• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Is nou alleen die prijs dat onderscheidende?

Opinie 14 november 2016

Ron Weijmans AdviSum

Hoe noemen we het ook alweer? Een schoonmaakdienst is een commodity. En dan zegt de theorie ook maar direct dat een bedrijf zich in dat geval alleen nog maar kan onderscheiden met het hanteren van de laagste prijs.
De eerste vraag die zich dan opwerpt is: “hoe laag moet die laagste prijs zijn?”. Het antwoord hierop is niet te beantwoorden, omdat voor een klant elke prijs te hoog is. De klant wil voor heel weinig, heel veel!
Waar of niet?
Niet als u zich toch weet te onderscheiden als dienstverlener. En veel schoonmaakdienstverleners hebben dat onderscheidende vermogen al en zetten dat elke dag in. Maar als de klant dan een keer gaat zeuren over de prijs, raakt menig dienstverlener overstuur.
Onzin, want de klant heeft met u ‘goud’ in huis, alleen is dat allemaal zo normaal geworden. Normaal geworden dat u bij wat wateroverlast binnen een uur met de waterstofzuigers bij uw klant bezig bent. Normaal geworden dat het koffieapparaat nooit zonder bonen zit. Normaal geworden dat u uw klant facilitair ontzorgt.
Wat denkt u, is dat geen slimmere discussie met uw klant, in plaats van te gaan voor de laagste prijs. En laat dit soort zaken ook eens meer horen. Beetje marketing kan hierin geen kwaad.
Vergeet nou niet, omdat u zo goed uw werk doet, uw klant dit als normaal beschouwd. En daar hoort nimmer een laagste prijs bij. Maar ook al die normale ‘onzichtbare’ zaken kunnen best wel eens verteld worden!
We zien het wel steeds meer, dat schoonmaakdienstverleners marketing gaan bedrijven. Een nieuwsbrief via de mail, die sommige ‘deskundigen’ als achterhaald betitelen, is juist prima. Zet er dan wel iets in wat uw klanten aan zou kunnen spreken. Een bijzonder project, waardoor u laat zien wat u nog meer in huis heeft. En denk er ook aan om de seizoen- dienstverlening onder de aandacht te brengen, want natuurlijk kunt u ook zorgdragen voor de gladheidsbestrijding in de wintermaanden.
Als u al jaren bij een klant de reguliere schoonmaak uitvoert, heeft men er vaak geen weet aan wat u nog meer doet. Alleen u kunt dat veranderen. En dat moet ook echt, met dat geweld van aanbestedingen en goedkope aanbieders, moet uw klant overtuigd zijn dat u gewoon de juiste leverancier van facilitaire zaken bent. Punt!
De schoonmaaksector, en deze term doet de feitelijke activiteiten eigenlijk tekort, moet maar eens op de borst gaan kloppen wat men allemaal in huis heeft en een belangrijke schakel in de bedrijfsvoering van diens klanten is. Want zeg zelf, een mooi kantoor met vieze toiletten is geen visitekaartje. U maakt dat visitekaartje compleet!
C.H. (Ron) Weijmans AA MBA, bedrijfskundig en bedrijfseconomisch adviseur AdviSum
www.advisum.nl

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken.

Van onze partner The Legal Company

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren