• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Steven Corijn: Alternatieve financieringsvormen?

Opinie 9 februari 2012

Steven Corijn: Faillissementsovername: kijkt u goed uit?

Steven Corijn (info@companycure.nl) is directeur van CompanyCure, gespecialiseerd in bedrijfsovernames in het MKB. www.companycure.nl

 

In uw vakgebied als schoonmaakondernemer is beheersing van uw financiële huishouding een ‘must’. Onontbeerlijk bij de verkoop van uw bedrijf, bij het kopen van een bedrijf, of bij het aanvragen van benodigde investeringsgelden bij banken.

Maar vooral bij het nemen van uw dagelijkse (investerings) beslissingen.

 

Kortom, als basis voor een gezonde bedrijfsvoering, zodat u precies weet waar u staat met uw bedrijf. Een sterke ondernemer zorgt ervoor dat dergelijke bedrijfsprocessen van zijn onderneming aangepast is aan de realiteit. Ook in het kader van bedrijfsfinanciering.

 

Dit lijkt het een logische constatering. In de praktijk is dit vaak anders. Wat weer van invloed kan zijn op het toekennen van bedrijfsfinanciering. Doch gebrek aan financiële kennis van uw organisatie (cash-flow, status winst- en verliesrekening, openstaande debiteuren, inkoop, contractkennis etc.) is vaak nog aan de orde van de dag. Voor banken een ideale parameter om aflossing van bestaande kredieten te eisen en/of nieuwe kredieten te weigeren, naast de toegepaste parameters van uw vermogenspositie.

 

Is dit nu fair? Het feit dat u mogelijk financiële controle heeft over de ontwikkeling van uw bedrijf wil natuurlijk niet zeggen dat alle registers voor uw onderneming openstaan. Integendeel. Menig schoonmaakbedrijf is op dit moment bezig om te overleven en om continuïteit te bieden. De economische crisis is voelbaar. Kortom, minder omzet en mindere marges en dus een verminderende vermogenspositie. Dit heeft zijn weerslag op mogelijke benodigde bedrijfsfinanciering. Juist nu zijn er diverse kansen in de aankoop van (kleinere) bedrijven. En dit stokt vaak door het uitblijven van deze bankfinanciering.

 

Niet altijd is het echter rechtvaardig om hierdoor tegen banken aan te schoppen, maar het vreet zichtbaar aan ondernemers dat dergelijke machtsverhoudingen bij banken aanwezig is. Want, wat doet u als er– als schoonmaakondernemer – zich een dergelijke kans voordoet en u hierin een oplossing kunt bieden in continuïteit? En u bereid bent om het risico te nemen en de kansen hiervan inziet? Maar aan de andere kant u één of twee slechte jaren (vooral in 2009 en 2010) heeft meegemaakt en u buiten de financieringskaders van uw bank valt?

 

U komt dan in een verwarde omgevingswereld terecht, waarbij banken vaak u de deur wijzen. De koop van een bedrijf – en dus ook voor de met pensioengaande verkopende ondernemer- staat dan op het spel en dit is in vele gevallen niet motiverend en constructief voor het ondernemerschap. Niet voor niets ligt de bedrijfsovernamewereld deels hierdoor plat. De financiering van vooral goodwill is dan ook een lastige hobbel.

 

Binnen banken is er een toenemende druk op regelgeving en risicobeperking. Afwijken van standaardfinanciering is steeds lastiger en noopt tot de zoektocht naar andere financieringsbronnen. En deze zijn er. Dit is een relatief nieuw speelveld, maar de opkomst van informele investeerders – vaak ondernemers met een pak geld – is dan ook al enige tijd aan de gang. Het is een alternatieve wijze om aan financiering te komen. Een voorbeeld hiervan is de overwaardefinanciering, die een oplossing kan bieden voor relatief beperkte financieringsbedragen.

 

Deze nieuwe vorm van financiering heeft als aanleiding dat veel ondernemingen of ondernemers vermogen vast heeft zitten in onroerend goed. Dit kan schoonmaakondernemers helpen. Een benodigd financieringsbedrag kan zijn om bijvoorbeeld van ‘oud zeer’ af te komen, een belangrijke investering te doen (bedrijf kopen) of een lening met een te hoge aflossing te herfinancieren. Een praktijkvoorbeeld: “Een extreem geval waarbij een ondernemer 100.000 euro nodig had voor een machine. De overwaarde op het onroerend goed bedroeg meer dan een miljoen euro. Door een beperkt verliesjaar paste zijn bedrijf niet meer binnen de kaders van de bank, waardoor de financieringsaanvraag werd afgewezen door de bank.”

 

Een overwaardehypotheek kan hiervoor de oplossing zijn. De lening wordt dan verstrekt door een particuliere partij, meestal ondernemers die hun schaapjes op het droge hebben. Ook hier bestaan er kenmerken en voorwaarden voor het toekennen van de financiering. De vooruitzichten moeten dan ook goed zijn, doch de fiattering en bepaling van de voorwaarden gebeurt door de geldverstrekker. Dit is maatwerk, dus kan er afgeweken worden door de geldverstrekker van standaardbepalingen, mits hij hier uiteraard voldoende vertrouwen in heeft. 

 

Het betoog om ervoor te zorgen om uw financiële huishouding op orde te hebben, is dan ook in het belang en kader van een betere doorstroom van bedrijfsfinanciering of andere alternatieve financieringsvormen. Zodat dit ten goede komt aan een gezonde ontwikkeling en continuïteit van de schoonmaakbranche…

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren