, zoals ik hem kende, prettig en open man. Maar behalve zijn directe familieleden, spraken ook zijn gezinsleden. Eerst zijn vrouw. Bijzonder hoe ze daar stond, wat ze vertelde. Waardering voor het feit dat ze dat kan. Toen zijn kinderen. Alle vier. De oudste eerst.
 
Hoe hartverscheurend als de kinderen vertellen hoe ze hem missen, hoeveel ze van hem houden. De jongste, Giel, als laatste. Dat jongetje zat dus bij mij in het team. Net 9 jaar. Hij wist niet goed wat te zeggen, dus besloot hij om een liedje van Guus Meeuwis te zingen, “Brabant”. Zijn vader kwam uit Brabant, ze wonen in Brabant. Giel vond het fijn als mensen mee zouden zingen, maar alleen als we de tekst kenden. Met een klein, breekbaar stemmetje begon hij te zingen. In zijn eentje. In de microfoon. “een muts op mijn hoofd, mijn kraag staat omhoog. Het is hier ijskoud……” zachtjes aan beginnen meer en meer mensen mee te zingen. Ik niet. Kan het niet. Mijn keel zit dicht. Het geluid zwelt aan, maar blijft op een indrukwekkende manier ingetogen. En Giel blijft zingen. Dapper, maar o zo kwetsbaar. Het laatste deel van het liedje redt Giel niet. Terwijl zijn kleine handjes steun zoeken en vinden in de omhelzing van zijn broer en zussen, zingen de aanwezigen in de kerk door, tot aan de laatste zin. Een paar seconden blijft het stil en dan begint men, niet geënsceneerd, te applaudisseren. Ingehouden, maar oprecht. Gepast. Overweldigend door gematigdheid. Dit zijn van die momenten die blijven je bij. Vergeet je nooit meer. Het beeld wat ik, gedurende de herdenkingsdienst, van Koen krijg is die van een warm persoon. Met een groot hart. Onbaatzuchtig.
 

Als de herdenkingsdienst is afgelopen, loop ik naar huis. De wind giert door de bomen en door mijn hoofd. En achteraf heb ik spijt. Niet zozeer om wat ik heb gedaan, maar meer om wat ik niet heb gedaan. Achteraf denk ik: waarom heb ik Koen niet beter leren kennen? Niet dat daar nu een specifieke reden voor zou zijn, want behalve het voetbalveld kruisten onze wegen elkaar niet, maar zo maar. Omdat ik dan een persoon zou hebben leren kennen waar ik waarschijnlijk wat van had kunnen leren. Of was het alleen al maar omdat hij een prettige vent was waarmee het leuk omgaan was. Achteraf vraag ik mezelf af, nee, realiseer ik me, dat het verdiepen in personen in je omgeving, je altijd een rijker mens maakt. Van mensen die, ongevraagd en ongemerkt, in je leven komen. Dichtbij of meer op afstand. Of het nu, zoals in dit geval, in de privésfeer is, of met je collega’s of je personeelsleden, zou niet uitmoeten maken. De vraag is wat je er mee doet.

 

Maar ja, da’s achteraf…    

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren