• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

John Tabbers: Schoonmaakbestekken fileren

Opinie 11 oktober 2010

John Tabbers: Schoonmaakbestekken fileren

 

Door John Tabbers

 

Websurfers die bij toeval terecht komen op deze  website zullen wellicht met rode oortjes de artikelen en daarop volgende commentaren lezen. In ieder geval wordt hun vocabulaire verrijkt met begrippen als ’rolschaats-tarieven’en ‘verdoezel-uren’. Maar misschien worden zij –net als ik- geïntrigeerd door de uitspraak van Maurice Rutgrink –in zijn commentaar op de column van Edward Essenberg: “Verdoezelen”- die luidt: ”Nooit zag ik een verhaal opduiken waarin iemand van de top-10 vertelde een grote klant te zijn kwijtgeraakt.”

 
Op basis van de op Aanbestedingskalender gepubliceerde documenten kunnen wij enkele gegevens analyseren die een antwoord geven op bovengenoemde opmerking en zicht geven op positieveranderingen, vanuit de volgende gedachtengang:
 
Iedere publicatie van aanbesteding maakt melding van een (totale) contractperiode, bestaande uit een vaste periode en een aantal optionele verlengingsjaren. In het gunningsbericht is te lezen wat de feitelijke startdatum is van de opdracht en aan wie de opdracht gegund is. Enkele jaren later verschijnt er wederom een publicatie van aanbesteding, veelal door dezelfde aanbesteder en betreffende hetzelfde object van schoonmaak en met vermelding van de beoogde ingangsdatum.
Daarna volgt het gunningsbericht, met vermelding van de feitelijke ingangsdatum en de naam van het geselecteerde schoonmaakbedrijf.
 
Deze gegevens nu zijn voldoende om de sluier op te lichten waarbij wij vooral moeten kijken naar de data en de naam van de geselecteerde schoonmaakbedrijven –en wellicht de betrokken adviseurs-.
Immers: waar ligt de datum van ingang van de contractperiode zoals aangegeven in de tweede aanbesteding??
 
Is deze gelijk aan de afloopdatum van het voorafgaande contract na volledige uitoefening van het recht op verlenging, dan neem ik aan dat aanbesteder tevreden was over de uitvoering van het eerste contract. Ligt deze datum binnen de optionele verlengingsperiode, dan beginnen er vraagtekens te rijzen. Ligt deze datum exact aan het einde van de vaste contractperiode, dan speelt waarschijnlijk het scenario dat aanbesteder van het contract af wil zonder juridisch gedoe. Ligt de datum vóór het einde van de vaste contractperiode, dan is er vrijwel zeker hommeles geweest en neemt aanbesteder zelfs juridisch gedoe op de koop toe om maar van het contract af te komen.
De achtereenvolgende namen van de uitverkoren schoonmaakbedrijven kunnen het analysebeeld ondersteunen: wordt hetzelfde schoonmaakbedrijf gekozen, dan is er zéker geen sprake van een verstoorde relatie in de voorafgaande periode. Wordt niet hetzelfde schoonmaakbedrijf gekozen, dan is er wellicht sprake van een verstoorde relatie. Echter, evengoed kan het veroorzaakt zijn door de toevallige uitkomst van het gunningscriterium ‘laagste prijs’.
 
Combinatie van beide invalshoeken maakt het echter nog veel interessanter omdat u dan vrijwel zeker dichter bij de realiteit kunt komen. Wanneer u dan vervolgens ook kijkt naar de naam van de betrokken schoonmaakbedrijven en de categorie waartoe zij behoren (koplopers, volgers of peleton) dan blijkt of ‘het gevoel in de branche’ zoals dit naar voren komt in de diverse artikelen en commentaren, overeenstemt met de feitelijke werkelijkheid.
 
Ook in Schoonmaakland zijn méér gegevens beschikbaar dat men zich in doorsnee realiseert. Is een nader inzicht voor uw bedrijf van belang, dan weet u nu hoe u dit kunt benaderen.
 

John Tabbers (johntabbers@upcmail.nl), onafhankelijk aanbestedingsadviseur.

Tel: 06 55 395 313
 
Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl
 
 
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren