• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Marcel Pirets: Veel schoonmaakbedrijven willen geen geld verdienen…

Opinie 12 juni 2012

Marcel Pirets: Veel schoonmaakbedrijven willen geen geld verdienen...
In mijn tijd (hoor die ouwe, ben inmiddels ook de vijftig gepasseerd) als vertegenwoordiger bij een internationaal bedrijf waren er ook al veel manieren om natuursteen te behandelen. Het slijpen van natuursteen deden en doen alleen gespecialiseerde bedrijven maar het periodiek opknappen van bijvoorbeeld marmer en andere kalkhoudende soorten kunnen schoonmaakbedrijven prima. Het varieerde van het beschermen met een polymeer tot het zogenaamde nat kristalliseren.

 

Marcel Pirets is directeur van Floortec (www.floortec.nl)

 

Behandelen met polymeren kende en deed iedereen wel maar het kristalliseren met een spray-middel en staalwollen pads, dat was een nieuw fenomeen. Je moest het aan je klanten ook wel goed uitleggen. Je ging namelijk het natuursteen behandelen met een zuur. Je moest maar durven. Als je secuur omging met het product en oppaste bij glas en metalen dan kon het geen kwaad. Zorgvuldigheid bij het verwerken van chemie is sowieso aandachtspunt nummer 1.
 
Na de staalwollen pads kwamen de zogenaamde bronzen en zilveren pads. Een hele verbetering want deze pads gaven geen grijze verkleuring aan de vloeren en de glansgraad kon je enigszins beïnvloeden. De verkleuring ontstond door het, zeg maar, roesten van de pads door het zuur dat in het sprayproduct zat. Doordat de zilveren pad fijner was van structuur kreeg je meer glans.
Tot zover deze vorm van het periodiek bewerken van kalkhoudend natuursteen.
 
Sinds enkele jaren zijn er nieuwe methodieken bijgekomen. Een daarvan is het kristalliseren met een speciaal daarvoor bestemd poeder. Iedere totaalleverancier heeft het wel in zijn assortiment. Een absolute verbetering ten opzichte van de spray-methode maar het is wel oppassen geblazen. Een schoonmaakmedewerker dient wel goed te weten waar hij mee bezig is. Een cursus bij een leverancier of opleidingsinstituut is geen overbodige luxe. Doen dus.
 
Maar daar wil ik het eigenlijk niet over hebben. Wel over hoe sommige schoonmaakbedrijven het polijsten met bijvoorbeeld de inmiddels bekende Twisterpads prijstechnisch in de markt zetten. Ik hoor weer prijzen waar je helemaal moedeloos van wordt. Het lijkt wel of we zelf de markt kapot willen maken. Zonde want we kunnen de marges nu juist goed gebruiken. Daarom mijn oproep.

Schoonmaken is een vak, verkoop het ook zo!!!

 

Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl

 

 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren