• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Jan Kampherbeek: AVV en goed fatsoen

Opinie 21 augustus 2014

Jan Kampherbeek: 120%...

In verschillende media in onze sector is de afgelopen tijd het nodige geschreven over de Algemeen Verbindend Verklaring (AVV) en de CAO, zo ook bij Clean Totaal. De tendens van die artikelen is: als je geen lid bent van OSB hoef je de CAO niet toe te passen zolang hij niet algemeen verbindend is verklaard.

 

Lees ook: Artikel 38 CAO in uitspraak terzijde geschoven

 

Jan Kampherbeek (jkampherbeek@cnvvakmensen.nl) is bestuurder bij CNV Vakmensen.

 

Op die mening is, juridisch gezien, nog wel het één en ander af te dingen. De Wet op de CAO is nogal ingewikkeld en ook andere regelingen zijn nog van toepassing. (Code Verantwoordelijk Marktgedrag, individuele contracten etc.).  De juridische uitwerking laat ik hier verder achterwege. Wel hebben wij onze leden opgeroepen om zich bij ons te melden als ze de loonsverhoging van 1 juli jl. niet ontvangen hebben. We zullen dan in hun geval kijken hoe de juridische positie echt zit.

 

Gelukkig krijgen we maar een beperkt aantal meldingen. De meeste, ook niet OSB bedrijven, passen de CAO gewoon toe. Wat mij betreft ook redelijk en een teken van goed fatsoen. Een branche die zich sterk maakt dat er bij aanbestedingen niet alleen naar prijs gekeken wordt, maar dat er meer zaken meetellen om te beoordelen of je een contract moet afsluiten zou zichzelf wel erg ongeloofwaardig maken als men er aan zou meewerken om een, na lange onderhandelingen, bereikt resultaat zo veel mogelijk te ontduiken vanuit het perspectief van kosten.

 

De individuele bedrijven die de verhoging niet direct toepassen hebben naar mijn idee dan ook alleen maar oog voor de laagste kosten en verspelen daarmee het recht om te klagen over opdrachtgevers die alleen maar naar de prijs kijken. Je krijgt dan toch het gevoel van “de pot verwijt de ketel”.

 

Er zijn wel een aantal bedrijven die de loonsverhoging nog niet hebben betaald. Het valt op dat we die melding vooral krijgen van bedrijven die werken met payroll.

 

Helaas verbaasd mij dat niet. Ook bij payroll geldt niet het belang van de werknemer maar slechts het belang van het bedrijf c.q. de kosten. Een payroll medewerker heeft een veel slechter pensioen, komt bijna niet toe aan opleidingen etc. Naar mijn idee is een bedrijf dat met payroll werkt er niet op uit om een langdurige, op kwaliteit gebaseerde, relatie op te bouwen maar kijkt men slechts naar de kosten van arbeid.

 

Te weinig en ook niet echt toekomst bestendig. Hoe kan je van medewerkers verwachten dat zij zich volledig inzetten als je laat zien ze slecht als kostenpost te beschouwen? Hoe kan je vragen dat mensen zich verantwoordelijk gedragen als jij aangeeft dat jouw medewerkers voor hetzelfde werk als hun collega’s bij andere bedrijven wel  een minder loon kunnen hebben? Hoe kun je om fatsoen vragen terwijl je het zelf niet laat zien?

 

We weten allemaal dat een groot deel van leidinggeven bestaat uit het laten zien van eigen goed gedrag. Als je dat duidelijk niet toont, verwacht dat dan ook niet van een ander.

 

Wat mij betreft is het, in een aantal gevallen, juridisch wel juist om de CAO niet direct toe te passen maar zou je dat vanuit goed fatsoen niet moeten overwegen. Als CNV spreken we de betrokken bedrijven niet alleen aan op de juridische status maar ook die fatsoensnorm. Een discutabele norm maar wel goed om mee te nemen in de discussie.

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren