• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

John Tabbers: Aanbestedingsbestekken op de weegschaal

Opinie 1 november 2011

John Tabbers: Ketenoptimalisatie in de Schoonmaakdienstverlening

John Tabbers (johntabbers@upcmail.nl) is onafhankelijk aanbestedingsadviseur en columnist van Clean Totaal.

 

Intermediairs spelen een belangrijke rol bij de totstandkoming van aanbestedingsbestekken. Weliswaar blijft de opdrachtgever eindverantwoordelijk maar de adviseur speelt een cruciale rol. Daarbij vormt het bestek de basis voor ‘de overeenkomst’ én het referentiekader voor de beoordeling van de uitvoering. Tijd dus om meer in detail te gaan kijken naar het aanbestedingsmodel van individuele intermediairs.

 
Wanneer je meerdere schoonmaakaanbestedingen van eenzelfde intermediair volgt dan zie je dat er gebruik gemaakt wordt van een ‘bestekmodel’, specifiek voor het adviesbureau. Een beetje analoog aan advocaten die voor regelmatig terugkerende zaken gebruik maken van kantoor-eigen ‘modellen voor de rechtspraktijk’. Uiteraard worden deze modellen voortdurend verbeterd maar door de drukte van de dag is dit verbeteringsproces redelijk stroperig en zijn de resultaten voor een snelle lezer niet altijd zichtbaar.
 
In de afgelopen twee jaar heb ik met enige regelmaat punten uit bestekken ter discussie gesteld die naar mijn visie vreemd waren dan wel verbetering verdienden. Deze ‘stukjes’ zijn door de betrokkenen zelden in dank afgenomen en mij werd onlangs zelfs verweten ‘rancuneus’ te zijn. Persoonlijk zou ik ze eerder een beetje ‘cynisch’ noemen.
 
Niettemin, mede in het licht van de positieve trend die door de Codecommissie voorgestaan wordt, lijkt het mij goed om ingaande januari een serie artikelen op te starten op Clean Totaal waarin het aanbestedingsmodel van individuele adviesbureau’s tegen het licht gehouden wordt en waarbij –en dit in afwijking van mijn artikelformat tot nu toe- naast enkele verbeterpunten ook enkele interessante pluspunten besproken worden. Bij de verbeterpunten zal ik proberen om oplossingsrichtingen aan te reiken. Waar gewenst zal ik in samenwerking met het betreffende adviesbureau gedetailleerde oplossingen trachten uit te werken. Ingeval dit vervolgens verwerkt wordt in een nieuw bestek, zal ik mijn betrokkenheid vermelden indien het betreffende bestek en de gevonden oplossing onderwerp gaat vormen van een bespreking mijnerzijds.
 
Gezien het feit dat bestekken openbaar zijn en het kopieerapparaat geduldig, zullen uitgewerkte verbeteroplossingen zich wellicht verspreiden als een olievlek. Zie dit dan ook als een positieve ondersteuning van de Codecommissie ‘uit onverwachte hoek’.
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren