• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Jaap Peters: Piepel Management (deel 2)

Opinie 10 november 2011

Jaap Peters: Piepel Management (deel 2)
Jaap Peters is organisatieactivist en werkt bij DeLimes | organisatieontwikkeling. Hij is acteur van de boeken Niets nieuws onder de zon, Intensieve Menshouderij, Het Rijnland Boekje, Bij welke reorganisatie werk jij? en Nieuw Europees Organiseren en hij is initiatiefnemer van het kwartaalmagazine Slow Management. E-mail:  jaap.peters@delimes.nl, www.twitteren.com/jaappeters. Jaap Peters is tevens columnist voor Clean Totaal.  

 

In 1911 verscheen het boek ‘The Principles of Scientific Management’ van ingenieur Frederick Winslow Taylor (1856-1915). Het boek dat de wereld veranderde en ons denken over management al honderd jaar bepaalt. In deel 1 heb ik de basisbegrippen behandeld. In dit deel (2) ‘de beginselen’ van Scientific Management (SM).

 
Ook Taylor sprak over ‘Het Nieuwe Werken’ en omdat duidelijk te maken onderscheidde hij de methode van Scientific Management (ofwel Taakmanagement) van de aanpak die tot op dat moment als gangbaar werd gehanteerd: de managementmethode van Initiatief en Stimulans. Een verzameling van traditionele kennis die van de één op de ander waren overgedragen; de kunst van het afkijken. Het was toch wel erg onhandig als iedereen maar zijn eigen aanpak lanceerde in plaatst van één methode die algemeen als absolute norm kon worden gehanteerd. Al die buitenlanders (kolonisten in die tijd) brachten zo allemaal hun eigen aanpakken mee zonder enige wetenschappelijke onderbouwing. Hij noemt dat een betreurenswaardige stand van zaken, zeker omdat het management er ook niet van op de hoogte was. Taylor was zich er overigens meer dan bewust van hoeveel kennis en inzicht er op de werkvloer aanwezig was. Jammer was vooral dat niet iedereen die allerbeste methode hanteerde en dat ze bovendien aan het lijntrekken waren (zie deel 1). Wetenschappelijk management zou dit probleem moeten oplossen en bestond uit vier aspecten:
 
  1. Ontwikkel voor elk element van de werkzaamheden een wetenschappelijke methode (een the-best-of);
  2. Selecteer, train, onderwijs en vorm de werknemer vervolgens op wetenschappelijk wijze;
  3. Selecteer managers die goed overweg kunnen met werknemers en die samenwerken waarderen;
  4. Laat de managers vooral het vooruit plannen doen en de medewerkers het uit te voeren werk. Dan blijft ieder in zijn kracht en ze zullen elkaar waarderen.
Taylor is overigens niet altijd even subtiel in zijn woordkeus: ‘een intelligente gorilla kan het ook’. En hij lijkt soms zo begaan met zijn eigen onderzoek dat mensen die niet meewerken worden ontslagen. Maar diegenen die wel meedoen en niet tegenspreken krijgen tot 100%-bonus. Bij ‘mentaal trage’ arbeiders is dat doeltreffender, vindt hij. Veranderkundig kent het boek nog wel wat belangrijke inzichten: een ingrijpend veranderproces van het oude ‘Initiatief en Stimulans’ naar het nieuwe ‘Scientific (Taak-) Management’ kost drie tot vijf jaar en kan alleen door zeer ervaren mensen worden begeleid. Werknemers moeten één voor één betrokken worden bij het veranderproces. Als een kwart of een/derde is overgestapt op Het Nieuwe Werken komt de omwenteling, dan wil de rest wel meeprofiteren. Uitrollen werkt niet, wist ook Taylor al. Sommige dingen zijn tijdloos. Volgende keer deel 3 als slotakkoord. Voorbij het Taylorisme!
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren