• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Ron Steenkuyl: De CAO en Einstein

Opinie 29 november 2011

Ron Steenkuyl: De CAO en Einstein

Om de zoveel tijd moet je even stoppen met rennen. Dan moet je even stil blijven staan en bekijken wat je hebt, wat je wilt en wat je verwacht. Albert Einstein zei ooit: als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Helaas gaat die vlieger niet altijd op. Af en toe kom je er achter dat de manier waarop je dingen altijd hebt gedaan niet meer voldoet. Dat de eisen van de buitenwereld zijn bijgesteld.

 

Op zo’n moment is het goed als je de alledaagse sleur even verlaat. Als je een stapje afstand neemt en even boven de waan van de dag gaat hangen. Kijk eens waar de wens en de werkelijkheid niet meer aansluiten. Meestal kom je er achter dat je eigenlijk de knelpunten wel kent, maar ze nooit expliciet hebt benoemd.
 
Met de vorige CAO onderhandelingen en dien ten gevolge de langste staking ooit in Nederland nog vers in het geheugen zijn inmiddels de nieuwe CAO onderhandelingen 2012 van start gegaan. Meer dan ooit is het in mijn persoonlijke visie van belang dat de partijen deze keer niet recht tegenover elkaar komen staan maar juist met respect voor ieders belangen met afstand naar de markt kijken en bezien wat nodig is.
 
De werkgevers hebben deze stap gezet en willen in dialoog met de vakbonden tot gezonde verhoudingen in de sector komen. Een dialoog is enkel mogelijk als ook de vakbonden bereidt zijn met afstand naar de belangenbehartiging van de werknemers te kijken. Dat betekent weg van het traditionele pad van mogelijke polarisatie. Juist in deze tijd dat partijen elkaar hard nodig hebben is het krachtig om vanuit synergie mogelijke tegenstellingen tot een oplossing brengen.
 
In de Code Verantwoordelijk Markgedrag hebben we laten zien dat we met elkaar in staat samen te werken. De Code is een zacht document waarin harde geformaliseerde afspraken niet de eindstreep haalden echter langzaam wel voor een veranderende houding zorgen. Het zou pas echt vernieuwend zijn als vakbonden en werkgevers samen in staat zijn om belangrijke geformaliseerde stappen te zetten om de branche gezond te maken en te houden zonder elkaar vanuit de traditionele loopgraaf elkaar in de haren te vliegen.
 
Ik wens beiden partijen ‘veel afstand’ toe zodat we niet gaan doen wat we altijd al deden en daarmee krijgen wat we al kregen…
 
Succes!
 

Twitter: @ronsteenkuyl

 

 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren