• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Ron Steenkuijl: Rituele dansjes rondom de prijsverhoging

Opinie 17 februari 2015

Ron Steenkuijl: Rituele dansjes rondom de prijsverhoging

Collectief trekt de schoonmaaksector, tot aan de tanden gewapend met accountantsverklaringen, weer ten strijde om de broodnodige compensatie voor gestegen kosten te verdedigen. Het is een jaarlijkse rituele dans die altijd maar één winnaar kent en dat is niet het ten strijde trekkende leger aan relatiebeheerders, accountmanagers, vestigingsmanagers en directeuren. Dat is de klant. Althans dat denkt de klant. Tot er over enkele jaren weer stakende schoonmakers op de stoep staan en de treinen niet enkel vol liggen met het nieuws van vandaag.

 

Door Ron Steenkuijl, directie ADG Dienstengroep

 

Overigens is de klant zich van geen kwaad bewust. Tenslotte hebben veel contracten, zeker de grote contracten, standaard een CBS-indexering, die als meetlat gebruikt wordt bij de jaarlijkse prijsverhoging, ongeacht of dit de werkelijke prijsstijging van de sector weerspiegelt. En ja, laten wij nu collectief als sector al deze contracten met ons volle verstand getekend hebben. Want niet tekenen betekent uitgesloten worden in de RFP! De consequentie is dat het ten strijde trekkende leger als nog ten onder gaat aan het juridisch wapengekletter, dat afspraak, afspraak is.

 

Nou is het zo dat de meeste CBS-indexeringen al jarenlang lager zijn dan de prijsindex, die de sector nodig heeft om zijn (CAO)kostenstijgingen te kunnen compenseren. Dat heeft grote consequenties. Als we de kostprijsverhoging van één uur schoonmaak van de laatste vijf jaar bij elkaar optellen, dan komt deze -met name als gevolg van stijgingen in het loon en in de sociale lasten- uit op een kleine 20%. De CBS-indexering bedraagt over dezelfde periode ongeveer 10%. Tel uit je verlies. Feitelijk wandelen we zo langzaam maar zeker opnieuw in het mes dat we zelf op tafel hebben gelegd. En er is niemand die er wat aan doet. Op deze manier kan de geschiedenis zich over enkele jaren zomaar herhalen, mits we niet een doos vol nieuwe innovaties open trekken om de m2 uur productie te verhogen zonder verhoging van de werkbelasting.

 

Laat ik dan nog eens vaststellen dat de jaarlijkse prijsverhoging geen moneymaker is. Bedrijven die de prijsindex doorvoeren moeten dit doen voor behoud van marge, niet ter verhoging. Immers het is een compensatie voor de gestegen kosten. En dan komt de vraag: ‘is een prijsindex duurzaam?’ Het antwoord is eenvoudig: ‘ja, zeker!’ Als de kosten stijgen en ze worden niet gecompenseerd door verhogingen of bezuinigingen, zet dat de onderneming en/of de dienstverlening ‘onder water’. Voor duurzaam ondernemen is rentabiliteit van groot belang. Niet zozeer de hoogte van de rentabiliteit, maar de aanwezigheid. Onder water, in de rode cijfers, kun je niet duurzaam ademhalen. Zeker niet als ook de betalingstermijnen steeds verder opgerekt worden. Soms met je rug tegen muurtot wel 120 dagen.

 

Duurzaam ondernemen is, zorgen voor een onbezorgde toekomst waar we samen verantwoordelijk voor zijn. Dus niet klagen, maar actie om dit mechanisme aan de kaak te stellen. Het zou van gezond verstand getuigen als we vanuit dit duurzame perspectief als opdrachtgever en opdrachtnemer met elkaar het debat rondom de prijsverhoging aangaan en niet een ritueel dansje opvoeren waarbij de uitkomst niemand helpt.

 

Ik wens iedereen een duurzaam gesprek over de prijsindex toe!

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren