• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Steven Corijn: Fusie, overname of toch doorgaan?

Opinie 24 januari 2011

Steven Corijn: Fusie

Steven Corijn (info@companycure.nl)  is directeur van CompanyCure, gespecialiseerd in bedrijfsovernames in het MKB.  www.companycure.nl

 

De komende tien jaar zullen namelijk 15.000 bedrijven per jaar ter overname worden aangeboden. De meeste bedrijven komen te koop in de sector zakelijke dienstverlening, waaronder menig schoonmaakbedrijf.

 
Dat is mooi, dacht ik gelijk als zelfstandig overnameadviseur. Het werk komt vanzelf naar me toe en de betreffende ondernemers in het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) belanden vanzelf wel in de specifieke knelpunten die bij bedrijfsoverdracht om de hoek komen kijken. Makkelijke prooi, toch?
 
Echter, mijn geweten begon al snel parten te spelen en eigenlijk was ik het vrij snel met mezelf eens: zó werkt het niet! Ik probeerde mezelf in de situatie te verplaatsen van een eigenaar van een schoonmaakbedrijf, die misschien wel twintig, dertig of zelfs veertig jaar voor zijn eigen toko heeft moeten knokken. Die menig crisis heeft overleefd; die de schoonmaakbranche heeft helpen opbouwen; die zijn pensioen in de waarde van zijn bedrijf heeft zitten, maar die simpelweg geen opvolging heeft…. Waar ligt dan hún oplossing?
 
Dáár moeten wij als bedrijfsovernameadviseurs toch een voortrekkersrol in hebben, dacht ik gelijk? Zelden lees ik in schoonmaakland artikelen die dit belangrijke thema behandelen. We zien toch zelf hoe het er aan toe gaat bij ondernemers die hier niet tijdig over nagedacht hebben en op hun 64e of 65e levensjaar mee geconfronteerd worden? Want hoe je het ook wendt of keert, wát moet je in hemelsnaam doen als je als ondernemer op dit punt belandt? Fuseren, maar met wie dan?? Het bedrijf verkopen, maar aan wie en voor hoeveel?? Of uiteindelijk tóch doorgaan….tot u erbij neervalt? Toch is de keuze aan u.
 
Is het dan allemaal zo ingewikkeld? Nee, dat hoeft niet, is mijn antwoord. Er moet echter wel een sterke wil, openheid en besef aanwezig zijn bij de genoemde ondernemer om het belang van dit thema te erkennen. Realiseren dat tijdig voorbereiden een sterke basis biedt voor een succesvolle opvolging en oplossing van het continuïteitsvraagstuk. Weten dat een fusie of overname géén alledaagse bezigheid is en vaak buiten het boekje van de (huis)accountant treedt. Dat het vinden van een juiste overnamepartner een selectief zoekproces is om uiteindelijk een juiste match tot stand te kunnen brengen. En dat het overnameproces uiteindelijk veel energie kost. Juist dan kan een overnameadviseur met kennis en ervaring in de branche u toegevoegde waarde leveren.
 
Tijd is één van de belangrijkste factoren. Begint u tijdig met de voorbereiding. Geef de term ‘Strategie & Beleid’ een plaats binnen de organisatie (voor zover dit nog niet het geval is) en verwoordt uw koers tot een helder en meetbare strategie, die is vastgelegd in een praktisch actieplan. Een actieplan waar zaken zoals de markt, klanten, financiën, personeelsbeleid, ICT en processen helder gesteld worden, waarbij u uiteindelijk uw organisatie ‘verkoopklaar’ maakt. En u kunt toeslaan op het juiste moment!
 
Kortom, beste ondernemer, schrik niet, maar bedenk waar u staat, daarna waar u naar toe wilt en hoe u dit wilt bereiken….
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren