• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

John Tabbers: Adviseurs en Schoonmakers in Aanbestedingsland

Opinie 4 oktober 2010

John Tabbers: Schoonmaakbestekken fileren

 

 

Deel 3

 

Mijn columns ‘Koplopers en achterblijvers in Schoonmaakland’ en ‘Adviseurs in Schoonmaakland: de sluier opgelicht??’ roepen reacties op die een nadere aanvulling op beide artikelen uitlokken met betrekking tot de relevantie van schoonmaakopdrachten en betrokken adviseurs, en het nut voor schoonmaakbedrijven om mee te doen met aanbestedingen.

 

De basisgegevens in beide artikelen zijn afkomstig van www.aanbestedingskalender.nl en betreffen 293 schoonmaakopdrachten die gegund zijn in de periode 1 januari 2009 – 25 september 2010. Van deze 293 opdrachten is van 108 opdrachten met grote zekerheid aan te geven welke adviesbureaus bij de aanbesteding betrokken waren als adviseur van de aanbesteder. Daarnaast is er een onbekend aantal adviesbureaus als adviseur aan aanbestederskant betrokken dat schuil gaat achter de naam van de aanbesteder.

 
Hoeveel en welke adviesbureaus betrokken waren aan de kant van inschrijvers is onbekend. Evenzeer is onbekend in welke mate adviesbureaus tegelijkertijd meerdere inschrijvers op eenzelfde aanbesteding adviseren……………. Zeg nooit ‘nooit’!
Ergo, het adviseren op het gebied van schoonmaakprojecten kan voor adviseurs zeker interessant zijn en met name aan de aanbestederskant want ook bij adviseurs wordt het principe van ‘copy/paste’ in ruime mate beoefend.
 
Niettemin past ook hier enige relativering van het belang van schoonmaakprojecten voor adviseurs.
Bovengenoemde 293 gunningen van schoonmaakopdrachten werden gepubliceerd in de periode 1 januari 2009 – 25 september 2010. In dezelfde periode werden er in totaal 6.330 gunningen van opdrachten gepubliceerd waarvan 4.190 betrekking hadden op ‘diensten’ –waaronder de 293 schoonmaakgunningen- en 2.140 gunningen met betrekking tot ‘leveringen’. De 293 gunningen van schoonmaakprojecten in genoemde periode betroffen daarmee 7,0% van de gunningen ‘diensten’ en 4,6% van de gunningen ‘diensten plus leveringen’. Het moge duidelijk zijn dat er maar weinig adviesbureaus zullen zijn die zich beperken tot Schoonmaakland nu Aanbestedingsland zoveel weidser is.
 
Op Aanbestedingskalender.nl staan de aanbestedingen gepubliceerd van aanbestedingsplichtige organisaties binnen de centrale en de decentrale overheid die een projectbelang van 125.000 euro voor de centrale overheid resp. 193.000 euro voor de decentrale overheid, te boven gaan. Dit projectbelang heeft niet betrekking op de jaarlijkse kosten maar op de kosten gedurende de totale projectduur (vaste contractperiode plus periode van optionele verlengingen). Uitgaande van een totale projectduur van 4 á 5 jaar (vast plus optioneel) betekent dit dat er al heel snel –dat wil zeggen bij een relatief klein kostenbedrag van 20.000 á 30.000 euro per jaar- aanbesteed zou moeten worden.
 
In praktijk gebeurt dit (nog) niet deels omdat ook aanbesteders zich niet altijd aan de regels houden en deels omdat deze regels nogal verschillend (maar foutief) uitgelegd worden door individuele aanbesteders en adviseurs. Het is niet voor niets dat de Rekenkamer –voor de centrale overheid- en de gemeentelijke rekenkamers –voor de gemeenten- met grote regelmaat constateren dat de aanbestedingsregels onvoldoende nagekomen zijn. Verwacht mag worden dat in de komende jaren beide aspecten aangepakt zullen gaan worden hetgeen zal resulteren in de mogelijkheid om in te schrijven op aanbestedingen van een kleinere omvang.
 
Naar mijn mening moeten schoonmaakbedrijven daarom niet al te snel –al dan niet onder invloed van adviseurs- concluderen dat inschrijven op aanbestedingen voor hen niets is. Wellicht zijn zij er op dit moment nog niet aan toe maar wanneer zij zich niet op enig moment gaan voorbereiden, zullen zij er nooit toe in staat zijn, kansloos blijven en zichzelf uitsluiten. Vandaar mijn aanbod tot ‘Low budget inschrijvingsondersteuning voor Schoonmaakbedrijven’ en dit met name voor de kleinere schoonmaakbedrijven.
 
John Tabbers (johntabbers@upcmail.nl), aanbestedingsadviseur.

Tel: 06 55 395 313

 

Lees ook van John Tabbers:

Deel 1:  Koplopers en achterblijvers in Schoonmaakland

Deel 2: Adviseurs in Schoonmaakland: de sluier opgelicht??

 

 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel
10 aug

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita
8 aug

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd Doelstellingen Participatiewet nauwelijks behaald
5 aug

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean TASKI lanceert ULTIMAXX robot assortiment
2 aug

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt
1 aug

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Masterclass contractwisselingen in de schoonmaak – 29 september 2022

Van onze partner The Legal Company

Masterclass contractwisseling in de schoonmaak – 29 september 2022

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Van onze partner The Legal Company

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren