• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Jan Kampherbeek: 'Wat gij niet wilt'…

Opinie 11 mei 2010

Jan Kampherbeek: 'Wat gij niet wilt'…

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet! Een gezegde dat we bijna allemaal kennen. Maar passen we het ook toe?

 

Ik geef nog weleens een gastles aan mensen die de opleiding P&A volgen. De toekomstige P&O-functionarissen. Ik begin de les dan vaak met dit gezegde en geef aan dat ze een heel eind komen, als ze bij hun werk dit gezegde een beetje in het achterhoofd houden.
Voor leidinggevenden in onze sector is dat natuurlijk precies hetzelfde. Als je bij de beslissingen die je over mensen neemt regelmatig even denkt: ‘Wat gij niet wilt…’, dan zouden er regelmatig andere beslissingen worden genomen of op zijn minst een andere toon worden aangeslagen. Woorden als ‘wij verplichten u’ zouden minder worden gebruikt. Ik ken een bedrijf dat zijn brieven bijna standaard afsluit met ‘Als u dit niet binnen een week opstuurt, dan stoppen wij de loonbetaling’. Dat zinnetje onder die brief zou zeker verdwijnen, als je maar even denkt aan ‘Wat gij niet wilt…’
 
Praktijk
Nu weet ik ook wel dat de eerstelijns leidinggevenden dan ook weer van hun leidinggevende zouden moeten verwachten dat ze regelmatig denken: ‘Wat gij niet wil…’. Enzovoorts. Er moet dus een spiraal naar boven zijn. Helaas lukt dat maar zelden. Er is in het personeelsbeleid intern vaak sprake van een negatieve spiraal. De top bedenkt regelingen die vertaald moeten worden naar de praktijk. Dat sluit niet altijd aan. Elke leidinggevende past de regeling iets aan, zodat die in zijn of haar ogen wel uitvoerbaar is en de uiteindelijke uitvoerenden krijgen voor hun gevoel van bovenaf iets opgelegd waarvan men de noodzaak helemaal niet inziet. Uitleg is er vaak niet bij (als iemand het tenminste nog kán uitleggen). Dat wordt dan afgedaan met: ‘dat is nu eenmaal zo bepaald’, ‘dat moet van de wet’ of ‘dat kan nu eenmaal niet anders’.
 
Draagvlak
Toch blijf ik de uitspraak ‘Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet’ maar herhalen. Het zal toch nog ooit wel tot meer mensen doordringen dat je – als je hier regelmatig bij stilstaat – je waarschijnlijk een aantal besluiten anders neemt en je in ieder geval even afvraagt waaróm je dat besluit neemt. Dat maakt het ook makkelijker om uit te leggen. Een goede uitleg vergroot het draagvlak bij werknemers. Een beter draagvlak maakt het mogelijk dat het makkelijker is om veranderingen door te voeren. Er zijn dan geen dreigementen meer nodig om mensen over de streep te krijgen. Kortom, een organisatie draait beter en makkelijker als iedereen regelmatig denkt: ‘Wat gij niet wilt…’
 
Jan Kampherbeek, CNV Vakmensen
 
Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel
10 aug

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita
8 aug

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd Doelstellingen Participatiewet nauwelijks behaald
5 aug

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean TASKI lanceert ULTIMAXX robot assortiment
2 aug

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt
1 aug

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Masterclass contractwisselingen in de schoonmaak – 29 september 2022

Van onze partner The Legal Company

Masterclass contractwisseling in de schoonmaak – 29 september 2022

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Van onze partner The Legal Company

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren