• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Monique van Gulik: Europese aanbestedingen? Doen!

Opinie 31 januari 2011

Monique van Gulik: Europese aanbestedingen? Doen!

Monique van Gulik (m.vangulik@vidomax.nl) is directeur Vidomax, een MKB Schooonmaakbedrijf waar de relatie met de klant voorop staat.

   

Als mij dit 2 maanden geleden werd gevraagd had ik een hardgrondig “nee!” laten horen. Ik had er wel eens naar gekeken: aantal deelnemers 5, gunning aan degene met de meest gunstige prijs. Nee voor een bedrijf wat niet anders kan dan fatsoenlijk met zijn mensen omgaan, service en kwaliteit in een hoog vaandel heeft staan is een aanbesteding waar puur naar prijs wordt gekeken geen optie. Grote opdrachtgevers als NS en Schiphol stonden voor mij heel ver van mijn bed. Nee ik deed het wel voor de kleinere klanten, die nog wel iets meer wilden betalen voor kwaliteit, Schiphol hoefde niet aan mijn deur te kloppen, net of ze dat ooit zouden doen.
 
Wie er half december wel aan onze deur klopte was de senior inkoper van NS. Nadat ik in november door Koos van der Lei was uitgenodigd voor het Linkedin platform van Clean Totaal, had ik een aantal keren deelgenomen aan discussies over kwaliteit, normen en waarden. Deze discussies hadden de aandacht getrokken van het aanbestedingsteam van de NS. Enkele dagen later hadden wij een afspraak in Utrecht. Het bleek dat de NS zich de stakingen van begin 2010 erg had aangetrokken. De boze schoonmakers die woedend respect eisten, de bezetting van Station Utrecht pal onder het NS hoofdkantoor, en als dieptepunt de gouden krent die hen werd aangeboden. Deze stakingen en de daarop volgende code goed opdrachtgeverschap had de NS iets doen inzien: door steeds verdere prijsuitholling en steeds hogere m2 normen gaat de kwaliteit achteruit en worden de schoonmaakmedewerkers op soms mensonterende manier behandeld. Het idee was om een laagdrempelige aanbesteding uit te zetten waardoor ook kleinere MKB bedrijven konden meedoen, hierdoor hoopte de NS bij te kunnen dragen aan de code goed opdrachtgeverschap en tegelijkertijd de kwaliteit te krijgen waar zij naar op zoek zijn. De vraag aan mij was of ik dacht dat hier interesse voor zou bestaan binnen het MKB. Ik dacht van wel, immers velen zijn de uitholling van de markt helemaal zat en hopen wanhopig op verbetering, dit zou het kunnen zijn!
 
Tja en toen die aanbesteding begin januari daadwerkelijk werd geplaatst voelde ik het aan mezelf verplicht deze handschoen op te pakken. Zo gingen wij dus geheel onverwacht het aanbestedingstraject in. En ik moet eerlijk zeggen: het is leuk, het is spannend en het is moeilijk. Wat willen ze nou precies?, wat bedoelen ze met die vraag?, hoe omschrijf ik iets netjes?, enz., enz.. Er wordt echter ook om creativiteit gevraagd en dat is leuk, serieus nadenken over hoe het anders kan,hoe zouden wij dat aanpakken?, het is een echte uitdaging. Maar boven alles heeft het mij weer hoop gegeven dat er toch iets zal veranderen, dat het diepste punt van de prijsspiraal eindelijk is bereikt. Als deze aanbesteding brengt waar de NS naar op zoek is dan zullen vele van dit soort aanbestedingen volgen, kleinschaliger, lagere minimumeisen en een gezond budget.
Over de inhoud van de aanbesteding kan ik mij helaas niet uitlaten maar ik zou zeggen tegen MKB collega’s die ook zeker weten dat ze zo’n opdracht in goede banen kunnen leiden: Probeer het volgende keer gewoon eens, het enige dat je hebt te verliezen is de tijd die je erin moet stoppen en eventueel wat kosten om een adviseur in de arm te nemen. Je leert er echter ook enorm veel van.
 
Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Vluchtelingen Oekraïne mogen langer werken zonder vergunning
15 mrt

Vluchtelingen Oekraïne mogen langer werken zonder werkvergunning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren