• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Hayk Simons: Van wantrouwen naar vertrouwen (1)

Opinie 23 november 2011

Hayk Simons: Het Nieuwe Aanbesteden een zonnige toekomst?

Hayk Simons (h.simons@atir.nl) is directeur van ATIR.

 

In de periode na de overname van ATIR in 2008 schrik ik! Natuurlijk van de economische crisis die gelijk komt binnenvallen maar vooral ook van de ontwikkelingen in de schoonmaakbranche. Er is inmiddels veel over gezegd.

 
De schoonmaakbranche is in een negatieve spiraal beland. Opdrachtgevers die, sinds 2008, nog forser moeten bezuinigen en leveranciers die, onder de druk van de markt, onrealistische contracten “scoren”. Mede hierdoor hebben zij moeite goede en gemotiveerde managers en schoonmaakmedewerkers te vinden om aan de onverminderde hoge kwaliteitseisen van de opdrachtgever te voldoen. Oftewel anno 2011 heeft de verdringingsmarkt in de schoonmaak zijn climax bereikt.
Door de ontwikkelingen ligt de focus niet op hoe we de schoonmaakdienstverlening kunnen verbeteren met alle betrokkenen maar op de huidige prijzen oorlog! Mijns inziens kan de vicieuze cirkel alleen worden doorbroken door ervoor te zorgen dat het huidige wantrouwen in de markt wordt omgebogen naar vertrouwen.
 
Vertrouwen bouwen, hoe doe je dat?
Wees eerlijk, transparant en kom afspraken na. Daar begint het mee. Vertrouwen opbouwen is een proces dat uitnodigt om samen te werken. Om succesvol te zijn in dienstverlening is er een afhankelijkheid tussen opdrachtgever en leverancier ten aanzien van elkaars daden. Betrouwbaar willen zijn geeft vertrouwen in een constructief partnerschap.
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de schoonmaakbranche zal hier ook zeker een positieve bijdrage aan leveren. Het kost tijd maar onder de druk van de belangengroepen, de pers en de razendsnelle opkomst van social media zal er een kentering komen. Niemand zit ten slotte te wachten op imagoschade.
 
Bidbook 2011 Facilitaire dienstverlening
Om het vertrouwen te herstellen helpt de tekst uit het Bidbook niet echt! De werkgeversorganisaties geven aan dat de intermediairs (de adviseurs) er de oorzaak van zijn dat er een eenzijdige focus is op de kosten en dat de opdrachtgevers zo de kans op een kwalitatief hoogwaardige en innovatieve dienstverlening mislopen. Nou bedankt! Daar kunnen wij het mee doen: een bedrijf als Atir, dat al bijna 25 jaar haar bestaan dankt aan bewezen onafhankelijkheid en al die tijd voorstander is geweest en bijgedragen heeft aan gezonde contracten. Hand in eigen boezem aan de kant van de leveranciers lijkt mij hier ook zeker op zijn plaats. Van een professionele adviseur (hier zijn er meerdere van!) kunnen zowel opdrachtgever als leverancier profiteren van de beschikbare kennis en deze inzetten om hun doel te bereiken.
 
En natuurlijk zal het werk van de adviseur veranderen. Ook wij zijn er nog niet. Ook wij moeten groeien in een nieuwe rol in deze veranderende markt! Juist met vertrouwen in de eerlijkheid van opdrachtgever, leverancier en de intermediair kan de huidige neerwaartse spiraal worden doorbroken.
 
Vertrouwen in elkaar, een andere optie is er niet!
 

Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl 

 

 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren