• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Jan Kampherbeek: Alleen loonsverhoging lost (te) weinig op

cao schoonmaak Opinie 23 september 2016

Jan Kampherbeek: Alleen loonsverhoging lost (te) weinig op

De loonsverhoging wordt vaak gezien als het belangrijkste punt bij de cao-onderhandelingen. Je kunt je afvragen of dat wel zo is.

 

De cao-onderhandelingen komen er weer aan. Als CNV zijn we al druk bezig met de voorbereidingen. Op landelijk niveau hebben we ervoor gekozen om geen centrale loonvraag te hanteren. De werknemers mogen dat per sector aangeven. Wat de uitkomst van onze loonvraag is, kan ik dus ook nog niet melden. Maar de reacties kan ik al wel bijna voorspellen.

 

Te veel of te weinig

Hoewel de Rabobank en nog wat andere belangrijke instituten vinden dat de loonsverhoging wel wat meer kan zijn, zullen de werkgevers ongetwijfeld vinden dat we te veel vragen. De werknemers zouden eigenlijk nog wel wat meer willen. Ergens zullen we elkaar op dit punt wel vinden.

 

Maar hebben we daarmee echt iets bereikt? Onze sector staat erom bekend dat er veel loonbeslagen zijn. De schuldenproblematiek is groot. Hoe hoog die loonsverhoging ook wordt, voor heel veel schoonmakers lost dat nauwelijks iets op. Als je elke maand moeite hebt om rond te komen, wat heb je dan aan 2 of 3 procent loonsverhoging?

 

50 Procent

Het zet pas zoden aan de dijk als je meer uren kunt gaan werken. Als je van 10 naar 15 uur per week gaat, is dat een inkomensstijging van 50 procent. Dat krijgen we in de cao-onderhandelingen nooit voor elkaar. Als we dus voor een rechtvaardig inkomen willen zorgen – voor een inkomen op bijstandsniveau moet je in de schoonmaak ongeveer 24 uur per week werken – dan moeten we ervoor zorgen dat de mensen het aantal uren kunnen werken dat ze zelf graag willen. Voor de één kan 10 uur per week voldoende zijn, maar iemand anders wil graag meer.

 

Op 15 september was er een mini-conferentie over contractvormen. Voorbeelden van samengestelde functies met verschillende taken en dus meer uren kwamen daar op tafel. Het kan dus wel. Vooral multiservice-contracten bieden mogelijkheden, maar ook een betere samenwerking met opdrachtgevers op dit punt kan helpen.

 

Knelpunten

Er zijn ook nog wel wat knelpunten die niet bijdragen om iemand meer uren te geven (onder andere de verschillende arbeidsvoorwaardelijke regelingen). Helaas weet ik nog geen concreet cao-voorstel om de uitbreiding van uren naar ieders wens in de cao geregeld te krijgen. Daarvoor zullen nog wel de nodige experimenten en veranderingen nodig zijn. Dat kost tijd. Als iemand een goed idee heeft, hoor ik het graag.

 

Dus in de komende cao-onderhandelingen toch nog maar een loonsverhoging, als een klein stapje naar een rechtvaardig inkomen. Intussen moeten we blijven proberen om ook die grote stap te kunnen zetten.

 

Jan Kampherbeek, Cao-onderhandelaar CNV Vakmensen

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren