• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Kees Tazelaar: Vertrouwen is sleutel tot verbetering

Opinie 11 november 2010

Kees Tazelaar: Vertrouwen is sleutel tot verbetering

Wantrouwen is de root of all evil. Bij vrijwel elke ontmoeting tussen overheid en bedrijfsleven hoor ik dat weer. Niet alleen binnen de schoonmaaksector, maar in veel dienstensectoren klinkt deze verzuchting. Is dat terecht? Ik denk het wel. We zijn in een neergaande spiraal beland van niet nakomen van afspraken, nog verder dichttimmeren van bestekken, rechtszaken en nog meer controles.

 

Een paar oorzaken in de schoonmaaksector: een markt waarin de partijen volgens opdrachtgevers niet onderscheidend genoeg zijn, een dienst die niet tot de verbeelding spreekt, heel veel partijen op een afgebakende markt en een focus op de laagste prijs. Is een overstap naar de economische meest voordelige inschrijving (EMVI) dan de oplossing? Ja, zeggen de voorstanders: veel meer ruimte voor de aanbestedende dienst om meer aspecten te beoordelen, meer mogelijkheden voor inschrijvende partijen om zich te onderscheiden. Nee, zeggen de tegenstanders: waar bij een aanbesteding op laagste prijs de partij met de snelste rekenmachine wint, wint bij een EMVI aanbesteding de partij met de beste tekstschrijver. Deels ligt dit aan het feit dat selectie- en gunningcriteria vaak door elkaar worden gehaald. Het is nogal een verschil of je een algemeen verhaal schrijft over de mooie milieudoelstellingen van je eigen organisatie of dat je dit precies moet toeschrijven naar de aan te besteden opdracht.

 
Volgens mij ligt de oorzaak voor het wederzijdse wantrouwen echter dieper. Veel opdrachtgevers zijn druk bezig de kwaliteit aan de voorkant van het proces te bepalen. Er wordt, op basis van eerder ervaringen, heel veel tijd gestoken in het dichttimmeren van allerlei slinkse streken van opdrachtgevers, terwijl tijdens de uitvoering van de opdracht nauwelijks meer gekeken wordt of al die bepalingen wel worden nageleefd. Mocht dan blijken dat er iets niet in orde is, dan leidt dit tot een bevestiging van de stelling dat opdrachtnemers niet te vertrouwen zijn en wordt het volgende bestek nog dikker. Dit werkt niet, en daar zijn de meeste opdrachtgevers en –nemers het eigenlijk wel over eens. Wat werkt dan wel?
Ik denk dat de sleutel ligt in een betere communicatie tijdens de contractfase. Geef een bedrijf de kans om zich te bewijzen. Zoek als opdrachtnemer niet naar elk foutje in het bestek om meerwerk binnen te halen. Strategisch inschrijven is gericht op de korte termijn en leidt niet tot een goede samenwerking in de contractfase. Stop daar nu eens mee!
 
Bonus/malus regelingen zijn ook vaak een twistpunt. Eén van de mogelijkheden die zou kunnen werken is de contractduur. Werk je goed dan blijf je, werk je slecht dan verdwijn je. Opdrachtgevers zouden daarbij bereid moeten zijn om een goed presterende opdrachtnemer langer in dienst te nemen. Dat geeft veel meer rust, zowel voor de opdrachtgever, de opdrachtnemer, maar ook voor de werknemer. Daarnaast kan een langere contractduur gunstig zijn voor het innoverend vermogen van een organisatie, wat weer kan leiden tot een win-win situatie voor beide partijen. Kern van deze gedachte is vertrouwen in elkaar. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste bedrijven in de schoonmaakbranche dit vertrouwen waard zijn. Degenen die dat niet zijn krijgen hopelijk snel genoeg de rekening gepresenteerd.
 

Kees Tazelaar (kees.tazelaar@pianoo.nl) is bij PIANOo verantwoordelijk voor de Marktontmoetingen en Leveranciers- en Contractmanagement. Ook is hij contactpersoon voor Purchasing Excellence Publiek.

 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren