• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Liever de hele avond vakkenvullen, dan een paar uur schoonmaken. Hoe zit dat?

Opinie 5 augustus 2019

Liever de hele avond vakkenvullen, dan een paar uur schoonmaken. Hoe zit dat?

Rogier Coppejans is directeur-eigenaar van schoonmaakbedrijf CSS. Hij verwondert zich over het feit dat jongeren liever kiezen voor een baan tussen de schappen, dan vakantiewerk met een mop. Het is hoog tijd om het stoffige imago op te poetsen en de schoonheid van schoonmaken te tonen.
Ruim de helft van de jongeren heeft een vaste bijbaan, of een vakantiebaantje. Good for them! Want hier leren ze de soft skills waar ze later in ‘het echte leven’ veel profijt van zullen hebben: collegialiteit, timemanagement, arbeidsethos en doorzettingsvermogen. Fysieke inspanning is bovendien beter dan met de telefoon op de bank hangen. En met een beetje geluk zijn ze ook nog extra zuinig op die peperdure sneakers, of die nieuwe telefoon als ze er zelf aan bijgedragen hebben. Want een bijbaantje neem je in de eerste plaats niet om je carrièrekansen te vergroten; je wilt nu graag wat bijverdienen! Gezien schoonmaken veruit de best betaalde bijbaan is, zou je verwachten dat de jeugd en masse betaald aan het poetsen zou slaan in hun vrije tijd. Maar niets is minder waar: wij als schoonmaakbranche zien de aanwas van jongeren in ons personeelsbestand alleen maar dalen.

Imago van het schoonmaken heeft een boost nodig

Diverse instanties deden onderzoek naar wat millennials verlangen van hun bijbaan en ze komen tot deze bevindingen: de nabijheid van de locatie is belangrijk, net als een goede verdienste, een flexibel werkschema en het werk moet leuk en afwisselend zijn. Naar mijn idee voldoen de schoonmaakjobs die wij aanbieden aan al deze criteria, maar ook ik kan wel extra personeel gebruiken en zeker nu in de vakantietijd.
Hoe komt het toch dat jongeren liever urenlang ploeteren in de supermarkt, sjouwen ze met overvolle bladen drank over een snikheet terras, trappen ze een kuub oud papier rond door weer en wind of vouwen ze de zoveelste berg kleding die tien minuten later weer volledig overhoop ligt, terwijl ze ook onder het genot van een verkoelend airco-briesje, een lekker muziekje, mét gezellige collega’s en zónder priemende ogen in de rug, met kwalitatief hoogstaande producten een kantoorpand kunnen schoonmaken? Terwijl ze daar ook nog het beste voor betaald worden? Het moge duidelijk zijn: het imago van de schoonmaakbranche kan wel een boost gebruiken.

Schoonmakers creëren iets

Nu Generatie Z (jongeren geboren na 2000) de arbeidsmarkt betreedt (met hun eerste bijbanen), lijkt me dit het perfecte moment om hierop in te spelen. In de leefwereld van deze jongeren overheersen momenteel drie dominante thema’s: duurzaamheid, inclusiviteit en openheid. Deze generatie verwacht een gelijkwaardige behandeling en het gevoel gehoord te worden. Ze hebben een toegenomen bewustzijn en verantwoordelijkheidsgevoel en willen de wereld graag een stukje beter maken.
Ik denk dat wij hier als schoonmaakbranche positief op in kunnen spelen, want zeker in het middenkader waarin wij ons bevinden, wordt het personeel (dat qua samenstelling een goede afspiegeling is van onze diverse samenleving), namelijk zeer zeker gezien en gehoord. Zoals je kon lezen in eerder blog van mij. Daarnaast kunnen wij als branche koploper zijn in klimaatbewust schoonmaken en maken we met ons werk de wereld ook nog eens een heel stuk mooier: want schoonmakers creëren iets. Een goed gevoel, rust in het hoofd en bovendien een gezonde, hygiënische werk- en leefomgeving. Zonder schoonmakers staat alles stil en leven we in een grote puinhoop. Hoog tijd dus om ons ‘stoffige’ imago op te poetsen en de wereld en onze kinderen te laten zien hoe mooi ons vak eigenlijk is.
Rogier Coppejans CSS SchoonmaakRogier Coppejans staat sinds 2003 aan het roer van schoonmaakbedrijf CSS. Hij is als derde generatie actief in de schoonmaakbranche. Zijn grootvader richtte in 1954 het schoonmaakbedrijf Coppejans & Zn. op. De wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog was toen nog in volle gang. Onder Rogiers vader groeide het bedrijf enorm. Er kwamen grote klanten bij, zoals de ANWB, alle casino’s en grote objecten in de zorg. De bedrijfsnaam veranderde later in CSS, maar er zijn tegenwoordig nog steeds bedrijven aan hem verbonden, die al klant zijn vanaf het eerste uur

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren