• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Jan Kampherbeek: Bericht Commissie Code Goed Opdrachtgeverschap (2)

Opinie 6 november 2010

Jan Kampherbeek: Bericht Commissie Code Goed Opdrachtgeverschap (2)
 
Door Jan Kampherbeek
 
In het vervolggesprek over de Code Goed Opdrachtgeverschap zijn een aantal nieuwe zaken besproken. Het ging vooral om de uitwerking van de punten die verschillende partijen op zich hadden genomen. Er waren dit keer ook meer opdrachtgevers vertegenwoordigd. Aan de hand van verschillende thema’s zijn de onderwerpen doorgenomen.
 
Naam van de commissie
Eerst is gesproken over de naam van de commissie die de indruk kan wekken dat het alleen over opdrachtgevers gaat. Natuurlijk is dat niet het geval. Het gaat binnen de commissie heel duidelijk om drie betrokken partijen:  opdrachtgevers, schoonmaakbedrijvenwerkgevers en schoonmaakwerknemers. Rond die partijen zijn er natuurlijk andere betrokken zoals intermediairs, inkopers etc. Ook voor hen zou je gedragsregels kunnen afspreken. Je hebt dan te maken met wat naast criteria voor goed opdrachtgeverschap ook de vraag wat is goed werkgeverschap en wat is goed werknemerschap. Die criteria zijn natuurlijk wel voorhanden of redelijk simpel op te stellen.
 
Prijsstelling
Een ander discussie punt is de prijsstelling. kun je en minimum prijs vaststellen? Kun je offertes die een te lage prijs hebben uitsluiten of niet? Daarbij rijzen vragen op als: Vindt de NMA dat goed?  Heeft het zin? Wat is de samenhang tussen in de driehoek Inzet uren, kwaliteit en uurprijs? Deze discussie is nog niet afgerond.
 
Normeringen
Er is gesproken over normeringen. Moet je normeringen hanteren voor de verschillende ruimtes, welke normeringen moeten dat dan zijn? Welke bandbreedte moet er komen etc.?
 
Arbeidsomstandigheden
Helaas moeten we constateren dat de Arbo aandachtspunten bij aanbesteding schoonmaak onderhoud (AAS-lijst) nog vrij onbekend is evenals de ARBO-CAO. Arbeidsomstandigheden zijn een zorg voor zowel de opdrachtgever als de werkgever. In de code moet daar dus zeker wat over terug komen.
 
Contracten
Een concept contract tussen schoonmaakbedrijf en opdrachtgever is besproken. Wat moet er nu wel en wat moet er nu juist niet in staan. Een voorbeeld wat er niet in zou moeten staan maar, maar wat nu wel veel voorkomt, is een artikel waarin de opdrachtgever de bevoegdheid heeft om zonder opgave van reden van een schoonmaakbedrijf te eisen dat bepaalde werknemers niet meer worden ingezet op zijn pand Dat kan bij hun eigen personeel niet dus ook niet bij schoonmakers.
 
Medezeggenschap
Medezeggenschap is belangrijk. Ondernemingsraden zijn er in de sector bijna niet en als ze er zijn worden ze nauwelijks bevolkt door schoonmakers. OR’s staan ook ver af van alle verschillende objecten. Toch is het belangrijk dat werknemers ook medezeggenschap hebben over de invulling van hun eigen werk. Goed werkoverleg waarbij ook iemand van de opdrachtgever aanwezig is kan daarbij helpen.
 
Opleidingen
In de branche zijn vergaande afspraken gemaakt over opleidingen. Iedereen die onvoldoende Nederlands spreekt moet dit leren. Alle nieuwe krachten moeten een vakopleiding krijgen. Opdrachtgevers kunnen dat stimuleren. Aandacht voor kwaliteit is ook aandacht voor opleidingen. Ook praktisch kan men daarbij behulpzaam zijn. Door bijvoorbeeld een ruimte voor opleiding ter beschikking te stellen maar ook door in het Nederlands een gesprek aan te gaan.
 
Vervolg
Er is alvast een korte inhoudsopgave van de code besproken. Daarnaast is natuurlijk ook besproken hoe de code ingebed kan worden in de branche en hoe belanghebbenden die niet aan tafel zitten bij de code kunnen worden betrokken. Duidelijk is wel dat het schrijven van de code niet genoeg zal zijn om goed opdrachtgeverschap handen en voeten te geven. Op basis van de uitkomsten zal de RAS een tekstvoorstel maken. Dat tekstvoorstel zal de input zijn voor de volgende bijeenkomst. Ook zal de voorzitter nog met echte schoonmakers een gesprek gaan voeren.

 

Jan Kampherbeek (CNV Vakmensen) doet voor Clean Totaal verslag over de ontwikkelingen binnen de Commissie Code Goed Opdrachtgeverschap.   

 

Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren