• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Marcel Pirets: Het hebben van kennis van vloeren loont!

Opinie 21 februari 2012

Marcel Pirets: Veel schoonmaakbedrijven willen geen geld verdienen...
Schoonmaakbedrijven en vloeronderhoud. Het lijkt een logische combinatie maar in de praktijk blijkt dat vaak anders.   
 
Marcel Pirets is directeur van Floortec (www.floortec.nl)
 
Natuurlijk zijn er tegenwoordig prima oplossingen voor bijvoorbeeld de zogenaamde nulbeurt. Vooral wat betreft het onderhoud van elastische vloeren zoals linoleum en pvc vloeren. Leveranciers van vloeren vloerproducten zijn er prima in geslaagd om producten en methodieken te ontwikkelen om het vloeronderhoud van deze vloersoorten te vergemakkelijken. Denk hierbij aan topcoaten en het toepassen van poly-urethaanproducten.
 
Dat is op zichzelf een hele verbetering. Ik denk en verwacht dat hiermee de tijd voorbij is dat er een blik schoolgaande pubers of studenten opengetrokken behoeft te worden die zich als “vloerspecialist” moeten voordoen. Arme vloer. Maar ja. Het was voordelig en voor die paar weken zomervakantie een uitkomst. Het kan natuurlijk ook niet anders want de m2 prijzen waarvoor gewerkt wordt is te absurd voor woorden. En dat terwijl er met een juiste wijze van vloeronderhoud een prima marge te behalen valt. Het dient dan wel op een professionele wijze aangepakt te worden. En vooral de klant goed informeren wat het belang is van goed vloeronderhoud. En natuurlijk een normale prijs durven vragen.
 
Volgens mij is de beperkte kennis van vloeren en het onderhoud een belangrijke reden dat er weinig gesproken wordt met de klant over het belang van een goed onderhoudsplan. Als schoonmaakorganisatie is het een pre de werknemers een opleiding aan te bieden om de uitvoering te verbeteren maar het begint eigenlijk daarvoor. Accountmanagers en projectleiders durven het niet te hebben over het onderhouden van vloeren want kennis is schaars. En dan met name met betrekking tot de niet alledaagse vloeren zoals houten- en natuursteenvloeren. Bij houten vloeren kun je de volgende vragen stellen: Wat is de houtsoort? Ligt de vloer zwevend of vast met lijm en/of gespijkerd? Wat is de afwerking? Olie? Lak? Is dat belangrijk om te weten? Jazeker! Het zorgt voor een goed resultaat en een tevreden klant.
 
Er kan met het juiste advies en uitvoering veel eer, omzet en marge behaald worden. Een betere uitstraling, een verlenging van de levensduur, een betere hygiëne zijn belangrijk items voor de klant.
Ook voor het schoonmaakbedrijf zijn er belangrijke voordelen. Een makkelijker dagelijks onderhoud en een betere concurrentiepositie zijn geweldige redenen om serieus aandacht te besteden aan dit specialisme.
 
 Als schoonmaakorganisatie kun je diverse werkzaamheden prima zelf uitvoeren. Het schuren van houten vloeren of het slijpen van beton of natuursteen kan men beter overlaten aan specialistische bedrijven. Deze werkzaamheden komen in verhouding te weinig voor om de benodigde investeringen te doen in de noodzakelijke machines, materialen en kennisopbouw van personeel. Maar ook bij het uitbesteden van dergelijke werkzaamheden is het nog steeds van groot belang om je te verdiepen in deze belangrijke materie. Kennis is macht gaat ook hier op.
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren