• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

John Tabbers: Code een tragikomedie?

Opinie 30 mei 2011

John Tabbers: Code een tragikomedie?

 

John Tabbers (johntabbers@upcmail.nl) is onafhankelijk aanbestedingsadviseur en columnist van Clean Totaal.

 

Op 25 mei 2011 hebben vertegenwoordigers van vechtende partijen in Schoonmaakland voor het publieke altaar en ten overstaan van voorganger Henk Kamp plechtig het voornemen geuit hun leven te beteren en in harmonie te gaan samenleven. Een ontroerend tafereel waarbij ik mijn ogen niet droog kon houden.

 
De plechtigheid werd ondersteund met een lied- en tekstboekje getiteld “Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de schoonmaak- en glazenwassersbranche”.  Voor zover hieruit gezongen en geciteerd werd, heb ik kennis kunnen nemen van zoetgevooisde bewoordingen waarin visies en intenties verwoord waren. Een indrukwekkend geheel. Jammer alleen dat in mijn en ieders boekje de bijlage ontbrak getiteld “Praktische uitwerkingen en concrete stappen”.
Op de terugreis heb ik zitten mijmeren over de inhoud van deze bijlage. Wat zou er in gestaan kunnen hebben? Als ik het zelf zou moeten invullen, zou ik aansluiting zoeken bij de operationele aanbestedings- en uitvoeringscyclus en nader ingaan op onder meer de volgende aspecten:
 
  • Het verstrekken van ter zake doende én volledige informatie met betrekking tot de schoon te maken objecten, het gangbare gebruik en de hiermee samenhangende graad van vervuiling.
  • Het zoveel mogelijk toepassen van absolute scoremodellen in plaats van relatieve scoremodellen.
  • Het introduceren van bestekteksten en scoremodellen verwoord en toegelicht in Jip en Janneke-taal.
  • Het bevorderen van openbaarheid van aanbestedingen door het uitbannen van getrapte, niet-openbare aanbestedingen.
  • Het uitbannen van wurgclausules in raamovereenkomsten en contracten.
  • Het bevorderen van deelname door kleinere schoonmaakbedrijven door het verfijnen van de perceelstructurering en het voorkomen van object- en aanbestedingsclustering.
  • Het vervangen van de ‘wachtkamerclausule’ door een ‘wachtkamer-optie’ –als een separaat perceel-.
  • Het expliciet opnemen in bestek en contracten van overleg- en escalatieprocedures.
  • Het voorschrijven van periodieke beoordelings- en rapportagemethodieken, op objectnivo en met grote frekwentie, uitgevoerd door ‘conciërges of facilitair medewerkers’ waarbij de rapportages real-time toegankelijk zijn zowel voor opdrachtgever als opdrachtnemer.
  • Het verschuiven van focus op boetes naar een focus op deling van doelmatigheidsresultaten.
  • Het zorg dragen voor het in stand houden van de overeengekomen winstmarge voor de schoonmaakondernemer, door toepassing van een houtsnijdende methodiek van tariefaanpassing.
  • Het introduceren van flexibiliteit van uren-inzet, binnen een overeengekomen bandbreedte.
  • Het overeenkomen van een methodiek om deze ureninzet-bandbreedte aan te passen wanneer gevraagde kwaliteit en realiseerbare kwaliteit op gespannen voet dreigen te komen.
  • Het geanonimiseerd publiceren –na gunning- van geoffreerde tarieven per aanbesteding en perceel, op basis van gewogen m2’s, teneinde een objectieve grondslag te hebben voor publiek debat over kwaliteit, prijsstelling en beïnvloeding van brancheklimaat.
  • Het bevorderen van het tot stand komen van een toetsingskader ter beoordeling van aanbestedingsbestekken en met name die bestekken waarachter toonaangevende intermediairs en/of opdrachtgevers schuil gaan.
  • Het instellen van een stichting Aanbestedingsinstituut Schoonmaak- en Glazenwassersbranche die tot doel heeft te waken over de toepassing van de Code maar met name om te signaleren en te oordelen over de concrete uitwerkingen van de Code met betrekking tot –onder meer- de hierboven genoemde aspecten.
Thuisgekomen las ik in het tekstboekje met betrekking tot ‘Implementatie en naleving van de Code’:
“Ter bevordering van een juiste toepassing van de Code monitort de Commissie op basis van een zelfverklaring de naleving van de Code. Signalen die de commissie actief en passief bereiken over het niet naleven van de code worden besproken met betreffende partij.”
Dit soort ‘zelfverklaringen’ zijn weinig indrukwekkend. Ik hoop dan ook maar dat de Commissie de ontbrekende Bijlage snel terugvindt en dat ‘de betrokken partijen’ betrokken zullen blijven nadat zij van deze bijlage kennis genomen hebben.
 

Maar misschien ben ik te somber en zeggen wij over vijf jaar: “Op 25 mei 2011 begon in Schoonmaakland de victorie!”.

 

Lees ook: 

Tekst Code Verantwoord Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche

Artikel: Code vraagt verantwoordelijkheid over de knip heen

Reacties uit de markt op de Code

 

  

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren