• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

John Tabbers: Ketenoptimalisatie in de Schoonmaakdienstverlening

Opinie 7 december 2012

John Tabbers: Ketenoptimalisatie in de Schoonmaakdienstverlening
ISS haalt dezer dagen de pers vanwege haar streven tot marge-verbetering. Op zich is er niets mis met deze doelstelling. De weg waarlangs is nogal ongelukkig gekozen. Het kan echter beter. Hoe?

 

Door John Tabbers (johntabbers@upcmail.nl), onafhankelijk aanbestedingsadviseur. 

 

Er zijn talrijke voorbeelden te vinden van ondernemingen die margeverbetering nastreven door prijsverlaging bij toeleveranciers. Hierbij zijn er in principe twee benaderingswijzen: óf het afdwingen op basis van machtspositie onder het motto “voor jou een ander”, óf het in overleg realiseren van ketenoptimalisatie door een continu onderzoek naar verbeterpunten en kostenverlagingsmogelijkheden bij alle betrokken ketenpartners, onder respectering van ieders belang om te blijven overleven resp. –én anderzijds- om gebruik te kunnen blijven maken van ieders expertise.
 
Het eerste uitgangspunt leidt nogal eens tot tumult en terugtrekkende bewegingen, vooral wanneer de aanzet nogal knullig is zoals bij ABN/Amro en ISS waarbij het eerste bericht uitgegaan is in de vorm van een “schriftelijk verzoek tot medewerking”.
 
Een subtielere vorm heb ik van nabij meegemaakt bij een verzekeraar: alle inhuurtarieven van externen moesten omlaag, variërend van -10% tot -30% (de -3% van ISS is hier een peulenschil bij). Binnen het kader van de lopende contracten –die alle een opzegtermijn kenden van 3 maanden- werd meegedeeld dat de contracten per datum X opgezegd zouden worden “tenzij…”. Hierbij was het reductiepercentage afhankelijk van de inschatting door opdrachtgever van de mate van de “relevantie van contractverlenging van de betrokken dienstverlener voor de opdrachtgever”.
 
Een tweede voorbeeld heb ik meegemaakt bij een bierbrouwerij. Deze brouwde voor de eigen consumentenmarkt plus voor een private label. Echter, het productieaandeel van het private label groeide in de loop der jaren gestaag en bedroeg op het moment dat ik betrokken raakte bij deze onderneming 90%. Iedereen binnen het managementteam wist dat dit levensgevaarlijk was, echter men wist deze ontwikkeling niet te keren. “Op een dag” kwam de mededeling dat de jaarlijkse bier-CAO-verhoging in de verkoopprijs niet geaccepteerd zou gaan worden en dat “binnen het kader van het lopende contract” de leveringsovereenkomst opgezegd werd aangezien een concurrerende en zeer aantrekkelijke offerte ontvangen en alreeds geaccepteerd was. Dit probleem leidde tot een van de meest interessante projecten in mijn carriére: het sluiten van een produktiebedrijf op een zodanige wijze dat zowel personeel als vakbonden achteraf bezien tevreden waren.
 
Het tweede uitgangspunt is vooral terug te vinden in de maak-industrie en in de logistieke dienstverlening. In beide sectoren wordt in grote mate gebruik gemaakt van toeleveranciers / subcontractors. Door overleg en vertrouwelijke transparantie wordt hier bestudeerd hoe de kosten binnen de keten verlaagd kunnen worden teneinde ‘als collectief van ketenpartners’ interessant te blijven voor opdrachtgevers. Een mooi voorbeeld van dit type van denken is VDL / Eindhoven, de winnaar van de Willem I–ondernemersprijs 2012.
 
Voorbeelden van uitwerkingen: vormen van inkoop waarbij de kleinere partners gebruik kunnen maken van de inkoopkracht en inkoopcondities van de grootste partner; sharing van planningfaciliteiten; uniformering van werkuitvoeringsmethoden; transparantie in en uniformering van klachtenafhandelingsmethodiek; gemeenschappelijke opleidingen; uniformering van rapportagedefinities en van managementrapportages richting klant.
 
U zult begrijpen: in mijn visie leidt de “harde aanpak” (eenzijdige machtsuitoefening etc.) op korte termijn tot weinig en op lange termijn tot niets en de “zachte aanpak” –wat heet- tot meer, zeker op langere termijn.
 
Terug naar het voornoemde artikel in Cleantotaal plus alle inmiddels toegevoegde commentaren.
De inhoud van het artikel van de redactie van Cleantotaal is partieel juist in de zin dat het wijst op de onnozelheid van de aanvliegroute die ISS gekozen heeft. De toegevoegde commentaren van de Clean Totaal-lezers richten zich daarbij merendeels op eenzijdige eigenbelangen en bieden nauwelijks aanzetten tot voorstellen voor ketenoptimalisatie.
Daarenboven geven de commentatoren die aangeven óm te zullen gaan vallen, op geen enkele wijze aan dat zij dit voorzagen als een bewust genomen bedrijfsrisico noch met welke corrigerende acties zij bezig waren.
 
De meest interessante groep evenwel wordt gevormd door de ondernemers die de prijsverlaging accepteren met in hun achterhoofd de gedachte: “dat compenseren wij op die en die wijze wel”. Wanneer deze gedachten geconcretiseerd en gepubliceerd zouden worden als input voor ketenoptimalisatie dan zou dit een bijdrage kunnen leveren niet alleen voor de direct-betrokken ketenpartners maar indirect voor de branche in haar geheel.
 
Ketenoptimalisatie vormt daarmee naar mijn mening een interessante benaderingswijze om in tijden van afkalvende economie en teruglopende facilitaire budgetten, te voorkomen dat het gunningscriterium Laagste prijs – maar nu vermomd als EMVI- weer de boventoon gaat voeren, de Code ten spijt.
 
Conclusie
 
1.ISS staat volledig in haar recht om te streven naar margeverbetering.
2.De huidige benaderingswijze van ISS is echter voor verbetering vatbaar.
3.De doelstelling van ISS kan beter gerealiseerd worden door mee te werken aan ketenoptimalisatie en samenwerking met onderaannemers dan door eenzijdig gebruik te maken van haar machtspositie.
4.Alle ketenpartners moeten gaan leren om positief te kijken naar mogelijkheden tot ketenoptimalisatie teneinde op termijn niet collectief de boot te missen.
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel
31 mrt

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!
31 mrt

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

Een liegende schoonmaker: een succesvol ontslag op staande voet

Van onze partner The Legal Company

Een liegende schoonmaker: een succesvol ontslag op staande voet

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren