• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Steven Corijn: Onderhandelen – Tussen kunst en kitsch

Opinie 16 april 2012

Steven Corijn: Faillissementsovername: kijkt u goed uit?

Tussen kunst tot kitsch… U kent ongetwijfeld het programma. Waarde inschattend. Objectief. Subjectief. Of hoe u het ook wilt noemen.

 

Steven Corijn (info@companycure.nl) is directeur van CompanyCure, gespecialiseerd in bedrijfsovernames in het MKB. www.companycure.nl.   

 

In mijn afgelopen columns heb ik u een inzicht gegeven hoe het er aan toe kan gaan binnen de bedrijfsovernamewereld. Een specifieke, aparte doch interessante wereld waar alle aspecten van bedrijfskunde aan de orde komen en waar de emotie met de rationaliteit verenigd zou moeten worden. Invloed van gewenste continuïteit, economische crisis en uiteindelijk de (vaak verslechterende) financiële resultaten van uw schoonmaakbedrijf spelen een belangrijke rol om uw bedrijf aan geïnteresseerde kopers te kunnen aanbieden. En als het dan zover is dan komt de kunst van onderhandelen om de hoek kijken. Wordt het kunst of wordt het kitsch…? Een korte blik…

 
Onderhandelen over de overdracht van uw bedrijf is onvergelijkbaar met de onderhandelingen die u waarschijnlijk dagelijks voert met klanten, medewerkers en leveranciers. Een bedrijfsoverdracht heeft nu eenmaal een grotere complexiteit – met financiële, juridische, fiscale en emotionele raakvlakken. Zeker de emotie werkt vaker tegen dan mee. Voer de onderhandelingen daarom bij voorkeur samen met iemand die geen emotionele betrokkenheid heeft met beide partijen. De moeilijkheid bij onderhandelingen blijkt regelmatig dat de strijdige belangen vaak duidelijk zijn en de elementen die partijen aan elkaar binden onvoldoende ter tafel komen. Een bedrijfsovernameadviseur kan u uiteraard hierbij helpen…
 
Het gehele bedrijfsovernameproces zit vol met onderhandelingen. Het benaderen van potentiële kopende partijen, het opstellen van een informatiememorandum, de diverse gesprekken die er zijn, het opstellen van een intentieverklaring, het uitvoeren van een boekenonderzoek etc. Steeds weer komt in het proces terug dat u positie moet innemen. En dat allemaal naast uw dagelijkse bedrijfsvoering. Kortom, betrek meerdere relevante personen binnen uw bedrijf die u in vertrouwen kunt nemen. Neemt u tijd hiervoor, want vaak dient er eerst nog gewerkt te worden aan een fiscale en juridische structuur om optimaal het rendement uit uw bedrijfsverkoop te kunnen halen. Verklein uw afhankelijkheid, maak uw bedrijf transparant en helder maar vergeet niet in de juiste zaken te blijven investeren. Anders wordt uw aanpak al snel een desinvestering…
 
In het verkoopproces komt al snel het bepalen van de waarde van uw onderneming om de hoek kijken. Een vorm van onderhandelen om ervoor te zorgen dat de waarde een prima onderbouwing vormt voor de uiteindelijke vraagprijs van de onderneming. Indien de afwijking met uw verwachtingswaarde te groot is, beschouw dat dan als een gegeven en ga verder aan de slag met verbeterpunten om de waarde van uw bedrijf in de toekomst te optimaliseren. Dat kunt veel beter doen dan diverse teleurstellende verkooptrajecten af te gaan, wat uiteindelijk meestal alleen slechts verliezers oplevert. Door middel van een checklist kunt u dit kort en krachtig in kaart brengen. Probeer dit zo realistisch mogelijk te benaderen. Onderschat hierin bijvoorbeeld niet de cultuurverschillen tussen verkopende en kopende partij. Afhankelijk hoe u het bedrijf wenst achter te laten (wilt u dat uw medewerkers die jarenlang hard voor u hebben gewerkt een gezonde, nieuwe werkomgeving krijgen, of maakt u dit helemaal niet uit en wilt u alleen maar ‘cashen’?), kunt u dit meenemen in uw onderhandelingsstrategie. Tenslotte bepaalt u als verkopende partij de voorwaarden van verkoop.
 
In mijn vorige column heb ik u aangegeven dat in uw vakgebied als schoonmaakondernemer de beheersing van uw financiële huishouding een ‘must’ is. Uitspraken zoals ‘cash is king’ zijn bepalend voor uw waarde van uw onderneming. Het gaat erom dat u in uw kasstromen voldoende liquiditeit genereert om aan korte termijnverplichtingen te voldoen. Tip is dan ook – ongeacht in welke fase u bent van uw bedrijfsvoering – om daadwerkelijk in control te zijn over uw dagelijkse kasstroom. Het kan u maken of breken.
 
Een laatste tip die ik aan u wil meegeven is de vraag of u uw bedrijf bij verkoop bij één of meerdere partijen aanbiedt. Staat u open voor meerdere biedingen of gaat u met één partij aan de slag? Persoonlijk opteer ik voor de tweede optie, maar ook hier hangt het van u af op welke wijze u uw strategische onderhandelingspositie in wenst te nemen. Beiden zijn dus mogelijk, maar positie innemen is een must.
 

Kortom, onderhandelen start vanaf dag één, heeft meestal veel tijd nodig en is mede een kwestie van de juiste onderhandelingsstrategie toe te passen. Mijns inziens een vorm van kunst…

 

Reacties? Mail naar info@companycure.nl
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren