• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Kees Tazelaar: Overgeleverd aan de inkoper: So What?

Opinie 30 juni 2010

Kees Tazelaar: Overgeleverd aan de inkoper: So What?

 

‘‘Het vak is overgeleverd aan de inkoper’ en ‘schoonmaakbedrijven kunnen hun kennis en meerwaarde onvoldoende profileren.’ Stevige woorden van Jacco Vonhof van Novon in het aprilnummer van Clean Totaal. Uiteraard zijn dit voor PIANOo, het Expertisecentrum Aanbesteden, ook heikele kwesties. En natuurlijk is het van groot belang de professionaliteit en specifieke vaktechnische kennis in het inkoopproces te blijven betrekken.

 
Toch gaat Vonhof naar mijn mening iets te kort door de bocht. De praktijk is namelijk weerbarstig. Je onderscheiden op puur en alleen maar prijs is een achterhaald uitgangspunt dat vandaag de dag niet meer werkt. Iets wat inkopers vandaag de dag vaak niet eens meer willen. Onderscheid op kwaliteit is het centrale thema geworden van de uitwerking van de Marktontmoeting die PIANOo, samen met de OSB organiseerde. En lang niet alleen in de schoonmaakbranche, zo merken wij tijdens onze andere Marktontmoetingen Doordat de OSB de afgelopen tijd wel wat andere prioriteiten had, was de druk even van de ketel, maar wij gaan er nu weer enthousiast mee verder.
 
Het punt is alleen: hoe maak je die kwaliteit goed meetbaar en inzichtelijk en hoe kom je er als inkoper achter wat jouw organisatie precies nodig heeft? Ons devies: marktconsultaties. Ga in gesprek met die markt, kom erachter wat er te koop is. Alleen op die manier wordt de kwaliteit zichtbaar in plaats van alleen maar de laagste prijs. En alleen op die manier kunnen schoonmaakbedrijven zich voor de aanbesteding daadwerkelijk profileren op kennis en meerwaarde. Daarnaast vragen wij veel meer aandacht voor een goed contractmanagement. In dat kader pleiten wij ook voor een langere contractsduur; bijvoorbeeld zes jaar in plaats van vier. Zo is er veel meer tijd om te werken aan een duurzame relatie, waar ruimte is voor tussentijdse evaluatie en aanpassing en waardoor er minder vaak van met personeel gewisseld hoeft te worden.
 
En dan nog even dit. Een heleboel overheidsinkopers zijn vooral inkoopcoördinator. De vaktechnische kennis die zij zelf niet in huis hebben, weten zij prima te vinden bij inhoudelijk deskundigen binnen hun eigen organisatie die ze betrekken bij het inkoopproces. Mocht die kennis om de een of andere reden toch niet bereikbaar zijn, dan schakelen ze een intermediair in. Overgeleverd is het schoonmaakbedrijf dus sowieso. Daar heeft Vonhof wel een punt. Maar de vraag is aan wie je als bedrijf liever bent overgeleverd: aan de overheidsinkoper die er alles aan doet om de markt te consulteren en met wie je als schoonmaakbedrijf rechtstreeks zaken doet of aan een intermediair die in feite alleen maar doorlevert en kostenverhogend werkt.
 

Kees Tazelaar kees.tazelaar@pianoo.nl) is bij PIANOo verantwoordelijk voor de Marktontmoetingen en Leveranciers- en Contractmanagement. Ook is hij contactpersoon voor Purchasing Excellence Publiek.

 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Uitleg voor de ZZP praktijk na de lang verwachte Deliveroo zaak

Van onze partner The Legal Company

Is de ZZP-er nou een echte Wolf in Schaapskleren of zijn er nog roodkapjes?!

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren