• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

John Tabbers: Adviseurs in Schoonmaakland: de sluier opgelicht??

Opinie 30 september 2010

John Tabbers: Schoonmaakbestekken fileren

 

 

Deel 2

 

In reactie op mijn eerdere column op deze site “Koplopers en achterblijvers in Schoonmaakland” werd de vraag gesteld “Aan welk schoonmaakbedrijf werd er gegund en welke was het adviesbureau dat de aanbesteding deed?”. Onderstaand het antwoord voor zover dit voor mij mogelijk is.

 

Vooraf enige relativering: 

  • Van de 293 gegunde opdrachten zijn 108 opdrachten terug te voeren op ‘contactadressen’ d.w.z. emailadressen die meerdere malen voorkomen en niet rechtstreeks gekoppeld zijn aan de naam van de aanbesteder. Ik interpreteer dit maar als dat een dergelijk contactadres optreedt als adviesbureau danwel coördinerend inkoopbureau. Voor de verdere analyse baseer ik mij op de gegevens van deze opdrachten.
  • Vrijwel zeker zijn er adviesbureau’s die ‘schuil gaan’ achter contactadressen met een algemene benaming zoals ‘aanbesteding@gemeenteXYZ’ etc. Onderstaande analyse claimt derhalve niet een volledig beeld te geven. Niettemin stemt het wellicht tot nadenken.
 
Welnu, daar gaan we dan:
 

Binnen de aldus gedefinieerde adviseursgroep is een duidelijke kopgroep te onderscheiden met 71 van de 108 projecten, bestaande uit: 

Het NIC (26 opdrachten),

Anculus (12)

Masterkey-plus (12)

Atir (12) 

Key-quality (9)

 

Vervolgens komt er een groep met méér dan een project (totaal 27 opdrachten) bestaande uit:

Vfm (6)

Psi-projects (4),

Inkoop WestBrabant (4)

Pro-mereor (3)

Csg-bv (3)

Dnb (3)

Emeritor (2)

Pch-dienstengroep (2)

 

Tot slot de 10 adviseurs die gerelateerd zijn aan één project: Bureau Van der Meijden, Vgpo-accretio, Cbp, Yer, Berenschot, Wijdtveld, Hospitality consultants, Cleanconcepts, Smcgroup en Coppa.

 

Vervolgens komt de vraag naar voren: bij welke schoonmaakbedrijven komen deze opdrachten terecht? Allereerst geef ik aan hoe het beeld is in relatie tot de in het vorige artikel onderscheiden groepen Koplopers-5, Volgers-5 en Peleton:

 

Van alle 293 opdrachten kwam 63% terecht bij de koplopers, 17% bij de volgers en 19% bij het peleton. Van de 108 opdrachten waar een adviseur bij betrokken was, kwam 62% terecht bij de koplopers, 12% bij de volgers en 26% bij het peleton. Van de 185 overige opdrachten waar in veel mindere mate adviseurs bij betrokken waren –gegeven de veelal rechtstreekse emailadressen van aanbesteders- kwam 64% terecht bij de koplopers, 20% bij de volgers en 16% bij het peleton.
 

Kijken wij vervolgens naar de “marktaandelen” van de individuele schoonmaakbedrijven dan krijgen wij het volgende beeld:

In onderstaande cijfers heeft het eerste % betrekking op het aandeel in de in totaal 293 opdrachten, het tweede % op het aandeel in de 108 ‘advies-opdrachten’ en het derde % op het aandeel in de 185 ‘niet-advies’ opdrachten.

 

De 5 koplopers:

CSU (17%, 17%, 17%)

Asito (17%, 20%, 15%)

ISS (13%, 12%, 14%)

GOM (9%, 9%, 9%)

Hectas (8%, 4%, 10%)

 

De 5 volgers:

Dolmans (4%, 0%, 7%)

Succes (4%, 0%, 6%)

Nivo Noord (3%, 6%, 2%)

ICS (3%,4%,3%)

Hago( 17%, 12% 20%)

 

Voor het peleton bedroegen de percentages: 19%, 26% en 16%.

 

Kijken wij vervolgens naar de relatie tussen de ‘top-adviseurs’ en de schoonmaakbedrijven, dan krijgen wij het volgende beeld.

Het eerste % heeft betrekking op de Kopgroep, het tweede % op de Volgers en het derde % op de Overige

 

Het NIC (88%, 0%, 12%),

Key-quality (67%, 0%, 33%),

Anculus (42%, 8%, 50%),

Masterkey-plus (42%, 50%, 8%) en

Atir (33%, 25%, 42%).

 
Stellen wij vervolgens de vraag: “Wie ligt in bed met wie?” dan blijkt:

Het NIC (26 opdrachten in totaal) met Asito (10 opdrachten) en CSU (7)

Key-quality (9 opdrachten in totaal) met CSU (4) en ISS (2)

Anculus (12 opdrachten in totaal) met CSU (2) en GOM (2)

Masterkey-plus (12 opdrachten in totaal) met Nivo Noord (4), ISS (2), GOM (2) en ICS (2).

Atir (12 opdrachten totaal) met ISS (3)

 
Maar gij, lezer, wist dit natuurlijk al.
Wilt u nadere details: vraag om de spreadsheet en tot slot: meldt u aan bij de LinkedIngroep ‘werkgroep BeterAanbesteden’!
 

John Tabbers (johntabbers@upcmail.nl), onafhankelijk aanbestedingsadviseur.

 

Lees ook van John Tabbers:

Deel 1: Koplopers en achterblijvers in schoonmaakland 

Deel 3: Adviseurs en Schoonmakers in Aanbestedingsland  

 

 

Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl

 

Reacties: (1)

 

01-10-10 – Henk Cornelisse, directeur Facility Specialists 

 
Lezenswaardig en interessant artikel!
Het is inderdaad altijd beter even de sluier te lichten alvorens met iemand het bed te delen….weet je ook met met wie je het deelt. Hierbij dienen we ons wel rekenschap te geven dat de analyse van John Tabbers zich beperkt tot Europese inschrijvingen, met weliswaar een behoorlijke omzetvolume, doch beperkt aantal. Het artikel belicht 293 inschrijvingen oftewel een gemiddelde van ruim 1 per dag, als het referentiekader 1 jaar betreft.. Aan een dergelijk aantal kunnen de vele adviesbureaus geen bestaansrecht ontlenen.
Een veelvoud van de aanbestedingen zal gelet op het om diverse redenen niet hoeven te voldoen aan deze verplichting op een andere wijze geregeld worden, via aanbesteding respectievelijk onderhands. Er zijn adviesbureaus die categorisch weigeren aan Europese inschrijvingen mee te doen, hetgeen ook geldt voor vele schoonmaakbedrijven ( met name in het midden – en kleinsegment).
Kortom het is niet gelijk sodom en gomorra in schoonmaakland, knietje vrijen zal best voorkomen, maar of er losbandig het bed gedeeld wordt..???
Om dit vast te stellen zal meer informatie nodig zijn!
 

Henk Cornelisse (info@facility-specialists.nl), is directeur van Facility Specialists en lid van de redactieraad van Clean Totaal.

 

 
 

 

 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
25 mei

Bestuurswijziging bij Vebego

25 mei

Enthousiaste reacties van schoonmakers op extra loonsverhoging

25 mei

Nog 120 werkgevers in de schoonmaaksector moeten definitieve berekening laatste twee periodes NOW-regeling aanvragen

25 mei

Nieuwe voorzitter Schoonmakend Nederland: Tamara van Ark

Clean Totaal - Grootste cao-loonstijging in 40 jaar
12 mei

Gefaseerde extra loonstijging schoonmaaksector met 10,5%: sector reageert

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Bestuurswijziging bij Vebego

Enthousiaste reacties van schoonmakers op extra loonsverhoging

Nog 120 werkgevers in de schoonmaaksector moeten definitieve berekening laatste twee periodes NOW-regeling aanvragen

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren