• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

John Tabber: Humor of met de billen bloot?

Opinie 16 januari 2012

John Tabbers: Ketenoptimalisatie in de Schoonmaakdienstverlening

Schouwburg Almere en De Kunstlinie worden voortaan schoongemaakt en onderhouden door Victoria Schoonmaak, voor de prijs van euro 1,-. Hoezo discussie over tarieven? Niets mooier toch dan subsidiëring van Cultuur door het bedrijfsleven??!

 

Door: John Tabbers (johntabbers@upcmail.nl), onafhankelijk aanbestedingsadviseur. 

 

Het heeft Victoria heel wat moeite gekost om deze positie te bevechten en uitverkoren te worden uit een totaal aantal van 17 inschrijvingen. 16 Schoonmaakbedrijven waren minder gul en/of hadden een minder goed implementatieplan. Immers, Victoria heeft gewonnen op basis van het gunningscriterium EMVI. Goed om te zien hoe adviseurs als ATIR hun aktiviteiten verruimen richting ‘subsidiewerving’. Dat belooft nog wat de komende jaren.
 
Bovenstaande informatie ontleen ik aan het gunningsbericht dat op 13 januari 2012 gepubliceerd is op Aanbestedingskalender.nl. Mijn interpretatie is natuurlijk onzin maar het illustreert tevens welke onzin er in gunningsberichten gepubliceerd wordt. 
 
Zou het ook anders kunnen, op een wijze die zou kunnen bijdragen aan diverse discussies binnen de branche? Ja en wel op basis van de volgende overwegingen en uitwerkingen:
 
Aanbestedingsprojekten zijn onderling moeilijk te vergelijken. Inschrijvingen op eenzelfde aanbestedingsprojekt zijn echter wél goed te vergelijken, immers allen schrijven in op dezelfde percelen en objecten, op dezelfde m2’s vloer- en/of glasoppervlak, dezelfde schoonmaakfrekwenties en dezelfde gebruiksomstandig-heden.
Ongeacht of het nu gaat om gunning op basis van laagste prijs of om gunning op basis van EMVI, de totaalwaarde van de inschrijving biedt een houvast voor vergelijking tussen de anonieme (minus 1!) inschrijvers: door de hoogste, de laagste en de gunningsinschrijfprijs te publiceren wordt inzicht gegeven of er knalhard voor de laagste prijs gegaan is of dat er sprake is van een zodanige invloed en/of uitwerking van de kwalitatieve wegingsfactoren dat de gunningsprijs duidelijker hoger ligt dan de laagste prijs.
 
Nog mooier zou het zijn wanneer m2’s en schoonmaakfrekwentie gecombineerd zouden worden tot ‘schoon te maken m2’s per jaar’. Op dezelfde wijze als hierboven aangegeven kan dan weer –al dan niet per perceel- de bandbreedte van inschrijfprijzen en de gunningsprijs gepubliceerd worden. Echter, nu wordt het voorzichtig aan mogelijk om vergelijkingen te gaan maken over verschillende schoonmaakprojekten heen, te beginnen bij projekten van eenzelfde categorie zoals Scholen-basisonderwijs, Hogescholen, Universiteiten, Gemeentehuizen etc.
 
Publicatie van deze informatie is uit oogpunt van aanbestedingswetgeving niet verplicht. Slechts bij gunning op basis van Laagste prijs hebben alleen de inschrijvers recht op informatie over de inschrijvingswaarden terwijl deze inschrijfwaarden niet gepubliceerd behoeven te worden. Bij gunning op basis van EMVI hebben zelfs inschrijvers geen recht op informatie over de prijscomponent.
Dit laat echter onverlet dat aanbesteders wél het recht hebben en níet tegengehouden kunnen worden om de door mij benoemde informatie geanonimiseerd te publiceren.
 
En hier ligt naar mijn opvatting een belangrijke rol voor de Adviseurs: indien adviseurs deze gedachte promoten en hierbij de nodige bestekspassages gaan ontwikkelen zodat inschrijvers van te voren weten dat er op enig moment een geanonimiseerde publicatie zal volgen, dan zullen gaandeweg aanbesteders hierin meegaan.
Uiteindelijk zal dit resulteren in een soort monitoring van ‘prijsvorming in de markt’, objectiverend, feitelijk en zonder een omhooggestoken vingertje.
 
Analoog aan het willen uitvoeren van de Code zal ook deze aktiviteit gebaseerd zijn op vrijwilligheid. Ik ben er evenwel van overtuigd dat het geanonimiseerde feitenmateriaal en de analyses die hierop gebaseerd zullen kunnen worden, méér zullen bijdragen aan het gezond maken van de branche dan emotionele discussies over-en-weer.
 
Wie neemt de handschoen op??
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren