Schoonmaakbedrijven en vloeronderhoud. Het lijkt een logische combinatie maar in de praktijk blijkt dat vaak anders.
Marcel Pirets is directeur van Floortec (www.floortec.nl)
Natuurlijk zijn er tegenwoordig prima oplossingen voor bijvoorbeeld de zogenaamde nulbeurt. Vooral wat betreft het onderhoud van elastische vloeren zoals linoleum en pvc vloeren. Leveranciers van vloeren vloerproducten zijn er prima in geslaagd om producten en methodieken te ontwikkelen om het vloeronderhoud van deze vloersoorten te vergemakkelijken. Denk hierbij aan topcoaten en het toepassen van poly-urethaanproducten.
Dat is op zichzelf een hele verbetering. Ik denk en verwacht dat hiermee de tijd voorbij is dat er een blik schoolgaande pubers of studenten opengetrokken behoeft te worden die zich als “vloerspecialist” moeten voordoen. Arme vloer. Maar ja. Het was voordelig en voor die paar weken zomervakantie een uitkomst. Het kan natuurlijk ook niet anders want de m2 prijzen waarvoor gewerkt wordt is te absurd voor woorden. En dat terwijl er met een juiste wijze van vloeronderhoud een prima marge te behalen valt. Het dient dan wel op een professionele wijze aangepakt te worden. En vooral de klant goed informeren wat het belang is van goed vloeronderhoud. En natuurlijk een normale prijs durven vragen.
Volgens mij is de beperkte kennis van vloeren en het onderhoud een belangrijke reden dat er weinig gesproken wordt met de klant over het belang van een goed onderhoudsplan. Als schoonmaakorganisatie is het een pre de werknemers een opleiding aan te bieden om de uitvoering te verbeteren maar het begint eigenlijk daarvoor. Accountmanagers en projectleiders durven het niet te hebben over het onderhouden van vloeren want kennis is schaars. En dan met name met betrekking tot de niet alledaagse vloeren zoals houten- en natuursteenvloeren. Bij houten vloeren kun je de volgende vragen stellen: Wat is de houtsoort? Ligt de vloer zwevend of vast met lijm en/of gespijkerd? Wat is de afwerking? Olie? Lak? Is dat belangrijk om te weten? Jazeker! Het zorgt voor een goed resultaat en een tevreden klant.
Er kan met het juiste advies en uitvoering veel eer, omzet en marge behaald worden. Een betere uitstraling, een verlenging van de levensduur, een betere hygiëne zijn belangrijk items voor de klant.
Ook voor het schoonmaakbedrijf zijn er belangrijke voordelen. Een makkelijker dagelijks onderhoud en een betere concurrentiepositie zijn geweldige redenen om serieus aandacht te besteden aan dit specialisme.
Als schoonmaakorganisatie kun je diverse werkzaamheden prima zelf uitvoeren. Het schuren van houten vloeren of het slijpen van beton of natuursteen kan men beter overlaten aan specialistische bedrijven. Deze werkzaamheden komen in verhouding te weinig voor om de benodigde investeringen te doen in de noodzakelijke machines, materialen en kennisopbouw van personeel. Maar ook bij het uitbesteden van dergelijke werkzaamheden is het nog steeds van groot belang om je te verdiepen in deze belangrijke materie. Kennis is macht gaat ook hier op.