• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Steven Corijn: Het kopen van een schoonmaakbedrijf: een lust of een last?

Opinie 17 mei 2013

Steven Corijn: Faillissementsovername: kijkt u goed uit?

Pasen is achter de rug en Pinksteren staat voor de deur. Ondanks tegenvallend weer overspoelen lentegevoelens de diverse negatieve, economische berichtgevingen. Hoewel realiteitszin niet uit het oog mag worden verloren, is het tijd geworden voor het inspelen op nieuwe kansen, mogelijkheden en dus lusten uit de schoonmaakmarkt! Ook op bedrijfsovernamegebied. Want daar bent u toch tenslotte ondernemer voor….?

 

Steven Corijn (info@companycure.nl) is directeur van CompanyCure, gespecialiseerd in bedrijfsovernames in het MKB. www.companycure.nl
 
De bedrijfsovernamemarkt in het algemeen lijkt broos en dat heeft zeker ook effect op de ontwikkelingen in de facilitaire branche. Grote schoonmaakorganisaties happen toe op de momenten dat anderen hier even niets in zien of kunnen. Kijkend naar strategische toegevoegde waarde, hebben zij financiële armslag om een overname uiteindelijk op korte termijn te realiseren. Van een last een lust maken om hun eigen situatie te versterken.
 
Even denkend vanuit een voor u mogelijke (denkbeeldige) situatie. U heeft als MKB-schoonmaakondernemer uw strategische doelstellingen voor de komende periode vastgesteld en u zoekt naar nieuwe lusten. U heeft nog wel wat vet op het bot en van daaruit lijkt het u een goede richting om een schoonmaakbedrijf over te nemen. Een bedrijf dat precies past bij uw denkbeelden, gezonde klanten en marges heeft, over een uitstekende reputatie beschikt en eigenlijk redelijk uit de regio komt. Kortom, een lust….
 
Oeps… Bij ruim 95% van de MKB ondernemers die een bedrijf erbij koopt, ontstaat er in bepaalde mate problemen die met regelmaat onoplosbaar kunnen zijn. Een lust is een last geworden en dat is niet zo mooi… Daar zit u niet op te wachten. Bij het kopen van een schoonmaakbedrijf komt namelijk het nodige om de hoek kijken. Teveel om te benoemen in deze column. Een aantal tips bij het kopen van een schoonmaakbedrijf licht ik er graag even voor u uit. Wellicht dat het u helpt in uw lustproces.
 

(1) Zorg dat u gedurende het koopproces op uw eigen manier een ervaren sparringpartner bij u heeft om een dergelijke kans op waarde in te kunnen schatten. Laat deze persoon uw eigen situatie goed kennen en zorg dat hij de kracht van een verkopend schoonmaakbedrijf kan inschatten. Uiteindelijk bepaalt u zelf of u instapt of niet.

 

(2) Achterhaal dan ook wat de verkopende partij écht belangrijk vindt.

 
(3) Wees kritisch op de verkopende partij. Met regelmaat is het zo dat de verkopende en kopende partij elkaar vanuit de praktijk (te) goed kennen. Elkaar vertrouwen is goed, maar niet altijd bepalend voor het slagen van een succesvolle koop.
 
(4) Bepaal kritisch wat voor u wel of niet acceptabel is en of het kopen uiteindelijk past binnen uw strategische denkbeelden qua beleid, gevoel en financiën.
 
(5) Zorg dat u uw eigen uitersten kent in uw financiële situatie en wacht hier niet mee totdat de intentie is uitgesproken naar elkaar toe.
 
(6) Staart u zich daarbij als koper niet alleen blind op de financiën. Waar het u als schoonmaakondernemer om gaat is dat u een positief gevoel en situatie herkent in de totale keuken. Zorg dat u hier op aanstuurt.
 
(7) Uiteindelijk kunt u beter iets meer betalen voor een goede ‘tent’ dan een magere stuiver voor een zwakke ‘tent’ waar u uiteindelijk op leeg kan lopen.. En gelooft u mij, het komt vaker voor dan u zich kunt voorstellen.
 
(8) Zorg hierbij dat u als koper de intentieovereenkomst duidelijk en (juridisch) afgebakend vastlegt. Schat uw kansen zorgvuldig in en…
 
(9) sla toe op het juiste moment.
 

(10) Zorg tenslotte ervoor dat u de overdracht goed voorbereid. Een halve voorbereiding geeft kans op onvolkomenheden, (onaangename) verrassingen en kan uw bestaande bedrijfsvoering meer kwaad dan goeds opleveren. Dit doet afbreuk aan uw huidige situatie.

 

Kortom, maak van een lust geen last en bereidt u zich goed voor…

 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren