• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

John Tabbers: Forceert NS een doorbraak in Schoonmaakland?

Opinie 11 januari 2011

John Tabbers: Een NS-Zwaluw maakt (helaas) nog géén lente!

John Tabbers (johntabbers@upcmail.nl) is onafhankelijk aanbestedingsadviseur en columnist van Clean Totaal.

 

Op 10 januari 2010 publiceerde NS Stations bv (h.o.d.n. NS Poort) een aanbesteding voor de schoonmaakdienstverlening m.b.t. vijf stations verdeeld over het gehele land. Dit als eerste proeve voor een schoonmaakinkoopbeleid dat tot doel heeft ook relatief kleine partijen uit de schoonmaakbranche in de gelegenheid te stellen om een reële gunningskans binnen deze aanbesteding te verkrijgen. Een lofwaardig initiatief. Maar hoe is de uitwerking?      
 
Deze focus op de kleinere schoonmaakbedrijven betekent een trendbreuk in het aanbestedingsbeleid van NS. Deze trendbreuk kunnen wij nog niet ten volle illustreren aangezien zij gepaard gaat met een hik in de informatieverstrekking. Althans, verzoeken om toezending van aanbestedingsdocumenten zijn op dit moment nog niet gehonoreerd. Wel zijn er nog enkele verbeterpuntjes te constateren op basis van de aankondiging. Zo is het object van aanbesteding ‘het verrichten van dagelijks en periodiek schoonmaakonderhoud en glasbewassing op/aan diverse stations in Nederland’ waarbij ter toelichting vermeld wordt dat ook storingsherstel van liften en roltrappen tot de gevraagde diensten behoren. Een kopieerfoutje?
 
Positief achten wij de formulering van de intentie: “Met de kleinere perceelindeling beoogt NS Poort het vergroten van eigenaarschap en verantwoordelijkheidsgevoel bij de schoonmaakleverancier. Tevens beoogt NS Poort hiermee een stimulans te realiseren om ook relatief kleine partijen uit de schoonmaakbranche in de gelegenheid te stellen een reële gunningskans binnen deze aanbesteding te geven (= te verkrijgen). … Hierbij streeft NS Poort marktwerking, kwaliteitsontwikkeling, innovatie en de combinatie van goed opdrachtgever- en opdrachtnemerschap na!….”.
Deze positieve intentie wordt in ieder geval waar gemaakt in de perceelstrukturering. Bestond deze bij de aanbesteding in januari 2009 uit 9 percelen, in totaal 209 stations omvattende, de huidige aanbesteding omvat 5 percelen en (vermoedelijk) 5 stations. Dit onderbouwt de intentie tot toegankelijkheid voor kleinere schoonmaakbedrijven.
 
Een minpuntje zien wij in de ‘termijnen’: de publicatie van de aanbesteding vond plaats op 10 januari, toezending van het bestek heeft op deze dag nog niet plaatsgevonden ondanks voorafgaand verzoek hiertoe, een bijeenkomst ter toelichting staat gepland voor 18 januari a.s. en de inschrijvingstermijn sluit op 4 februari 2010, 13:00 uur. Houden wij bovendien nog rekening met de thans nog onbekende periode voor het stellen resp. beantwoorden van de vragen, dan is de conclusie dat inschrijvers circa 14 dagen beschikbaar hebben om te reageren op de definitieve bestekversie na ontvangst van gepubliceerde Nota(‘s) van Inlichtingen.
In het licht van de intentie van NS om met name ruimte te bieden voor kleinere schoonmaakbedrijven die deels geen of slechts beperkte ervaring hebben met het formuleren van inschrijvingen, is dit een termijnkeuze die de door NS uitgesproken intentie geweld aandoet.
Jammer, zeker in het licht van de voorwaarde dat inschrijvers de inschrijving gestand moeten doen gedurende een periode van 6 maanden. Maar wellicht blijkt straks dat NS een betere balans aanbiedt tussen de aangeboden voorbereidingstijd voor inschrijvers en de gevraagde tijd voor eigen interne besluitvormingsprocessen.
 
Een verdere wijziging is nog te verwachten ten aanzien van de contractvorm en de te volgen procedure:
•             het gepubliceerde document spreekt in art. II.3 over een contractduur van (maximaal) 84 maanden oftewel 7 jaar hetgeen wel past met het aangaan van een contract maar niet met het aangaan van een Raamoverkomst welke laatste gelimiteerd is tot 4 jaar behoudens uitzonderingsgevallen;
•             de te volgen procedure is volgens art. IV.1.1 ‘onderhandeling’ terwijl in art. IV.2.1 als gunningscriterium EMVI (de Economisch meest Voordelige Inschrijving) vermeld wordt.
Afhankelijk van de formuleringen in het bestek kunnen deze 2 elementen strijdig zijn met elkaar.
 
Conclusie
NS heeft goede intenties die aandacht en waardering verdienen. Enige besteksmatige verfijning en/of correctie zou evenwel prettig zijn!
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren