• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

"Schoonmaak, de ruggengraat van Nederland"

Opinie 13 maart 2020

"Schoonmaak, de ruggengraat van Nederland" gaby westelaken gws dé schoonmaker

Directeur van GWS dé schoonmaker Gaby Westelaken verwondert zich over de rol en erkenning van de schoonmaak in Nederland. Schoonmakers zijn volgens hem hard nodig om de maatschappij goed te laten draaien. En zo is het maar net!
In een periode waar het in de wereld bijna alleen over het coronavirus gaat en er allerlei voorzorgsmaatregelen worden getroffen, is er één groep die de rug recht houdt en haar werk blijft doen.
Onze Schoonmakers!
Dat is maar goed ook. Juist in een periode waarin alle bedrijven erachter komen dat schoonmaak en hygiëne essentieel zijn, zijn onze mannen en vrouwen meer dan gewenst. Je kan tijdelijk een deel van de medewerkers thuis laten werken. Op de duur is dat niet haalbaar en daarom is een schone werkomgeving een basisvoorwaarde. In het verleden werd er weleens laatdunkend over ons vak en onze medewerkers gedaan. Juist in tijden van een corona virus komt heel Nederland erachter dat schoonmaak essentieel is. Want schoonmaken is een vak en in onze branche wordt veel aandacht besteed aan het overdragen van kennis over hygiëne.
Het NVZ is zelfs erg stellig in haar mening. Deze schrijft op haar site: “Schoonmaken is de basis voor een goede hygiëne. Een goede hygiëne is van groot belang voor uw gezondheid. Schoonmaken zorgt voor verwijdering van organismen en stof die uw gezondheid zouden kunnen schaden. Kortom, niet schoonmaken is onveilig”. Als we naar het verleden kijken, klopt dit. Denk aan de tijden van de zwarte dood – de grote pestepidemieën in de middeleeuwen.

Schoonmaak van groot maatschappelijk belang

Tijdens de stakingen van de afgelopen jaren hebben we gezien wat er gebeurd als er niet meer professioneel schoongemaakt wordt. Het wordt dan een chaos met ernstig vervuilde stations, treinen, kantoren en ziekenhuizen. Hoe raar het ook voor veel academici klinkt: schoonmaak is de basis van ons maatschappelijk leven. Zoals Prof. DR. Johan P. Machenbach (Erasmus medisch Centrum, Rotterdam) zegt: “Op de lijst van meest prestigieuze beroepen staat ‘de chirurg’ vaak bovenaan, terwijl ‘de vuilnisman’ ergens onderaan bungelt. Als je kijkt naar het belang van deze beroepen voor de volksgezondheid zou dit precies andersom moeten zijn.”
Het rare is, is dat we dit allemaal weten. Want thuis wordt er meestal meerdere malen per week schoongemaakt en 1 keer per week een grote schoonmaak. Zakelijk is dat nog anders. Dan wordt bij sommige bedrijven elk dubbeltje omgedraaid en wordt er voor een minimale schoonmaak frequentie gekozen.
Dat is onterecht en getuigt van korte termijn denken. Uit een benchmarkonderzoek van internationale luchthavens wordt schoonmaak gezien als één van de drie belangrijkste factoren waarop passagiers een luchthaven beoordelen. Dit betekent dat schoonmaak een zeer belangrijk onderdeel is in de positionering ten opzichte van de concurrentie.
Dat ervaren onze relaties ook. Zij zien dat een schone werkplek een positieve uitstraling op haar medewerkers en relaties heeft. Een schone omgeving werkt prettiger en verhoogt de arbeidsproductiviteit. Andersom geldt dit ook. Niet-schone werkplekken maakt mensen ziek en leidt tot een verhoogd ziekteverzuim.
Wij en onze medewerkers weten dit en daarom zijn we trots op ons vak. Want naast het zorgen voor een plezierige werkomgeving bij onze relaties, zijn we op dit moment hard nodig om de maatschappij goed te laten functioneren.
We zijn niet voor niets de ruggengraat van Nederland! Juist in moeilijke tijden.
Gaby Westelaken, directeur GWS dé schoonmaker!

Over Gaby Westelaken

Gaby Westelaken is DGA van familiebedrijf GWS dé schoonmaker uit Rosmalen. GWS is tweehonderd medewerkers actief in de driehoek ‘s-Hertogenbosch, Breda en Eindhoven. Uitgangspunt is plezier in het werk, want met plezier worden betere prestaties geleverd en zijn er minder klachten. Westelaken staat bekend als gepassioneerd ondernemer en verbinder met een groot sociaal hart.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren