• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Hayk Simons: Van wantrouwen naar vertrouwen (2)

Opinie 24 september 2014

Hayk Simons: Van wantrouwen naar vertrouwen (2)

Na de overname van ATIR (alweer bijna 7 jaar geleden) schreef ik een column voor Clean Totaal. Aan mij werd indertijd de vraag gesteld hoe ik als buitenstaander naar de schoonmaakbranche keek. Het was een tijd waarin volop onrealistische contracten werden gescoord ondanks dat de kwaliteitseisen van de opdrachtgevers onverminderd zeer hoog bleven. De verdringingsmarkt zat op zijn hoogtepunt. Ik sprak in die tijd zelfs over een cowboy markt. Of is misschien het wilde westen, een land vol cowboys, indianen, schurken en ontdekkingsreizigers waar nauwelijks wetten voorkwamen zoals in een beschaafde wereld, een betere benaming?

 

Door Hayk Simons, directeur Atir en HTC Advies

 

Vraag is of er sinds de periode van de cowboys en het wilde westen nu anno 2014 veel is veranderd?

Een mooie timing om dit onderwerp te behandelen. Vanmorgen heb ik namelijk als kersvers bestuurslid van de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag (waar naast de schoonmaak ook catering en beveiliging deel van uitmaken) de eerste vergadering van het bestuur gehad.

 

Het antwoord op de vraag of er veel veranderd is vol overtuiging: Ja zeker!

Er hebben wezenlijke veranderingen plaatsgevonden. De leveranciers die tot 2011 alleen maar groeiden door het afsluiten van  onrealistische contracten hebben sindsdien veel omzet verloren. ‘Slechte’ contracten zijn de markt opgekomen en zijn tegen gezondere condities afgesloten. Andere leveranciers zijn er achter gekomen dat de relatie met de opdrachtgever belangrijk is en dat service leadership loont. De bedrijven die dit nog niet inzien hebben de focus nog  teveel op de korte termijn. Deze leveranciers gaan er naar mijn mening snel achter komen dat een andere visie en strategie nu en in de toekomst meer overlevingskansen biedt.

 

In de advieswereld is ook een aardverschuiving gaande. Faillissementen, met de laatste (Verhoeven & Partners, overname door ATIR) vers in het geheugen.  Er zullen naar mijn mening enkele goede bureaus overblijven die  echt toegevoegde waarde bieden. En die in staat moeten zijn te investeren in kennis, tools en faciliteiten (bijvoorbeeld met een goede ontmoetingsplaats voor de adviseurs), goede mensen en innovatie. De komende jaren zullen nog meer bureaus verdwijnen. Je ziet nu al bureaus die een andere richting kiezen dan enkel die van adviseur. Zo zijn er bij die zich meer op uitvoering van diensten richten en van adviesbureau meer schuiven richting leveranciers.

 

Op het gebied van training en opleiding is veel veranderd. Een prachtige ontwikkeling is ook de aandacht voor Hospitality. Gastvrij denken en handelen is geen trend maar zet zich verder door. Hier is het onderscheidend vermogen in te vinden, zowel bij adviseurs als bij leveranciers. Wie maakt het verschil in een andere wijze van verbinding leggen met je omgeving, wie realiseert daadwerkelijk een omslag van inspanning naar resultaat en beleving? Het proces van onbewust onbekwaam naar bewust bekwaam is hierin mooi om te zien.

 

Behoeften van opdrachtgevers veranderen in rap tempo. Er ontstaat een andere vraag en oplossingsbehoefte. Regieorganisatie zet zich door en ook het nieuwe werken ontwikkelt zich van half- naar volledig nieuw werken. Er wordt meer verbinding gezocht in de werkelijke samenwerking en prijs wordt naar normale proporties teruggebracht. Er wordt meer een beroep gedaan op de kennis van leveranciers vanuit conceptueel denken.  Het einde van de crisis en de lagere werkloosheid zal dit proces zeker versnellen. Al deze ontwikkelingen vragen om een ander profiel van contractbeheerder zowel aan klant als leverancierszijde. Van MBO naar HBO denkniveau. Ook zal voor deze functiegroep de investering in ontwikkeling niet stilstaan.

 

Is er dan tegenwoordig sprake van volledig vertrouwen en transparantie tussen alle partijen?. Worden er geen onrealistische contracten meer afgesloten of deals  onder tafel beklonken? Nee, zeker niet. Er is nog echt nog wel werk aan de winkel. Er zijn helaas nog steeds bemiddelaars (die zich adviesbureau noemen) die uit het zicht van de opdrachtgever grote bedragen ontvangen van (grote) schoonmaakleveranciers indirect uit de portemonnee van de klant. Helaas lijkt  (onder de druk van de markt?), hiervoor nog steeds een voedingsbodem bij diverse  bedrijven. Het is bekend in de markt maar het zal niet lang meer duren of hier komen ook een keer bewijzen voor op tafel. 

 

Maar laten we toch vooral het positieve zien. Want die ontwikkeling is er zeer zeker! Er  is niet voor niets  sprake van een verbreding van de code. Ook andere branches zien het succes van de schoonmaakcode verantwoordelijk marktgedrag. Er is nog lang geen sprake van “The promised land” maar de cowboys en schurken lijken langzaam uit te sterven. En ik ben inmiddels geen buitenstaander meer en maak onderdeel uit van een branche die niet stilstaat.

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren