• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Tabbers: Politiek geeft aftrap voor nieuwe marktverhoudingen in Schoonmaakland

Opinie 30 juli 2011

John Tabbers: Ketenoptimalisatie in de Schoonmaakdienstverlening

John Tabbers (johntabbers@upcmail.nl) is onafhankelijk aanbestedingsadviseur en columnist van Clean Totaal.

 

Het besluit van het Kabinet om met ingang van 1 juli 2011 bij zoveel mogelijk aanbestedingen de Social Return-clausule op te nemen, leidt op termijn tot een wezenlijke verandering van de marktverhoudingen met name voor middelgrote MKB-bedrijven in branches als schoonmaak, grafische industrie, groenvoorziening, catering en beveiliging.

 

Kort door de bocht geformuleerd houdt de Social Return-clausule in dat een uitvoerder van aanbestedingsopdrachten bepaalde inspanningen moet verrichten met betrekking tot personen met een arbeidshandicap of personen die op andere wijze op grotere afstand van de arbeidsmarkt staan. Doelstelling is om deze personen rechtsom of linksom nauwer te betrekken bij het arbeidsproces.
Waar het Rijk zichzelf deze doelstelling opgelegd heeft, bepleit zij ook toepassing hiervan door Provincies en Gemeenten. Met name de Gemeenten zullen hier oren naar hebben: door de teruglopende financiering van de sociale werkvoorzieningen door het Rijk komen de 90 sociale werkvoorzieningen alsmede de Gemeenten die moeten opdraaien voor de financiële tekorten van deze werkvoorzieningen, onder toenemende financiële druk te staan.
 
In dit geval is goede raad níet duur en het FD van 28 juli j.l. geeft reeds een inkijkje in een slimme ‘vlucht naar voren’: het oprichten van joint-ventures door sociale werkvoorzieningen met private ondernemingen en het inzetten van personeel met een SW-indicatie voor werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden in het kader van aan deze joint-ventures gegunde aanbestedingsprojecten met een Social Return-clausule.
 
Een dubbel-slimme oplossing: de sociale werkvoorzieningen kunnen zich hiermee concentreren op hun kerntaak –‘Het beste uit de SW-mensen halen’- terwijl –zoals de voorzitter van de Raad van Bestuur van de Maastrichtse sociale werkvoorziening MBT stelt:- ” Het managen van een bedrijf en de bedrijfsprocessen, de marketing, opdrachten zoeken en aanbesteden, dat kan een marktpartij nu eenmaal veel beter dan wij.” Oftewel: deze samenwerking vormt ook nog een bijdrage in het terugdringen van maatschappelijk gefinancierde ondoelmatigheid.
Hierbij komt dat binnen het kader van de wet sociale werkvoorzieningen ruim 100.000 personen met een SW-indicatie werkzaam zijn waarbij de 90 sociale werkvoorzieningen zelf veelal een gevestigde en stabiele organisatiestructuur kennen. Niet alleen de SW-geïndiceerden maar ook een deel van de WW-ontvangers valt onder de doelgroep-definitie van de Social Return-clausule. Stel dat dit aantal 150.000 bedraagt uit de totaal-groep van WW-ontvangers die in mei 2011 253.000 groot was.
 
Voor de MKB-schoonmaakbedrijven die in de nabije toekomst niet uitgesloten willen gaan worden bij aanbestedingsprojecten met Social Return-clausule begint nu de rat race om de beste cont(r)acten met SW-bedrijven aangezien via deze route veel sneller en gestructureerder invulling gegeven kan worden aan de Social Return-clausule dan via trajecten die zich richten op individuele langdurig werklozen.
 
Gezien het beperkte aantal SW-werkvoorzieningen, zal de koek op afzienbare termijn óp zijn. Schoonmaakbedrijven die alsdan niet kunnen beschikken over een ‘eigen bestand van SW-geïndiceerden´ hebben dan vrijwel zeker het nakijken bij schoonmaakaanbestedingen van Rijk, Provincies en Gemeenten.
De Social Return-clausule zal daarmee de vooruitzichten voor vele schoonmaakbedrijven in de komende jaren (rood) kleuren!
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren