Hayk Simons (h.simons@atir.nl) is directeur van ATIR.
In de periode na de overname van ATIR in 2008 schrik ik! Natuurlijk van de economische crisis die gelijk komt binnenvallen maar vooral ook van de ontwikkelingen in de schoonmaakbranche. Er is inmiddels veel over gezegd.
De schoonmaakbranche is in een negatieve spiraal beland. Opdrachtgevers die, sinds 2008, nog forser moeten bezuinigen en leveranciers die, onder de druk van de markt, onrealistische contracten “scoren”. Mede hierdoor hebben zij moeite goede en gemotiveerde managers en schoonmaakmedewerkers te vinden om aan de onverminderde hoge kwaliteitseisen van de opdrachtgever te voldoen. Oftewel anno 2011 heeft de verdringingsmarkt in de schoonmaak zijn climax bereikt.
Door de ontwikkelingen ligt de focus niet op hoe we de schoonmaakdienstverlening kunnen verbeteren met alle betrokkenen maar op de huidige prijzen oorlog! Mijns inziens kan de vicieuze cirkel alleen worden doorbroken door ervoor te zorgen dat het huidige wantrouwen in de markt wordt omgebogen naar vertrouwen.
Vertrouwen bouwen, hoe doe je dat?
Wees eerlijk, transparant en kom afspraken na. Daar begint het mee. Vertrouwen opbouwen is een proces dat uitnodigt om samen te werken. Om succesvol te zijn in dienstverlening is er een afhankelijkheid tussen opdrachtgever en leverancier ten aanzien van elkaars daden. Betrouwbaar willen zijn geeft vertrouwen in een constructief partnerschap.
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de schoonmaakbranche zal hier ook zeker een positieve bijdrage aan leveren. Het kost tijd maar onder de druk van de belangengroepen, de pers en de razendsnelle opkomst van social media zal er een kentering komen. Niemand zit ten slotte te wachten op imagoschade.
Bidbook 2011 Facilitaire dienstverlening
Om het vertrouwen te herstellen helpt de tekst uit het Bidbook niet echt! De werkgeversorganisaties geven aan dat de intermediairs (de adviseurs) er de oorzaak van zijn dat er een eenzijdige focus is op de kosten en dat de opdrachtgevers zo de kans op een kwalitatief hoogwaardige en innovatieve dienstverlening mislopen. Nou bedankt! Daar kunnen wij het mee doen: een bedrijf als Atir, dat al bijna 25 jaar haar bestaan dankt aan bewezen onafhankelijkheid en al die tijd voorstander is geweest en bijgedragen heeft aan gezonde contracten. Hand in eigen boezem aan de kant van de leveranciers lijkt mij hier ook zeker op zijn plaats. Van een professionele adviseur (hier zijn er meerdere van!) kunnen zowel opdrachtgever als leverancier profiteren van de beschikbare kennis en deze inzetten om hun doel te bereiken.
En natuurlijk zal het werk van de adviseur veranderen. Ook wij zijn er nog niet. Ook wij moeten groeien in een nieuwe rol in deze veranderende markt! Juist met vertrouwen in de eerlijkheid van opdrachtgever, leverancier en de intermediair kan de huidige neerwaartse spiraal worden doorbroken.
Vertrouwen in elkaar, een andere optie is er niet!
Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl