• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Jan Bakker: Koffieautomaten en OSB

Opinie Schoonmakend Nederland 3 januari 2011

Jan Bakker: Koffieautomaten en OSB

Jan Bakker (jan@alomschoon.nl) is directeur van Alpha Omega Facilitaire Diensten en heeft een groot kloppend hart voor het schoonmaakvak.

  

Een vriend van mij, financieel directeur bij een grote organisatie, werd via de inkoopafdeling betrokken bij de aanschaf van nieuwe koffieautomaten. Er werd wat gegoogled en op basis van de uitkomsten werden twee patijen uitgenodigd. Één van de genodigden was Douwe Egberts, de andere was een wat onbekendere koffieboer. In de gesprekken die werden gevoerd, kwam al snel naar voeren dat de koffie bij Douwe Egberts fors duurder was dan bij de andere.
De gesprekken die volgden gaven eerst geen duidelijkheid maar uiteindelijk kwam de aap uit de mouw en zei de dame van Douwe Egberts: “Moet u luisteren, op de koffie kan ik u geen enkele korting geven, daar wordt namelijk goed op verdient. Maar ik kan u wel tot 40% korting geven op de automaat want daar word ik op afgerekend, het verkopen van de automaten.”
De andere koffieboer zei: “Sorry hoor, maar ik kan geen enkel korting geven op de automaten maar op de koffie kan ik wel flink wat doen.”

Nou, u raadt het al, er staan inmiddels koffieautomaten van Douwe Egberts terwijl de koffie bij de ander vandaan komt. Opvallende is dan te constateren dat de koffiedrinkende medewerkers altijd commentaar gaven op de koffie zo gauw deze niet van Douwe Egberts is. Maar de koffie uit de nieuwe Douwe Egberts automaten gevuld met koffie van de ander vinden ze echt geweldig. Aldus besloot mijn vriend met een glimlach.  

 

Nou vraagt u zich natuurlijk af wat dit met OSB te maken heeft. Nou dat is simpel.
OSB staat voor een Douwe Egberts automaat. Wat er uit komt wordt bepaald op welke knop je drukt. Je kunt op de knop CAO drukken of op de knop Onderzoek of op de knop Werkgroep. Daar komt dan uit wat best wel lekker smaakt en soms smaakt het zelf erg lekker.
Maar wat mij opvalt is dat er maar 600 leden op de knoppen mogen drukken en die roepen ook gezamenlijk dat het heerlijke koffie is. Terwijl er wel 8000 anderen zijn die zeggen dat de koffie echt vies is. Deze mensen drukken op de knop Imago. Dan kom er een keurmerk uit rollen. Dat keurmerk heet ineens het zelfde als de automaat. 
Verwarrend vind ik maar de 600 leden vinden dat logisch. Ik niet. Volgens mij kan een werkgevers organisatie niet ineens een keurmerk zijn. Dit zou betekenen dat het niet meer uit maakt op welke knop je drukt, het is altijd goed. Dat kan niet volgens mij. Je moet niet ineens zelf de smaak gaan bewaken en roepen dat je hem controleert en goed hebt bevonden. Dan is het logisch dat Douwe Egberts zijn eigen koffie het lekkerst vind.
Daarbij is het gevaarlijk te roepen dat als je ook koffie wilt met deze geweldige smaak, je bij ons moet komen anders krijg je geen lekker bakkie. Dus je moet lid worden van OSB om het keurmerk te kunnen krijgen en andersom heb je het keurmerk ben je automatisch lid van OSB.
 
Wat gebeurd er met die 8000 bedrijven die geen lid zijn? Die krijgen het predicaat “niet te drinken”?
Dit terwijl het keurmerk in het leven word geroepen om de GEHELE branche op een hoger level te krijgen. Mijn advies is dan ook: keurmerk, een geweldig idee. Wel van een onafhankelijke controlerende instantie met een duidelijke naam die speciaal voor de schoonmaak staat. Het voorbeeld van de ABU is geweldig. Maak er een NEN norm van die toegankelijk is voor iedereen.
 

Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl

Of reageer in onze nieuwgroep op   

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Vluchtelingen Oekraïne mogen langer werken zonder vergunning
15 mrt

Vluchtelingen Oekraïne mogen langer werken zonder werkvergunning

De Kunst van Kunststof wassen
13 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren