• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Maurice Rutgrink: De Glazenwasser… en de crisis

Opinie 23 september 2010

Maurice Rutgrink: De Glazenwasser… en de crisis

 

Volgens velen is de crisis haast voorbij, maar ik denk dat deze pas goed is begonnen! Links en rechts zie ik steeds meer bedrijven in de problemen raken. En als bedrijven in de problemen raken, merkt de schoonmaakbranche dit als eerste! Bezuinigingen, uitstellen van periodieke beurten, opnieuw offertes aanvragen, verlagen van de frequenties, faillietjes en ga zo maar het rijtje af.

 
In dit blad komen regelmatig mensen aan het woord (gelukkig maar) die de tendens van dalende tarieven en stijgende meter prestatie belichten. Ook lees je het idee dat de branche eigenlijk niet lager dan 21,00 euro per uur voor regulier schoonmaal zou mogen vragen. Ik ben bang dat dit geen haalbare kaart zal blijken. Circa 20 jaar geleden probeerde de OSB al een ondergrens af te spreken en ook dat ging niet lukken.
 
Maar men vergeet nog wel eens dat er in de branche ook veel onderaanneming voorkomt. Die wordt doorgaans ingezet tegen 80%, als men geluk heeft, van de machtiging en/of een uurtarief dat zelfs voor specialistisch onderhoud vaak niet boven de 23 euro per uur komt. Over mensen op rolschaatsen gesproken.
 
Want men kan wel het boetekleed aan trekken en vertellen dat de markt het voorschrijft, maar ik verwijs dergelijke argumenten vlot naar het ronde archief. Het gaat volgens mij om het feit dat degene die de opdrachten binnen haalt bij de grotere jongens nooit degene is die het ook uitvoert.
Daar werkt de klant vrolijk aan mee. Die zet opdrachten uit (tegenwoordig ook tenders genoemd) waar het MKB niets mee kan, maar waar de top 10 op kan scoren. En die opdracht zie je in de loop der jaren steeds bij een ander lid van de top 10 zitten tot na zeker tijd de opdracht weer terug is bij schoonmaker 1. Dus dient de organisatie hierop afgestemd te worden en krijgen we het scenario dat men rolschaatsen aangemeten krijgt of onderaannemers uurtarieven van rond de 20 euro pp/pu voor de kiezen krijgen. Ik durf te stellen dat iedereen die dit leest vlot twee voorbeelden in de omgeving kan opnoemen.
 
Dus, gelet op alle verhalen rijst bij mij de vraag : wanneer nemen wij als werkgevers nou eens de handschoen op en gooien die eens terug naar de opdrachtgevers! Want als men inderdaad 21 euro voor schoonmaak kan en mag rekenen en we minimaal 26 euro voor glazenwassers kunnen rekenen, dan is deze tijd voorbij!
 

Maurice Rutgrink (info@acpbv.com)) is ondernemer in de schoonmaaksector en tevens weblog beheerder. Dagelijks ontvangt hij vele bezoekers op www.glazenwassersblog.nl

 

Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel
31 mrt

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!
31 mrt

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

Een liegende schoonmaker: een succesvol ontslag op staande voet

Van onze partner The Legal Company

Een liegende schoonmaker: een succesvol ontslag op staande voet

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren