• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Hayk Simons: Schoon schip maken met foute adviseurs

Opinie 16 april 2012

Hayk Simons: Het Nieuwe Aanbesteden een zonnige toekomst?

In veel van mijn gesprekken met partijen in de schoonmaakbranche komt het aan de orde: “foute” adviseurs. Oftewel adviseurs die zich bij aanbestedingen laten betalen door een leverancier of de ‘advieskosten’ ongemerkt verwerken in het schoonmaakcontract. Dit gebeurt al decennia lang in onze branche. Vreemd genoeg kunnen deze tussenpersonen hun kwalijke praktijken nog steeds voortzetten. 

 

Hayk Simons (h.simons@atir.nl) is directeur van Atir.

 
In nagenoeg alle branches worden vraagtekens gezet bij de werkelijke onafhankelijkheid van intermediairs inzake diensten als hypotheken, verzekeringen, beleggingen, schades, enz, Maar waar in andere branches vaak sprake is van een “onduidelijk” verdienmodel is er hier overduidelijk sprake van ‘ordinaire zakkenvullerij’. De werkwijze heeft niets te maken met een onafhankelijke opstelling en een constructieve bijdrage aan de branche. Er geldt hier slechts één belang: geld verdienen aan afhankelijkheid en zo snel mogelijk financieel onafhankelijk zijn.
 
Helaas moet ik constateren dat er blijkbaar nog steeds een voedingsbodem is voor personen het niet zo nauw nemen met de ethische normen en waarden. Hopelijk zet de kritische blik vanuit opdrachtgevers maar ook in toenemende mate die van leveranciers zich door om dergelijke praktijken fel tegen te gaan. De financiële crisis en de hiermee gepaard gaande druk op rendementen kan en mag geen excuus zijn om hieraan concessies te doen.
 
Ik schrik ervan dat deze tussenpersonen regelmatig met naam en toenaam worden genoemd maar toch hun gang kunnen blijven gaan. Dit heeft natuurlijk alles te maken met bewijslast. De crux om deze personen uit de schoonmaakwereld weg te bannen ligt vooral bij de leveranciers. “Gewoon” door er allemaal niet meer aan mee te werken, “naming” (een onderbouwde lijst) en “shaming” (negatief over publiceren) zou het probleem snel oplossen volgens mij. De zwarte lijst is er bij tal van schoonmaakleveranciers al wel echter het publiceren hiervan blijft helaas nog te vaak achterwege.
 
Gelukkig zijn er ook integere adviesbureaus/intermediairs. Deze sluiten zich aan bij de VMS, Stichting van gecertificeerde makelaars in schoonmaakdienstverlening. Zij dienen zich te houden aan de gedragscode en verscherpte regels. Het heeft alles te maken met de keuze van onafhankelijk willen zijn en de juiste belangen willen dienen.
 
Zo komen we weer een stap dichterbij in het vergroten van het vertrouwen in het functioneren van de schoonmaakbranche.
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel
31 mrt

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!
31 mrt

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

Een liegende schoonmaker: een succesvol ontslag op staande voet

Van onze partner The Legal Company

Een liegende schoonmaker: een succesvol ontslag op staande voet

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren