• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Steven Corijn: Management Buy-In: Een betere optie?

Opinie 11 oktober 2012

Steven Corijn: Faillissementsovername: kijkt u goed uit?

Er wordt in de bedrijfsovernamewereld soms fantastisch gestrooid met allerlei ingewikkelde (lijkende) benamingen. In allerlei vormen. Wat dacht u van termen zoals EBITDA, Management Buy-out, Earn-out constructie, memorandum, due diligence en NDA?…. Vaak Engelse benamingen die uiteindelijk eenvoudig in onze eigen taal terug te leiden zijn. Houdt u het nog bij?

 

Steven Corijn (info@companycure.nl) is directeur van CompanyCure, gespecialiseerd in bedrijfsovernames in het MKB. www.companycure.nl.   

 

Wat dacht u van de term MBI-‘er? Oftewel een “Management Buy-In” kandidaat? Een vaakgehoorde term, maar zeker een mogelijkheid die ook in de schoonmaakbranche een oplossing kan zijn voor continuïteitsvraagstukken bij MKB-ondernemingen. Een kijkje in de keuken…..

 

De groep buitenstaanders die zich inkoopt in ondernemingen worden in de bedrijfsovernamewereld MBI-‘ers genoemd. De naam zegt het eigenlijk al: Management Buy-In, het management wat zich inkoopt in een onderneming, dan wel geleidelijk dan wel direct. De diversiteit van deze groep is enorm. Een groot deel van de buitenstaanders heeft vaak lang in loondienstverband gewerkt en gedurende deze jaren steeds meer behoefte gekregen om zelfstandig een onderneming te runnen. Ook zijn er personen die in het verleden een onderneming hebben opgebouwd, vervolgens hebben verkocht en een nieuwe start willen maken door de overname van een bestaande onderneming. En dat is een gemakkelijke wijze zou je zeggen, tòch?
 
Niet altijd! De economische ontwikkelingen van de laatste jaren hebben inmiddels gezorgd voor een geheel ander type overnameklimaat, waaruit een nieuwe realiteit is ontstaan. Verkoopprijzen voor bedrijven van enkele jaren geleden zijn niet meer te realiseren, (overname)financiering is deels aan banden gelegd en zekerheden onder de markt zijn verdwenen. Aan de andere kant knelt het
opvolgingsvraagstuk in het MKB en is er een groeiende behoefte aan nieuwe mede-ondernemers om de toekomst van vele ondernemingen veilig te stellen. En daar liggen in de schoonmaakbranche kansen in de vorm van een gefaseerde MBI instroom….
 
Want is het voor een MBI-‘er dan zo interessant om in te stappen in een bestaande onderneming? U als schoonmaakondernemer heeft wellicht te maken met de huidige ontwikkelingen: uw resultaten staan onder druk, een gewenste verkoopprijs is lastig haalbaar, het pensioen is niet altijd goed geregeld en ‘zit’ in het bedrijf. Het wordt voor u als schoonmaakondernemer steeds lastiger om nieuwe klanten aan u te binden. U heeft uw handen vol aan het behouden van uw bestaande. Kortom, een fase, waarin u zich wellicht realiseert dat nieuwe input in uw bedrijfsvoering welkom kan zijn. Een gefaseerde overname in de vorm van inkoop door een MBI’-er kan dan ook een oplossing zijn.
 
Een gefaseerde overname levert diverse voordelen op. Het financieringsvraagstuk wordt – afhankelijk van de situatie – in het algemeen gemakkelijker. Daarbij verkent een eventuele inwerkperiode op praktische wijze de samenwerking en levert voordelen op ten opzichte van het due diligence onderzoek (in spreektaal ook wel boekenonderzoek genoemd…?). En dit is eigenlijk voor beide partijen prettig. Er kan in de loop van het overnametraject gewerkt worden aan minder afhankelijkheid van de verkopende schoonmaakondernemer. En dat komt de waarde van het bedrijf ten goede, waar beide partijen mee gediend zijn. Waardoor de continuïteit van het schoonmaakbedrijf gewaarborgd is.
 
Zijn er dan helemaal geen risico’s bij MBI-trajecten? Jazeker, de paden tussen de verkopende schoonmaakondernemer en de MBI-‘er dienen geëffend te worden. Tijdelijk twee stuurmannen aan boord afhankelijk van de gestelde overgangsperiode is niet altijd ideaal. Het belang van matchmaking (leuke term overigens, maar het betekent niet meer dan het feit dat het in het algemeen tussen de verkoper en MBI-‘er moet klikken…?) is enorm. Het zal daadwerkelijk moeten klikken en er zal begrip en waardering wederzijds moeten bestaan om uiteindelijk dergelijke trajecten echt uitvoerbaar te maken. Op voorhand zullen er duidelijke afspraken gemaakt moeten worden over de waardering van het moment en in de toekomst. Op diverse momenten dienen er mijlpalen gerealiseerd te worden. Kortom, een traject waar duidelijkheid en transparantie vereist is.
 
De praktijk leert dat MBI-‘ers de doorlooptijd van het zoek- en koopproces vaak onderschatten. Hierdoor worden ze ongeduldig en heeft het kans om een geforceerd proces te worden. Dit werkt niet. Zowel niet vanuit de verkopende als de kopende kant. Voor een MBI-‘er kan het verstandig zijn om gedurende het zoekproces werk aan te houden (vast, interim of projectmatig). Dat zorgt voor rust waardoor er tijd genomen kan worden om het traject goed uit te diepen.
 
Voor de verkopende schoonmaakondernemer geeft dit ook sneller vertrouwen. Vertrouwen is en blijft – naast het financieringsvraagstuk – de basis voor samenwerking en een geslaagde overname. De uitspraak “haastige spoed is zelden goed” is hier zeker van toepassing. Gepast tijd nemen voor MBI-trajecten (geleidelijk of direct) leidt uiteindelijk tot succesvolle continuïteit van ondernemingen. En daar kunt u als schoonmaakondernemer profijt uit halen.
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren