• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Rob Bongenaar: “Fair Trade” bij aanbestedingen

Opinie 17 maart 2010

Rob Bongenaar: “Fair Trade” bij aanbestedingen

Op het moment dat ik deze column schrijf zijn we nog volop in onderhandeling met de Vakbonden over een nieuwe schoonmaak CAO.

Met name de FNV probeert de schoonmaakbranche af te schilderen als een sector waar haast middeleeuwse arbeidsvoorwaarden bestaan en waar intimidatie en onderbetaling aan de orde van de dag zijn. Dat ze dit vooral doen door acties te organiseren op locaties die de aandacht trekken bij publiek en media is een goed recht van de bonden. Het wekt echter wel de indruk dat zogenaamde problemen bij Nedtrain en Schiphol integraal bestaan in de Nederlandse Schoonmaakbranche, wat natuurlijk niet zo is. Er zal best wel eens iets mis zijn in een bij de OSB aangesloten schoonmaakbedrijf, maar over het algemeen wordt er gewoon uitstekend en professioneel gewerkt en worden de CAO afspraken integraal nageleefd. En dat weten we omdat we het controleren en dat deze controles zelden leiden tot sancties dan wel royement. Dit moest me even van het hart!

 
Maar waar ik het eigenlijk over wil hebben is onze inzet in de CAO onderhandelingen om te komen tot ‘fair trade’ afspraken in onze sector. Het behoeft geen uitleg meer dat we ons in een negatieve prijsspiraal bevinden waarin de balans volledig is doorgeslagen naar gunnen op prijs en waar de kwaliteit grotendeels uit het oog wordt verloren. In diverse media zie je de afgelopen weken dat dit erkend wordt en dat dit eigenlijk ook als zeer onwenselijk wordt gezien. Het aanbestedings-instrument, dat oorspronkelijk is ontworpen om overvragen door opdrachtnemers terug te dringen, heeft inmiddels in veel gevallen geleid tot fixatie op prijs aan de opdrachtgevers kant wat zorgt voor een ongezonde situatie in met name de schoonmaakbranche.

Het is om deze reden dat we het als OSB mede tot inzet hebben gemaakt van de CAO onderhandelingen: Samen met bonden, opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven moeten we gaan komen tot een convenant of code waarin is vastgelegd hoe we in dergelijke trajecten met elkaar omgaan. Inzet hierin is dat er sprake moet zijn van ‘fair trade’ en dat het niet zo kan zijn dat partijen slechts voor dumpprijzen een opdracht kunnen verkrijgen. We hebben al enkele grotere en kleinere opdrachtgevers bereid gevonden om hier over mee te denken in een speciaal daartoe op te zetten Commissie onder leiding van een onafhankelijke ter zake kundige voorzitter. Plan is om al op kortere termijn aan de slag te gaan en eind van dit kalenderjaar met een eerste rapportage te komen. Uiteindelijke doel is een instrument dat zorgt voor een gezonde opdrachtgever/opdrachtnemer verhouding die voor beide partijen een win is.

 

Het is mijn stellige overtuiging dat we met een dergelijk instrument een kentering kunnen realiseren in de huidige negatieve prijsspiraal die eigenlijk alleen maar verliezers kent.

 
Rob Bongenaar is directeur van Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB).
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel
10 aug

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita
8 aug

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd Doelstellingen Participatiewet nauwelijks behaald
5 aug

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean TASKI lanceert ULTIMAXX robot assortiment
2 aug

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt
1 aug

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Masterclass contractwisselingen in de schoonmaak – 29 september 2022

Van onze partner The Legal Company

Masterclass contractwisseling in de schoonmaak – 29 september 2022

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Van onze partner The Legal Company

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren