• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Mathieu Lanting: Leren van een pasgeboren baby?!

Opinie 11 oktober 2014

Mathieu Lanting: Leren van een pasgeboren baby?!

De maanden vliegen voorbij (en de kraaien, waar ik in mijn vorige column over schreef, trouwens ook). Er zijn ontzettend veel onderwerpen uit de afgelopen maanden waar ik iets over zou willen of kunnen schrijven. Ik kan het bijvoorbeeld gaan hebben over de afschuwelijke rampen waar we mee zijn geconfronteerd, of over de topprestaties van Nederlandse sporters. Maar hoe interessant en belangrijk die onderwerpen ook zijn, het is lastig om een link te leggen met de schoonmaakbranche. In dat geval zou ik graag iets willen schrijven over hypocriete adviesbureaus die zich bezig houden met schoonmaak… maar laat ik dat (nog) maar even niet doen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor iets dat nóg dichter bij mij staat.

 

Mathieu Lanting (mlanting@alpha-adviesburaeu.nl)  is directeur van Alpha Adviesbureau.

 

Ik ben namelijk net trotse vader geworden van een (uiteraard) prachtige dochter. Wat mij enorm fascineert is hoe de communicatie met een pasgeboren kind werkt. Vrijwel de enige wijze waarop zij zich kan uiten is door huiltjes. In het begin begreep ik er niets van, terwijl dit niet mijn eerste kind is. Langzamerhand ontdekte ik wat mijn dochter met een specifiek huiltje wil zeggen. Zo hebben we de ‘ik heb honger huil’, de ‘ik heb een vieze luier huil’, de ‘ik heb krampjes huil’ en de ‘ik voel mij niet lekker huil’. Ik heb eens ergens gehoord dat er vijf verschillende huiltjes zijn. Ik heb er inmiddels dus vier geteld. De vijfde huil heb ik nog niet ontdekt, maar die gaat ongetwijfeld binnenkort komen. Mocht iemand van jullie me hierop kunnen voorbereiden, ik hoor het graag!

 

Op een gegeven moment herken je het betreffende huiltje en pas je je gedrag daarop aan, waardoor jij en je baby met elkaar leren communiceren. Tot zover het verslag van een trotse vader, maar let op, er is weldegelijk een link met de schoonmaakbranche! De afgelopen weken heb ik, opnieuw, met verbazing moeten constateren dat de branche hier een hoop van kan leren. In grote lijnen durf ik te stellen dat de technische kwaliteit bij (onze) opdrachtgevers redelijk tot goed te noemen is. Toch gaat er een heleboel niet goed. En het probleem zit vooral in de onderlinge communicatie.

 

Mensen bellen niet (of pas na dagen) terug, reageren laat (of niet) op mails, bespreken periodieke werkzaamheden niet en worden dus niet (of niet op afgesproken tijden) uitgevoerd, komen gemaakte afspraken niet na en reageren pas op het moment dat iemand een klacht heeft. Heeft de branche nou werkelijk niet in de gaten dat elke klacht geld kost? En is communicatie nou werkelijk zo moeilijk? Het is toch raar dat wij na een paar weken wel een baby kunnen begrijpen, maar onze klant na jaren nog niet? Blijft bijzonder.

 

In mijn vorige column heb ik het gehad over de indirecte leiding binnen organisaties, daar zit volgens mij ook het grootste probleem in de falende communicatie. Er wordt nog steeds gesneden in het indirecte toezicht, terwijl daar juist hét onderscheidende verschil gemaakt kan worden door een schoonmaakbedrijf. Als er een groep schoonmaakmedewerkers is die recht heeft om te staken, dan zijn zij het wel wat mij betreft!

 

Minder panden betekent immers meer tijd en aandacht voor de klant én de schoonmakers. En meer tijd en aandacht resulteert in betere communicatie. En dat leidt automatisch tot betere resultaten en dus minder klachten, minder kosten en een betere relatie!

 

Moeten wij nou echt, als volwassen professionals, leren van een pasgeboren baby?

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken.

Van onze partner The Legal Company

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren