• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

John Tabbers: Een NS-Zwaluw maakt (helaas) nog géén lente!

Opinie 14 januari 2011

John Tabbers: Een NS-Zwaluw maakt (helaas) nog géén lente!
John Tabbers (johntabbers@upcmail.nl) is onafhankelijk aanbestedingsadviseur en columnist van Clean Totaal.
 
De op 12 januari 2011 gepubliceerde RFI NS Schoonmaakdienstverlening toont bemoedigende initiatieven richting ‘Veranderend Beleid’. Echter, de operationele vertaling weerspiegelt een weerbarstige mastodontische herkomst. Een gemiste kans?
 
Sprak ik in een eerder bericht over het voornemen tot aanbesteding van schoonmaakdienstverlening voor 5 stations, inmiddels blijkt dit de aanbesteding van schoonmaakdienstverlening voor 5 NS-regio’s te betreffen omvattende 85 stations, te weten (a) 27 stations incl. Groningen, (b) 19 stations incl. Leeuwarden, (c) 8 stations incl. Venlo., (d) 13 stations incl.Eindhoven en (e) 18 stations incl. Den Bosch en Tilburg. Een perceel-gemiddelde qua aantal stations van 17 stations.
 
Het voorgenomen NS-beleid is duidelijk verwoord: “Met de kleinere perceelindeling beoogt NS Poort het vergroten van eigenaarschap en verantwoordelijkheidsgevoel bij de schoonmaakleverancier. Tevens beoogt NS Poort hiermee een stimulans te realiseren om ook relatief kleine partijen uit de schoonmaakbranche in de gelegenheid te stellen een reële gunningskans binnen deze aanbesteding te geven”(zie pag. 5).
Dit voorgenomen beleid wijkt ogenschijnlijk wezenlijk af van de aanbesteding van 209 stations die gepubliceerd is op 8 januari 2009: 209 stations, verdeeld over 9 percelen oftewel gemiddeld 23 stations per perceel. Inderdaad, de perceelgrootte is kleiner maar is het voldoende klein om een weerspiegeling te zijn van het communicatief-strategisch relevante voornemen ‘een stimulans te realiseren om ook relatief kleine partijen uit de schoonmaakbranche in de gelegenheid te stellen een reële gunningskans binnen deze aanbesteding te geven”?
 
Immers, wat is ‘relatief klein’? In mijn verkenningen van Schoonmaakland (zie o.a. de artikelen “Koplopers en achterblijvers in Schoonmaakland”, “Adviseurs in Schoonmaakland: de sluier opgelicht?” en “Adviseurs en Schoonmakers in Schoonmaakland” heb ik melding gemaakt van het gegeven dat de schoonmaakbranche onderverdeeld kan worden in de categoriën “Koplopers”, “Volgers” en “het Peleton”.
De aanbesteding van de hierboven genoemde 209 stations is op Aanbestedingskalender.nl niet opgevolgd door een Gunningsbericht. Ik ga er vooralsnog van uit dat deze gunning terecht is gekomen binnen de categorie van “Koplopers”.
Zou dit zo zijn dan is het voornemen van NS om “relatief kleine partijen in de schoonmaakbranche in de gelegenheid te stellen een reële gunningskans te verkrijgen”, inderdaad een relatief begrip: NS spreekt niet over “kleine partijen” in casu voornoemde groep van “het Peleton” maar over “relatief kleine partijen –ten opzichte van de in het recente verleden gecontracteerde koploperpartijen?-” oftewel over ondernemingen die zich bevinden in de groep van “Volgers”?
 
Bij deze interpretatie hebben de schoonmaakbedrijven die zich bevinden in “het Peleton” het nakijken. Maar zie ik dit wel goed??
Deze vraag moet gij, lezer, zelf beantwoorden. Laat ik enig materiaal aanreiken:
1.            De omzet in het laatste boekjaar waarover gerapporteerd is, moet groter zijn dan 2x de geraamde jaarlijkse omzetwaarde van het beoogde perceel. Dit vereist een minimale jaaromzet voor perceel a) van euro 440.000,-, voor perceel b) van 290.000,-, voor perceel c) van 210.000,- en voor perceel d) van 780.000,- en voor perceel e) van 1.160.000,-.
2.            Gegadigde moet 2 referenties (per perceel?) aanreiken “waarin per referentie sprake is van een gelijke omvang in omzet als de hierboven aangegeven geraamde omzetwaarde van hetbetreffende perceel en waaarbij tevens sprake is van de combinatie schoonmaakdienstverlening en glasbewassing”.
3.            De omzet van de grootste klant in het laatste boekjaar waarover gerapporteerd is mag niet groter zijn dan 50% van de jaaromzet.
 
Kleine schoonmaakbedrijven die in de richting van het door NS gevraagde komen, kunnen wel voldoen aan de voorwaarde 1. en 3. maar niet aan voorwaarde 2. Immers zij vertonen het bekende beeld van één diktevreden klant wiens omzetbelang in de loop der jaren uitgegroeid is, in combinatie met een verzameling van kleinere opdrachtgevers teneinde de markttechnische kwetsbaarheid beheersbaar te houden. Deze bedrijven zullen niet voldoen aan de door NS geformuleerde criteria en daardoor uitgesloten worden.
 
Opmerkelijk is dat NS met deze voorwaarden vrijwel zeker continuïteit van dienstverlening nastreeft maar door de aard en formulering van de voorwaarden discontinuïteit van dienstverlening riskeert: in het extreme geval heeft een schoonmaakbedrijf slechts 2 opdrachtgevers met een individuele omzet en een totaalomzet gelijk aan het door NS gevraagde. Wordt de NS-opdracht verkregen en valt op korte termijn een of beide van de bestaande opdrachtgevers weg, dan wordt de basis voor de continuïteit van dienstverlening aan NS behoorlijk wankel en vervaagt de door NS nagestreefde dienstverleningszekerheid. In het minder extreme geval kom je vrijwel automatisch terecht bij schoonmaakbedrijven die behoren tot de groep van “Volgers” en zeker niet bij schoonmaakbedrijven die behoren tot de groep van “het Peleton”.
Ergo, ik ben van mening dat voor de groep van “kleinere schoonmaakbedrijven” de voorwaarde van twee referenties van deze aard en omvang te zwaar is en dat het beter ware om dit te beperken tot één referentie die dan bovendien van recente datum moet zijn.
 
Bovengenoemde constateringen plus een aantal additionele constateringen die ik omwille van de lengte van dit artikel achterwege laat, duiden op een mismatch tussen een voorgenomen en/of veranderd strategisch beleid en een nog niet of nauwelijks veranderde operationele vertaling van dit beleid naar inkoopconcepten.
Een voorbeeld van dit grootschalig denken is de vanzelfsprekende veronderstelling dat “relatief kleine schoonmaakbedrijven” de functies kennen van regio-/districtsmanager en rayon-manager/objectleider (zie pagina 18): een ordening die vanzelfsprekend is vanuit de organisatiestructuur van NS maar die afkomstig is van een gans andere planeet vanuit de optiek van kleinere schoonmaakbedrijven.
En dit terwijl ook NS streeft naar een terugkeer naar “de menselijke maat”?!
 
Conclusie
De NS-Selectieleidraad voor de aanbesteding van Schoonmaakdienstverlening van 85 stations verdeeld over 5 percelen ziet er verzorgd uit maar gaat mank op de vertaling van nieuw strategisch beleid naar operationele inkoopwerkelijkheid althans wanneer het de intentie zou zijn om kleinere schoonmaakbedrijven te betrekken bij deze aanbesteding.
 
Mijnerzijds adviseer ik om het inkoopconcept te heroverwegen en terug te gaan tot een perceelstructuur waarbij ieder perceel ook voor de echte “kleine schoonmaakbedrijven” behapbaar is. Desnoods –en bij wijze van proef- voor één of twee van de thans benoemde percelen.
Alleen dan zal er sprake zijn van “schoonmaakpartners die gedrevenheid, commitment en eigenaarschap laten zien met betrekking tot hún stations” (pag. 3).
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren