• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Kees Tazelaar: “Weg met dat juridische steekspel, tijd voor meer marktwerking”

Opinie 8 april 2010

Kees Tazelaar: “Weg met dat juridische steekspel

In de discussies over het inkopen van schoonmaak springen vier thema’s in het oog: veel rechtszaken, de afweging tussen prijs en kwaliteit, innovatieve contractvormen en duurzaamheid. Vooral rondom de eerste drie thema’s is iets vreemds aan de hand.

 
In de schoonmaakbranche woedt een moordende concurrentie waar, naar het gevoel van veel overheidsinkopers, om de haverklap processen worden aangespannen om maar opdrachten binnen te blijven halen en waar opdrachtnemers sjoemelen met de kwaliteit om hun laagste inschrijving terug te kunnen verdienen.
De markt en de overheid voeren bovendien nauwelijks nog een dialoog, zo benauwd is men voor rechtszaken of verlies van opdrachten. Het gevolg is dat we steeds minder inzicht hebben in elkaars behoeften en alsmaar verder uit elkaar drijven. Het hele inkoopproces, dat ooit juist is bedoeld om een zo goed mogelijk product tegen een zo realistisch mogelijke prijs te verkrijgen, is veranderd in een juridisch steekspel. Voor mij is professioneel inkopen echter geen juridisch kunstje, maar een economische handeling, waarbij het gaat om een product of dienst dat het beste aansluit aan de eigen behoefte tegen een marktconforme prijs in te kopen.
 
Toch willen we, als overheidsinkopers, allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Vreemd, want wie zelf een nieuwe televisie aanschaft, gaat toch ook niet automatisch voor de laagste prijs? Vaak is dat toch een signaal dat er iets aan de hand is. Voor kwaliteit zijn we thuis over het algemeen bereid iets meer te betalen. Zo zouden overheidsinkopers ook moeten redeneren. Omdat binnen die prijs toch hetzelfde werk moet worden verricht, kan dat echter alleen maar ten koste gaan van de kwaliteit. Daar maken schoonmaak bedrijven zich nogal eens aan schuldig. Een neergaande spiraal waar we met z’n allen uit moeten zien te komen. Inkopers én marktpartijen. Maar hoe? En wie zet de eerste stap?
 
Communicatie is volgens mij het sleutelwoord. We moeten vooral met elkaar in gesprek blijven en open staan voor elkaars wensen en ideeën. Wie van te voren alles dichttimmert laat totaal geen ruimte voor innovaties en creativiteit. Overheidsinkopers moeten daarom veel meer aan de markt overlaten. Dat begint met een goede marktconsultatie. Laat bedrijven ook zelf een plan opstellen over hoe ze de schoonmaak willen aanpakken. Durf als overheid die markt zijn werk te laten doen. Daar zitten tenslotte de experts. Om die experts scherp te houden, moet de overheid wel goed weten wat een contract waard is en ook veel dichter bovenop het contractmanagement zitten om te controleren of afspraken worden nagekomen. Daarnaast zou het ook helpen als schoonmaak bedrijven meer begrip zouden hebben voor het wettelijke kader waar de overheidsinkoper aan gebonden is en aan allerlei belangen die hij of zij tegen elkaar moet afwegen.
 
Een belangrijke stap is al gezet: de Marktontmoeting Schoonmaak die PIANOo, in samenwerking met de OSB, heeft georganiseerd, werd druk bezocht door overheidsinkopers en schoonmaakbedrijven. Daar is veel informatie boven tafel gekomen. In de twee vervolgbijeenkomsten zijn goede stappen gezet in de richting van een betere verstandhouding. Hopelijk kunnen we dan voor eens en voor altijd afrekenen met al die ‘uitknijpers’ en ‘cowboys die maar wat aanrommelen’.
 
Kees Tazelaar (kees.tazelaar@pianoo.nl) is bij PIANOo verantwoordelijk voor de Marktontmoetingen en het kennisgebied Leveranciers- en Contractmanagement.
 
Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren