• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

John Tabbers: NS Poort: Lentezwaluw of IJskonijn?

Opinie 11 juli 2011

John Tabbers: Ketenoptimalisatie in de Schoonmaakdienstverlening

John Tabbers (johntabbers@upcmail.nl) is onafhankelijk aanbestedingsadviseur en columnist van Clean Totaal.

 

De kogel is door de kerk: NS Poort heeft de lopende aanbesteding schoonmaakdiensten in de districten N.O.-Oost, N.O.-West, Zuid-Maaslijn, Zuid-Oost en Zuid-West afgerond. Gegund werd aan Asito (2x), GOM (1x) en ICS (2x). Iedereen blij. NS Poort ook??

 

In het artikel “Forceert NS een doorbraak in Schoonmaakland??”-gepubliceerd begin januari 2011- noemde ik het initiatief van NS Poort om relatief kleine partijen uit de schoonmaakbranche in de gelegenheid te stellen een reële gunningskans te verkrijgen, lofwaardig. In het vervolg-artikel “Één NS-zwaluw maakt (helaas) nog géén lente!”

wees ik op het feit dat de operationele vertaling van dit lofwaardige voornemen een weerbarstige mastodontische herkomst weerspiegelt. Hierbij gaf ik aan dat –in de termen van het artikel “Koplopers en achterblijvers in Schoonmaakland”- te verwachten viel dat er gegund zou worden aan schoonmaak-ondernemingen in de groep van “Koplopers” (CSU, Asito, ISS, GOM en Hectas) en wellicht aan een enkel schoonmaakbedrijf in de groep van “Volgers”(Dolmans, Succes, Nivo Noord, ICS en Hago) –in samenhang met het door NS Poort gehanteerde begrip “relatief kleine partij in de schoonmaakbranche”-. De schoonmaakbedrijven in de groep “Peleton” zouden het nakijken hebben.

 
Wat is nu de realiteit geworden? De “koplopers” Asito en GOM vallen 2x resp. 1x in de prijzen, de “volger” ICS 2x. Waar het leek dat NS Poort op zoek was naar (relatief) kleinere schoonmaakbedrijven en méér ‘menselijke maat’, lijkt deze uitkomst te duiden op een omgekeerd resultaat: méér bundeling bij koploper-bedrijven. Deze uitkomst verrast niet: de operationele inrichting van het aanbestedingsbestek en met name de perceelindeling en de omvang van de onderscheiden percelen, betekenden een vrijwel zekere uitsluiting op voorhand van de kleinere schoonmaakbedrijven uit het “peleton”.
 
Is dit erg? Neen. Het is het goed recht van iedere aanbesteder om het bestek te structureren overeenkomstig eigen inzichten. Hierbij is het zelfs te begrijpen dat er gekozen is voor een perceelindeling die aansluit bij de interne operationele besturingseenheden van NS: de NS-districten.
 
Is dit jammer? Ja. Waar het duidelijk de bedoeling leek van NS Poort om een nieuwe trend in te zetten en ook kleinere schoonmaakbedrijven in de gelegenheid te stellen om te offreren, is deze intentie gefrustreerd door de operationele structurering van het bestek, en wel door:
  • de perceelomvang
  • de keuze van het aanbestedingsproces: een voorselectie zonder concrete informatieverstrekking omtrent het schoonmaakbestek, en vervolgens een selectieve informatieverstrekking uitsluitend voor de winnaars van de eerste selectieronde en expliciet géén informatieverstrekking omtrent het bestek aan de verliezers van de eerste selectieronde. Deze verliezers zullen dan ook weinig leren van hun deelname aan de inschrijving. Kortom, transparantie –zoals ondermeer gepropageerd in de “Code” onder andere door “founding father NS”- is ver te zoeken.
Zoals gezegd, het is aanbesteders goed recht om de zaken in te richten zoals hij zelf wilt –mits binnen de kaders van de aanbestedingsregelgeving-. De operationele inrichting van het bestek evenwel geeft een doorkijkje in de werkelijke beweegredenen van aanbesteder, althans in de beweegredenen van de besluítvormers binnen de aanbestedende organisatie. Verwoorde intenties en andere sociale prietpraat vallen alsdan door de mand. Beoordeel de aanbesteder derhalve op zijn daden en vergeet zijn woorden.
 
Terugkijkend nu alles afgerond is en afwegende of er sprake is van een NS-lente of van een (voortzetting van) een NS-winter, kom ik persoonlijk tot de keuze: “NS Poort stelt zich (vooralsnog) op als IJskonijn!”.

 

Volg de reactie in de Clean Totaal LinkedIngroep.

 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren