• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Steven Corijn: Wie is er aan zet…?

Opinie 7 januari 2013

Steven Corijn: Faillissementsovername: kijkt u goed uit?
Met het nieuwe jaar voor de deur zijn er zeker weer een aantal bedrijfsmatige uitdagingen voor u als (MKB) schoonmaakondernemer die van invloed zijn op de toekomstige waarde van uw bedrijf. Standpunten over keurmerken en prijsverhogingen beïnvloeden de toekomstige prestatie van uw organisatie. Door de verkoop van uw bedrijf – nu of later – wilt u dit beloond zien in continuïteit en/of geld. Toch laat de bedrijfsovername in de schoonmaakbranche een stagnatie zien. Wie is er nu aan zet? Een korte beschouwing.
 
Steven Corijn (info@companycure.nl) is directeur van CompanyCure, gespecialiseerd in bedrijfsovernames in het MKB. www.companycure.nl
 
Een lastige opgave… De bedrijfsovernamemarkt heeft de laatste tijd – in lijn met de vastgoedmarkt – een zware tijd meegemaakt. Ook binnen de schoonmaakbranche is dit voelbaar. Waardedaling van bedrijven in combinatie met constant blijvende verwachtingspatronen van verkopende schoonmaakondernemers zorgt ervoor dat de bedrijfsovernamedeals in de schoonmaakbranche beperkt blijft. Grote(re) bedrijven zijn zich hiervan bewust en houden dan ook de hand op de knip, vaak zelf ook ingegeven door eigen uit te voeren reorganisaties. Maar zijn kleinere schoonmaakbedrijven (< 2 miljoen euro omzet) dan niet meer aantrekkelijk voor grote schoonmaakbedrijven?
 
De bedrijfsovernamemarkt op dit moment wordt overladen met schoonmaakbedrijven die via bedrijfsovername willen uitbreiden. Een kopersmarkt dus. Dat komt mooi uit, hoor ik u al denken. Een mooie situatie voor de verkoper indien de vraag groter lijkt dan het aanbod. En ook voor de koper. De koper is in het algemeen op zoek naar kwalitatieve en stabiele bedrijven, dus is best bereid wat meer te betalen om een op het zicht goed geoliede machine op te kopen. Maar schijn bedriegt.
 
Grote schoonmaakbedrijven dienen zich allereerst al in de financiële positie te bevinden om kleinere schoonmaakbedrijven op te kunnen kopen. Daarbij zijn meestal (financiële) kaders vastgesteld. Afhankelijk van mogelijke complementaire, strategische toevoeging, spreekt de risico-inschatting op basis van branche- en maatschappelijke ontwikkelingen niet in het voordeel van de verkopende partij. Discussies over financiële verwachtingswaarden van de verkopende schoonmaakondernemer houden niet op en zorgen ervoor dat grote schoonmaakbedrijven zich op dit moment inhouden. En dat lijkt helaas de komende jaren niet te stoppen. Slechts indien grote schoonmaakbedrijven koopjes aangeboden krijgen (denk bijvoorbeeld aan een urgent gebrek aan opvolging of ziekte van de ondernemer) komt de consensus mogelijk financieel tot stand.
 
Sporadisch kan er sprake zijn van een aankoop, wat vaak geruisloos gebeurt en de zittende eigenaar van een klein schoonmaakbedrijf mee geïntegreerd wordt en een bepaalde positie accepteert. Vaak is dit ter redding van het (meestal kleine) schoonmaakbedrijf tegen voor het grote schoonmaakbedrijf acceptabele risico-inschatting. Als dit gebeurt dan zijn de grote schoonmaakbedrijven in de regel vrij stellig in hun benadering. Het bedrijf moet implementeerbaar zijn, de klanten moeten overdraagbaar zijn en uiteindelijk moeten de marges (en uiteraard de verwachte terugverdientijd) een toegevoegde waarde zijn ten opzichte van de bestaande financiële bedrijfsvoering. Daarbij wordt de afhankelijkheid van de verkopende ondernemer getoetst en de uittreding in het perspectief geplaatst. Kortom, een situatie waar vaak in deze tijd geen passend antwoord op wordt gevonden. Mits vanuit beide zijden voldoende water bij de wijn gedaan wordt…
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren