• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

John Tabbers: Hoe lang houden de WSW-schoonmaakbedrijven de rijen gesloten?

Opinie 14 juli 2011

John Tabbers: Ketenoptimalisatie in de Schoonmaakdienstverlening
John Tabbers (johntabbers@upcmail.nl) is onafhankelijk aanbestedingsadviseur en columnist van Clean Totaal.
 
PIANOo berichtte op 11 juli j.l. dat uit Europa het bericht waait dat ‘Decentrale overheden moeten blijven streven naar Sociaal Verantwoord Aanbesteden’. Binnen het kader van deze reeds enige tijd bekende windrichting heeft de Nederlandse Rijksoverheid bepaald dat het Rijk vanaf 1 juli 2011 Social Return gaat toepassen bij aanbestedingen boven de 250.000 euro (let op: dit betreft het omzetbedrag gedurende de gehele potentiële contractperiode; ergo vanaf in doorsnee 50.000 euro per jaar) waarbij de Rijksoverheid er bovendien naar zal streven dat provinciale en gemeentelijke overheden dit ‘voorbeeld’ zullen gaan volgen. Zullen de WSW-bedrijven hier blij mee zijn??
 
Op 25 juni 2011 publiceerde Aanbestedingskalender dat de Stichting Voortgezet Onderwijs Parkstad Limburg / Heerlen een aanbesteding betreffende schoonmaakonderhoud en glasbewassing gegund had aan Licom Schoon te Heerlen oftewel het WSW-bedrijf van Heerlen en omringende gemeenten. Definitieve waarde van de opdracht: euro 912.549,- excl. btw (jaarlijkse waarde). Een relevant bedrag, zelfs in gemeentelijke optiek. Het is mooi dat op deze wijze een WSW-bedrijf enige dekking krijgt voor haar kosten en nog wel gefinancierd door de omringende burgers.
“Voor burgers door burgers”. Chapeau!
 
Toenemende concurrentie?
Het aantal ontvangen inschrijvingen bedroeg: 1 (één!). De WSW-bedrijven hielden de rijen dus gesloten. Vraag is of door het ontbreken van inschrijvingsconcurrentie de inschrijfsom niet al te royaal bemeten is en hoe lang de Limburgse WSW-bedrijven er in zullen slagen om de rijen gesloten te houden. Heeft u, lezer, wel eens de kaart van Limburg bestudeerd en gegoogled welke WSW-bedriijven er zijn in deze regio?? Het gebrek aan inschrijvingsconcurrentie zal u dan verbazen en dit des te meer omdat de berichten over samenwerking tussen de top-10 en WSW-bedrijven aanzwellen en er dientengevolge toch wel enige inschrijvingsconcurrentie verwacht had mogen worden. Of moeten wij wachten op vragen uit de Gemeenteraad van Heerlen omtrent de hoogte van de inschrijfsom, het gebrek aan concurrentie en het gegeven dat Licom voor 50% eigendom is van marktpartij Vebego?!
Geen inschrijvingsconcurrentie dus voor dit moment maar wat niet is zal beslist nog komen, zeker nu de WSW-schoonmaakmarkt een lonkend groeiperspectief heeft en andere schoonmaakbedrijven niet stil zullen zitten op het gebied van het aangaan van samenwerkingsverbanden met WSW-bedrijven. Dit zal alsdan het concurrentielandschap voor de WSW-bedrijven verder gaan veranderen, ook in Limburg.
 
Moraal van het verhaal
Als gevolg van de Social Return-oekaze van de Rijksoverheid zal de WSW-gerelateerde schoonmaakmarkt sterk gaan toenemen, ten koste van de reguliere schoonmaakmarkt. Vooruitlopend op deze groei én op toenemende concurrentie bínnen de WSW-schoonmaakmarkt adviseer ik WSW-bedrijven om via betrouwbare schoonmaak-intermediairs de markt af te tasten naar samenwerkingsmogelijkheden met reguliere schoonmaakbedrijven en adviseer ik schoonmaakbedrijven om zich open te stellen voor dit soort samenwerking. De vraag of de reguliere schoonmaakbedrijven en de WSW-bedrijven deze ontwikkeling positief of negatief beoordelen, is niet relevant: de trein dendert voort!
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel
10 aug

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita
8 aug

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd Doelstellingen Participatiewet nauwelijks behaald
5 aug

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean TASKI lanceert ULTIMAXX robot assortiment
2 aug

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt
1 aug

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Masterclass contractwisselingen in de schoonmaak – 29 september 2022

Van onze partner The Legal Company

Masterclass contractwisseling in de schoonmaak – 29 september 2022

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Van onze partner The Legal Company

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren