• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Steven Corijn: Bedrijfsovernamemarkt zit op slot

Opinie 7 juni 2011

Steven Corijn: Faillissementsovername: kijkt u goed uit?

Steven Corijn (info@companycure.nl)  is directeur van CompanyCure, gespecialiseerd in bedrijfsovernames in het MKB.  www.companycure.nl

 

De bedrijfsovernamemarkt zit op slot. Schoonmaakondernemers die in deze tijd hun bedrijf willen verkopen en een uiterste hoge verkoopopbrengst menen te kunnen ontvangen, moet ik helaas teleurstellen. Ook in de schoonmaakwereld blijft de economische crisis haar sporen achterlaten. En dat heeft uiteindelijk weerslag op zowel verkopende als kopende partijen. Een blik op de toekomstverwachting…

 

De verzadigde schoonmaakwereld is een harde wereld. Groei wordt steeds lastiger voor schoonmaakbedrijven en rendementen staan verder onder druk. De rode oceaan blijft haar sporen nalaten. Diverse kleinere schoonmaakbedrijven gaan ter ziele, sommige worden opgeslokt door anderen. Het is al langer bekend dat continuïteit bij familiebedrijven een termijnprobleem is. Door het uitbreken van de economische crisis is het probleem in de huidige tijd er niet eenvoudiger op geworden. Veel ondernemers komen er achter dat het in deze tijd niet ideaal is om hun bedrijf te verkopen. Potentiële kopers liggen wel op de loer, maar verwachtingspatronen van verkoper versus koper lopen niet in lijn met elkaar. Specifieke omstandigheden daargelaten zoals bij ondernemers met ernstige, financiële problemen, gezondheidsissues of familiaire omstandigheden. Zij zorgen er momenteel voor dat – hetzij beperkt- er tenminste nog steeds water bij de wijn gedaan wordt. Maar hoe staan we er daadwerkelijk voor?
 
Waar de crisis eind 2008 begon toe te slaan, zijn de neerwaartse gevolgen voor de waarderingen van schoonmaakbedrijven nog lang niet ten einde. Waar voorheen in de onderhandelingen gebruik werd gemaakt van diverse waarderingsmethodieken – met vaak positieve, geprognosticeerde, financiële cijfers voor de komende jaren als basis – is dit tot heden uit de gratie geraakt bij kopers. Dit leidt tot risicomijdend gedrag. Resultaten bij kopers staan immers onder druk, waardoor er weinig partijen zijn die omwille van omzetuitbreiding bereid zijn om – in hun ogen – te hoge risico’s te nemen. Andere kansen komen om de hoek kijken, zoals zogenaamde MBI en MBO kandidaten. MBI – kandidaten (Management Buy-In) zijn managers van buiten die zich graag willen inkopen in het bedrijf. Ze zijn er voldoende, maar zijn vaak niet in staat om de benodigde financieringen los te krijgen bij de banken. En als er al een kans is, dan wordt ook vaak door de banken via bijvoorbeeld achtergestelde leningen zekerheid geëist van de verkopende ondernemer. En die zit hier niet op te wachten. Risicomijdend gedrag van de banken dus, die momenteel slechts zoeken naar parels in de markt. MBO-kandidaten (Management Buy-Out) kunnen voor de verkopende ondernemer een goede manier zijn om het bedrijf in goede handen achter te laten. De kopende manager is immers bekend met de sterkten- en zwakten van het bedrijf. Ook hier speelt echter het probleem van de banken, hoewel in mindere mate. Een lastige situatie dus….
 
In dit kader zijn er nog diverse varianten in de opvolging en continuïteit van familiebedrijven te bedenken. Teveel om te benoemen. Echter, conclusie is dat de bedrijfsovernamemarkt op slot zit. Het vertrouwen in de huidige economie is nog steeds zeer wankel, en dit zal de komende tijd niet veranderen. Het vroegere niveau is en blijft verleden tijd. Kopers hebben vaak ook al hun handen vol aan hun eigen bedrijfsvoering Diverse varianten kunnen bedacht worden om bedrijfsovernames te realiseren, maar zolang er vanuit de betrokkenen partijen geen gedragsverandering getoond wordt,
blijft het zeer lastig. Daarbij dient het grootste verschil mede door de factor tijd te herstellen: het verwachtingspatroon van de verkoper versus koper. Op dit moment vaak een wereld van verschil….
 
Negatieve conclusie? Nee, slechts reëel. Het herstel in de bedrijfsovernamemarkt heeft dan ook momenteel geen algemene oplossing. Er liggen rollen voor zowel de bedrijfsovernameadviseur, de verkoper, de koper alsmede de banken. Marktrealisme dient te doordringen en te rijpen waarbij de factor tijd uiteindelijk herstel zal inzetten. De goede tijden ten spijt, is het zaak voor de ondernemers om niet bij de pakken neer te zitten, maar zorg te dragen om de bedrijfsorganisatie in alle aspecten te laten ontwikkelen. Want verkopen kan altijd nog….na regen komt tenslotte altijd weer zonneschijn.
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren