• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Henk Mulder: Op het goede been…

Opinie 8 april 2013

Henk Mulder: Hoezo verdringing?
Er is de laatste weken nog al wat commotie geweest over de uitnodiging voor een cursus van HoLaPress Congressbureau. De commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag heeft HoLaPress zelfs op de vingers getikt door een gele kaart uit te reiken. De uitnodiging heeft namelijk als titel: ‘Hoe lang nog te veel betalen voor bedrijfsschoonmaak?’

 

Henk Mulder (henk.m.advies@planet.nl) is adviseur consultant building maintenance en redacteur van het Clean Totaal katern “Kijk Op Gevels”.

 

HoLaPress verklaart desgevraagd de mensen niet op het verkeerde been te hebben gezet en komt met de stelling, dat het niet om geld gaat maar om een beter management. Door middel van een beter management kan de opdrachtgever meer rendement van zijn uitgegeven euro’s bereiken”, is de reactie van HoLaPress Congresbureau. Men probeert u te ‘verleiden’ met de oproep: ‘Ben er snel bij’, wat volgens mij had moeten zijn: Wees(t) er snel bij. Persoonlijk bewaar ik die snelheid liever voor een ander cursus.
 
Ik durf de stelling aan: ‘Hoe lang nog te weinig betalen voor bedrijfsschoonmaak?’ De managers waar HoLaPress Congresbureau op doelt, kosten in heel veel gevallen heel veel geld. Daarnaast heb ik tot op heden nog nooit een manager professioneel zien reinigen. In heel veel gevallen zie ik helaas nog te veel managers als spreadsheetcopuleerders.
 
Als we praten over kwaliteit, dan hebben we het over de optelsom van kennis en kunde. Deze optelsom laat zich verdraaid moeilijk in woorden omvatten. We leven tegenwoordig in een periode waar tijd niets mag kosten en niets tijd mag kosten. Naast alle schoonmaakproblematiek binnen een bedrijf, kantoor, school of anderszins, wil ik mij graag beperken tot de ‘buitenschil’ van een gebouw. Toch ook een onlosmakelijk onderdeel van een bouwwerk.
 
Het zijn in veel gevallen ambtelijke opdrachtgevers die met belastinggeld mogen beslissen over aanbestedingen/inschrijvingen. Regelmatig kom ik ‘beslissers’ tegen, die niet worden gehinderd door enige kennis als het gaat over de behandeling/bescherming van gevelmaterialen. Er wordt rustig een opdracht verstrekt tot het reinigen van geanodiseerd aluminium en geadviseerd een product te gebruiken op basis van waterstoffluoride, ook wel fluorwaterstofzuur genoemd (en omgekeerd).
 
Inderdaad, daarmee kun je razendsnel reinigen, maar de beschermende anodelaag is dan ook meteen verdwenen, waardoor de ‘gereinigde’ laag bijkans met de snelheid van het geluid gaat oxideren. Vaak weet men het verschil niet tussen impregneren (hydrofoberen) en coaten. Ook de verschillende specifieke eigenschappen van bijvoorbeeld de duizenden soorten baksteen is bij veel beslissers niet bekend.
 
Door deze onkunde is het in een aantal gevallen zelfs beter om helemáál niet te behandelen, dan over te gaan tot het knoeiwerk waar de beslisser/luchtfietser zich wél in kan vinden omdat het lekker goedkoop is en vaak met desastreuze gevolgen.
 
Het lijkt mij wenselijk, om, juist in deze tijd, opdrachtgevers op het goede been te zetten en informatie/kennis te verstrekken waar ze werkelijk iets aan hebben. Een gevel (en ook zijn/haar opdrachtgever) heeft voor wat betreft een professionele behandeling/bescherming méér aan een vakman dan aan de zakjapanner van een manager.
 
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
25 mei

Bestuurswijziging bij Vebego

25 mei

Enthousiaste reacties van schoonmakers op extra loonsverhoging

25 mei

Nog 120 werkgevers in de schoonmaaksector moeten definitieve berekening laatste twee periodes NOW-regeling aanvragen

25 mei

Nieuwe voorzitter Schoonmakend Nederland: Tamara van Ark

Clean Totaal - Grootste cao-loonstijging in 40 jaar
12 mei

Gefaseerde extra loonstijging schoonmaaksector met 10,5%: sector reageert

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Bestuurswijziging bij Vebego

Enthousiaste reacties van schoonmakers op extra loonsverhoging

Nog 120 werkgevers in de schoonmaaksector moeten definitieve berekening laatste twee periodes NOW-regeling aanvragen

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren