• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Steven Corijn: De accountant en ikke….

Opinie 3 juli 2012

Steven Corijn: Faillissementsovername: kijkt u goed uit?
Door diverse reacties op mijn vorige column (en uiteraard de door mij ervaren praktijksituaties in de afgelopen jaren) is gebleken dat de rol tussen accountant en bedrijfsovernameadviseur noemenswaardig onderbelicht blijft. Tijd om het een en ander aan de orde te stellen en in ‘mijn’ perspectief te plaatsen…

 

Steven Corijn (info@companycure.nl) is directeur van CompanyCure, gespecialiseerd in bedrijfsovernames in het MKB. www.companycure.nl.   

 

Schoonmaakondernemers en managers die aan de vooravond van een bedrijfsovernametraject staan (verkoop, koop, MBI of MBO), stellen zich vaak de vraag: “welke adviseur is betrouwbaar, onafhankelijk en deskundig genoeg om mij professioneel van advies te voorzien en te begeleiden?” ”Is dat mijn accountant die ik al jaren ken of is dat een bedrijfsovernameadviseur die ik nog moet leren kennen?” Een dilemma waarop het antwoord niet altijd direct gevonden wordt. Ik waag een poging… 🙂
 

Een bedrijfsovername is een complexe aangelegenheid waar relatief weinig ondernemers en managers ervaring in opbouwen. Daarbij verandert de wet- en regelgeving met enige regelmaat, zodat het bijna onmogelijk is om zonder één of meerdere deskundige adviseurs een dergelijk traject succesvol te doorlopen. En wat voor de meeste MKB-ondernemers geldt: een bedrijfsovername kunt u maar één keer goed doen! Fouten hebben veelal desastreuze gevolgen voor de (ver)koper en zijn organisatie. Het betrekken van deskundige en onafhankelijke adviseurs is dan ook geen sinecure.

 

Goed, dan zijn we het daar over eens. Maar welke type adviseur heeft u dan precies nodig? Het is duidelijk dat een adviseur een bepaalde financiële kennis dient te bezitten om o.a. waarderingen goed en adequaat te kunnen uitvoeren. Eigenlijk praten we dan over de boekhoudkennis die een adviseur dient te hebben. Uiteraard alles volgens de geldende boekhoudnormen, waarbij uw jaarrekening een getrouw beeld geeft van uw vermogensopbouw.

 
Typisch werk voor uw accountant. Meestal toch uw vertrouwenspersoon die u een getrouw beeld van de afgelopen jaren voorschotelt hoe u er met uw bedrijf voorstaat (‘mocht dit bij u niet het geval zijn, dan zou ik hier direct een nieuwe accountant inschakelen’). Vaak wordt dan gebruik gemaakt van een in de branche toegepaste rekenmethode. Echter, een ander aspect van financiële kennis gaat over de economische kennis van uw bedrijfsovernameadviseur. Deze adviseur gaat er vanuit dat waarde ontstaat door het toekomstige nut en de hiermee gemoeide risico’s, ook wel uitgedrukt in cash-flow (kasstroom). Het gaat dan om tijdswaarde van uw geld. Het voornaamste verschil tussen de boekhoudkundige en economische kennis zit dus in de manier van kijken. De boekhouders stellen op basis van het verleden de winst centraal, terwijl de adviseurs vooral naar de kasstromen kijken. Vaak zijn deze adviseurs voorzien van de nodige bedrijfskundige ervaring om dit ook daadwerkelijk en realistisch te kunnen inschatten. Kortom, kijkt uw adviseur naar het verleden of naar de toekomst?
 
Hoe dan daar mee om te gaan? Welnu, de waarde van uw schoonmaakbedrijf zit namelijk in het bedrijf zelf en niet in het te hanteren rekenmodel. Het zijn de kwaliteit van uw ondernemerschap, mensen, en eigen klanten die u bezit die deze waarde krachtig maakt. Met daarbij voor u te hopen aanwezige onafhankelijkheid van u als eigenaar die u als ondernemer zelf gecreëerd heeft. De accountants hebben vaak slechts verstand van financiën en kunnen prima rekenen, maar daar houdt het dan ook vaak mee op. Accountants verschuilen zich achter onnavolgbare terminologie, die menig schoonmaakondernemer de oren doet klappen en verwerken dit in lijvige rapporten met vaak verbazingwekkende goodwill benaderingen. U zult niet de eerste zijn die er dan weinig van snapt, waardoor de zicht op de realiteit verdwijnt. Toch wekt dit vaak de indruk ‘dat het wel goed zit’. Maar of dit reëel is…?
 
Nee, niet altijd naar mijn mening. Een accountant kan rekenen wat hij wil, maar daardoor ontvangt u als schoonmaakondernemer géén stuiver meer. U heeft een sterke onderbouwing nodig, om te bepalen waarom uw bedrijf een bepaalde waarde vertegenwoordigd. Het gaat er dan niet om dat u de financiële gegevens kunt volgen, maar dat u vanuit bedrijfskundig oogpunt antwoord geeft op kernvragen. Want wat maakt uw schoonmaakbedrijf nu uniek? Waar verdient u nu eigenlijk uw geld mee? Het antwoord op dergelijke vragen bepaalt vaak al waarom kopers wellicht uw bedrijf willen overnemen.
 
Kortom, let er bij de keuze van uw adviseur op dat hij/zij uw business ook echt begrijpt en niet alleen een financiële rekenaar is. Iemand die de schoonmaakmarkt kent en begrijpt. Iemand die op emotie kan anticiperen, want dat is nodig. Iemand die bedrijfskundige inzicht in processen heeft van mens en organisatie. Maar ook iemand die tact, geduld en onderhandelingsvermogen kan opbrengen. Waarbij de verantwoordelijkheid bij u als ondernemer blijft. De bedrijfsovernameadviseur is gebaat bij een vlotte deal, niet de hoogste prijs. De accountant echter speelt vaak een behouden rol, die bij voorkeur op basis van het rekenmodel er alles aan doet om zijn klant in de toekomst te kunnen behouden. De bedrijfsovernameadviseur (“als u uiteraard de juiste te pakken heeft”) maakt het vaak niet moeilijker dan het is en zal met gepaste achterdocht ook daadwerkelijk uw belang nastreven. En dat komt uiteindelijk uw portemonnee ten goede…!
 
Reacties? Mail naar info@companycure.nl
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren